Artikelen

Dwingt Corona bedrijven tot betekenisvollere sponsoring?

De Corona-pandemie gaat de wereldeconomie naar schatting het niet te bevatten bedrag van 12 biljoen dollar kosten. Wereldleiders en CEO’s van internationale bedrijven breken zich het hoofd over de vraag, hoe de economie na Corona weer op te bouwen? Niet alleen te herstellen in de oude vorm, maar intrinsiek beter te maken. Toekomstbestendiger. Betekenisvoller. Duurzamer.

Eigen loterij Fonds Gehandicaptensport nieuw middel voor fondsenwerving

Dit jaar zijn veel events komen te vervallen waar Fonds Gehandicaptensport als initiator, goed doel of partner aan verbonden was. Fonds Gehandicaptensport werd meer dan ooit gedwongen om nieuwe, alternatieve vormen van fondsenwerving te ontwikkelen. Om ook dit jaar de toezeggingen naar haar beneficiënten te kunnen nakomen, te meer daar de sporter met een handicap, meer dan de gewone sporter, nu extra beperkingen ondervindt op zowel sportief- als sociaal gebied. Vanuit tegenslag en noodzaak is het idee van De Grote Droomloterij ontstaan.

Nationale-Nederlanden en Golazo lanceren met NN Running Day nieuw hardloopevent

Nationale-Nederlanden en Golazo presenteren op 11 oktober een nieuw landelijk hardloopevenement: NN Running Day. Voor het innovatieve individuele loopavontuur is een app ontwikkeld, die de deelnemers op de dag zelf in staat stelt een zelf gekozen evenement op virtuele wijze zo natuurgetrouw mogelijk te beleven. De lopers kunnen van tevoren via de digitale Nationale-Nederlanden Hardloopplanner hun eigen, ideale route uitstippelen en zo starten en finishen bij hun voordeur.

Het laatste sportmarketingnieuws: Amerikaanse sportwereld komt in actie tegen politiegeweld

In de week waarin een verzamelkaart van honkballer Mike Trout bijna 4 miljoen dollar opbracht, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Ajax creëert nieuw verdienmodel met livestreams op YouTube

De wedstrijden van Ajax tegen Eintracht Frankfurt en Union Berlin zijn dit weekend zowel in Nederland als Duitsland op tv te zien, terwijl de rest van de wereld de duels kan volgen via YouTube. Door de wedstrijden op deze manier aan te bieden, creëren de Amsterdammers een nieuw verdienmodel.

Dit zijn de meest bijzondere shirtlanceringen in 2020

Zo. Het seizoen zit er weer op. 'We beginnen toch net?!', hoor ik u denken. Toch hebben we afgelopen week het seizoen afgesloten met de Europa- en Champions League-finale. Maar ik heb het hier ook niet over een sportseizoen, maar het seizoen van de shirtlanceringen. Vanaf eind mei tot begin augustus presenteren de meeste sportploegen hun nieuwe tenues. Een traditie die niet door COVID-19 geraakt lijkt te zijn, maar net als zoveel andere zaken wel beïnvloed wordt.

'Trots' ING eerste sponsor van de Vrouwen Eredivisie

ING wordt Launching Partner van de Vrouwen Eredivisie voor de komende twee seizoenen. Het initiatief is onderdeel van de bestaande samenwerking van ING met de KNVB.

Groei sportsponsorbestedingen in 2019, zorgen over 2020

In 2019 kwamen de sponsorbestedingen in Nederland uit op €780 miljoen, een stijging van 2,5% ten opzichte van een jaar eerder. Totdat het coronavirus wereldwijd toesloeg, stond de sponsorsector op het punt zelfs fors door te groeien naar het niveau van topjaar 2012. Sportsponsoring groeide in Nederland in 2019 met €21 miljoen naar €455 miljoen. Dat blijkt uit de nieuwste SponsorMonitor 2020 van Respons in samenwerking met Sponsorreport.

