Artikelen

Marathon van Antwerpen krijgt make-over; avondmarathon op nieuw parcours

De marathon van Antwerpen krijgt volgend jaar een make-over. Ter ere van de Olympische Spelen van 1920 organiseert de stad samen met sportmarketing- en evenementenbureau Golazo opnieuw een (aparte) marathon: de Antwerp Night Marathon. De 42 kilometer en 124 meter worden ’s avonds afgelegd, op een parcours dat hoofdzakelijk door het centrum van de stad loopt.

Herpositionering Holland Acht; met Red Bull bouwen aan een merk

Sinds de Holland Acht in 1996 bij de Zomerspelen in Atlanta een gouden medaille won, is het team uitgegroeid tot hét uithangbord van het Nederlandse roeien. De Koninklijke Nederlandsche Roeibond besloot met dit gegeven in het achterhoofd de Holland Acht te herpositioneren en als aparte ploeg in de markt te zetten. Die keuze pakt vooralsnog goed uit, want eind vorig jaar sloot Red Bull als tweede grote partner aan bij de Holland Acht.

Het laatste sportmarketingnieuws: NBA vs China

In de week waarin Ajax twee mediapartnerships in de Verenigde Staten afsloot, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Ajax sluit mediapartnership met ESPN in de VS

Ajax en ESPN gaan een mediapartnership met elkaar aan. ESPN bezit met het OTT-platform ESPN+ reeds de rechten in Amerika voor Eredivisiewedstrijden. Middels deze overeenkomst heeft ESPN, onderdeel van The Walt Disney Company, de mogelijkheid om ook Ajax-content buiten wedstrijden om te distribueren. Ajax begroet ook Bleacher Report als mediapartner.

Global Sports Communication helpt met INEOS 1:59 Challenge atletiek vooruit

Eliud Kipchoge gaat komende week proberen historie schrijven door de marathon onder de 2 uur te lopen tijdens de INEOS 1:59 Challenge. Het Nederlandse bureau Global Sports Communication speelt een centrale rol aan de performance- en engagementkant van de recordpoging. Sponsorreport sprak met marketing manager Marleen Vink.

Primeur adidas en Snapchat: honkbalschoenen voor het eerst via game te koop

Adidas is een samenwerking aangegaan met Snapchat om op een unieke manier een nieuw product te lanceren. Het sportmerk heeft een 8-bit game gemaakt in Snapchat, waarin je de nieuwste honkbalschoenen kunt kopen. Het is voor adidas de eerste keer dat het een retail product lanceert in een videogame, en voor Snapchat de eerste keer dat het een product verkoopt binnen een game in de eigen app.

Leer van de Amerikaanse honkbalclub die al 88 duels op rij het stadion uitverkoopt

Dansende coaches, spelers in een kilt en een eigenaar die in een compleet geel pak de supporters vermaakt. Maak kennis met de meest uitbundige sportclub van de Verenigde Staten: Savannah Bananas. Al 88 (!) wedstrijden op rij is het stadion van de Amerikaanse honkbalclub uitverkocht. De Bananas doen alles net iets anders en weten daarmee als kleine organisatie veel gratis publiciteit te genereren.

Het laatste sportmarketingnieuws: Wielerploeg Roompot-Charles stopt noodgedwongen

In de week waarin de Nederlandse topclubs in het voetbal mooie jaarcijfers overlegden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

The Force is Grace brengt teamprestatie in turnen voor het voetlicht

Precies 222,354 punten waren op de WK turnen in 2015 voldoende voor de Nederlandse dames om zich, na 40 jaar, te plaatsen voor de Spelen van Rio. Een unieke prestatie die uiteindelijk resulteerde in een zevende plek tijdens de teamfinale. Maar dit is waarschijnlijk niet de prestatie die je je herinnert als je terugdenkt aan het dames turnen in Rio. Dat is toch écht de gouden balkoefening van Sanne Wevers. Een historische prestatie. Echter wordt het turnen mede hierdoor vaak gezien als individuele sport. Met het platform The Force is Grace wil de KNGU juist ook de teamprestaties voor het voetlicht brengen.

PSV legt met nieuwe app fundament onder digitale strategie van de toekomst

PSV wil in 2030 bij de beste 32 clubs van Europa horen, zowel op als naast het veld. Die doelstelling spraken de Eindhovenaren aan het begin van dit seizoen uit bij de presentatie van Visie 2030, het strategisch plan voor het komend decennium van de club. In het plan komt onder meer naar voren dat PSV de komende jaren de fanbeleving wil vergroten. Daartoe deed het onlangs de eerste aanzet met een vernieuwde PSV App en de komst van Mijn PSV, waarmee volledige personalisatie weer een stap dichterbij is.

Nederlandse voetbalclubs zien sponsorinkomsten stijgen

Zowel Ajax, AZ, als PSV noteerde het afgelopen seizoen een groei in sponsorinkomsten. Bij Feyenoord bleven de opbrengsten stabiel. Dat blijkt uit de jaarrekeningen die de Eredivisieclubs onlangs presenteerden.

Wat betekenen de bezuinigingen bij de NPO voor de sport?

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) moet de komende jaren hoogstwaarschijnlijk bezuinigingen doorvoeren. Dat is het gevolg van nieuwe plannen van het kabinet, waarin onder meer staat dat de NPO grotendeels reclamevrij wordt. De plannen van het kabinet kunnen ook consequenties hebben voor de Nederlandse sportwereld. We kijken in dit artikel naar de mogelijke gevolgen van de bezuinigingen voor de sport.

Het laatste sportmarketingnieuws: Verandert de Eredivisie van naam?

In de week waarin New Balance, shirtsponsor van Liverpool, de club aanklaagt vanwege een op handen zijnde samenwerking met Nike, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

UEFA en Triple Double ontwikkelen nieuwe Equal Game campagne voor EK 2020

De UEFA heeft tijdens het Sponsorreport Jaarcongres bekendgemaakt samen met Triple Double Sportmarketing een nieuwe digitale- en sociale media campagne te ontwikkelen voor Equal Game tijdens UEFA EURO2020.

Nederland organiseert in 2022 grootste EK Futsal ooit

Nederland mag in 2022 het EK Futsal organiseren. De wedstrijden worden gespeeld in Groningen (MartiniPlaza) en Amsterdam (Ziggo Dome). De KNVB hoopt door de organisatie van het toernooi onder meer de stedelijke jeugd met verschillende achtergronden beter te bereiken en aan het voetballen te krijgen.