Tijd voor een make-over van Team VVCS

Al jarenlang biedt VVCS (De Vereniging van Contractspelers) werkloze voetballers de kans een nieuwe club te vinden. Het zogenaamde Team VVCS speelt in de voorbereiding op een nieuw seizoen altijd een aantal oefenwedstrijden tegen profclubs, waarmee spelers zichzelf in de kijker kunnen spelen. Een goed initiatief, maar de promotie van de ploeg (en de spelers) moet anders. Om het gelegenheidsteam meer in de spotlights te zetten is het tijd voor een make-over van Team VVCS.

Rotterdam haalt met campagne #Lekkerlopentebewegen afhakers terug

"He Rotterdammer! Je kan ook lekker lopen te bewegen!" Met die oproep in een onvervalst Rotterdams worden inwoners van de Maasstad herinnerd aan de sportclub waar ze voor corona nog kwamen. Het Sportbedrijf Rotterdam en Rotterdam Sportsupport willen met de campagne #lekkerlopentewegen vooral de actieve Rotterdammers bereiken die in de afgelopen coronaperiode zijn afgehaakt bij hun sportclub. Met een uitgebreide toolkit, green graffiti op straat en filmpjes worden sporters verleid om weer terug te keren naar hun vertrouwde club of sportschool. Later wordt de campagne ook uitgebreid naar de reeds inactieve Rotterdammer.

Keuken Kampioen Divisie lanceert Esports Predator Fan Competitie

De Keuken Kampioen Divisie lanceert in samenwerking met Gamers First en Predator de Keuken Kampioen Divisie Esports Predator Fan Competitie met het spel Rocket League. De lancering van de esports competitie komt in navolging op het succesvolle Keuken Kampioen Divisie Esports Fan Tournament van eerder dit jaar.

De cruciale rol die wearables spelen bij de terugkeer van topsport

Er wordt bijna overal ter wereld inmiddels weer volop professioneel gesport. De atleten en staf moeten zich aan uitgebreide protocollen houden om de kans op besmetting met het coronavirus zo klein mogelijk te krijgen. Wearables spelen hierbij een grote rol. Deze slimme horloges en ringen helpen namelijk mogelijk tijdig het coronavirus op te sporen. Hoe wearables helpen de sport weer op te starten.

Dit zijn de kledingsponsors in de Eredivisie seizoen 2020/’21

Met oefenwedstrijden in de hele maand augustus is de comeback van de Eredivisie begonnen. Op zaterdag 12 september trappen FC Utrecht en AZ het seizoen 2020/’21 af. Vanwege het coronavirus werd het vorige seizoen abrupt afgebroken, waarna de KNVB besloot geen enkel team te laten promoveren of degraderen. We zien dus nog veel dezelfde kledingsponsors bij de clubs, hoewel twee topclubs wél van sponsor wisselden.

Persoonlijke verhalen centraal in nieuwe NOC*NSF-campagne #sportdoetietsmetje

Sport Doet Iets Met Je. Dat lijkt op het eerste gezicht weinig concreet, maar de naam van de campagne die deze week van start ging in de aanloop naar de NOC*NSF Nationale Sportweek, is niet zomaar gekozen door NOC*NSF. Sport doet iets met je, maar wat, dat is heel persoonlijk en voor iedereen anders. En wat het kan betekenen, dat moeten mensen vooral zelf vertellen. Én gaan ontdekken, door in actie te komen en tijdens de Sportweek de sport te vinden die bij hen past. Het is, in een notendop, het idee achter de campagne om sport en bewegen in zijn algemeenheid in Nederland een flinke impuls te geven.

Dit zijn de 10 meest innovatieve sportbedrijven van 2020

Innovatie wordt de laatste jaren een steeds belangrijker onderwerp in sport. Zowel op als naast het veld gaat de ontwikkeling enorm snel. Het Amerikaanse innovatieplatform voor marketing, media en branding, Fast Company, publiceert jaarlijks een lijst met de 10 meest innovatieve sportbedrijven ter wereld. Het bedrijf Nex Team is in 2020 koploper.