Artikelen

IEG 2019 - Edgar de Beule over de gelijkenis tussen Keuken Kampioen en Amazon

Edgar de Beule is een frequente bezoeker van IEG Chicago. Als directeur van marktonderzoeksbureau Markteffect gebruikt hij het congres om inspiratie op te doen en nieuwe kansen te vinden. De komende dagen zullen we met Edgar zijn visie op het congres regelmatig bespreken tijdens een 'ontbijtje'. In het eerste ontbijt trapt Edgar al af over wat hij verwacht van de conferentie en welke sportklanten hij helpt in Nederland.

IEG 2019 - De kansen en uitdagingen rondom de organisatie van topsportevenementen in Nederland

Hoe staan we er in Nederland voor als het gaat om het binnenhalen en organiseren van (top)sportevenementen? Die vraag wordt op IEG Chicago besproken met drie experts: Martijn van der Meulen (TIG Sports), Erik Romijn (House of Sports) en Maarten van Seggelen (Provincie Gelderland). Zij delen hun opinies over risico’s, samenwerking met de overheid en de rol van commerciële partners. Een boeiend gesprek dat laat zien welke uitdagingen en kansen we in Nederland hebben met de organisatie van grote sportevenementen.

Duurzame transitie vraagt om stevige partnerships

Duurzaamheid, klimaat, energietransitie. Zeker de afgelopen dagen worden we met deze begrippen weer veelvuldig geconfronteerd. Er is een discussie over het vinden van een goede balans in de verdeling van de lasten als gevolg van het klimaatakkoord. Wat doe jij, wat doe ik? Hoe dan ook, de nut en noodzaak om duurzaamheid in een hogere versnelling te zetten is natuurlijk helder. Dat zien we ook terug in de sportwereld, waar ABN Amro samen met AA Drink tennisballen recyclet voor een playground en een Nederlandse sportploeg overweegt een aandeel in een windturbine te kopen.

Het laatste sportmarketingnieuws met FIFA vs. Europese topclubs

In de week waarin Paris Saint-Germain meldde dat de inkomsten uit merchandise met 53% zijn gestegen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Hoe PSV data inzet binnen de marketingstrategie

Het gebruik van data op de marketingafdeling van PSV is uitgegroeid tot een van de strategische pijlers binnen de organisatie. De club analyseert in samenwerking met SportsCloud data uit diverse bronnen tot bruikbare informatie, die het toepast in effectieve marketing-uitingen. Zo kan PSV inmiddels elke bezoeker van de clubsite die hiervoor toestemming geeft op basis van surfgedrag specifieke en relevante aanbevelingen doen voor de webshop. Tijdens het SPORTNEXT Event 'data en technologie in de sportmarketing' op 2 april hoor je alles over de data-driven marketing van PSV.

De uitdagingen en kansen voor de Formule 1

De Formule 1 gaat op 17 maart in Melbourne officieel het derde jaar in met het Liberty Media als eigenaar. De sport en het Amerikaanse bedrijf staan ondanks veel doorgevoerde veranderingen voor een hoop uitdagingen. Van aflopende contracten met circuits tot teruglopende inkomsten, en van dalende kijkcijfers tot voorspelbaarheid op de baan. Tegelijkertijd zijn er ook voldoende kansen voor de toekomst. We maken voorafgaand aan een nieuw Formule 1-seizoen de balans op met Patrick ter Haar, sportmarketeer bij Triple Double.

KLM wil als supporter van running bijdrage leveren aan passie van klanten en medewerkers

KLM is al jarenlang bekend als hoofdsponsor van Nederlands grootste en bekendste golftoernooi. Met het 100-jarig jubileum in het zicht breidt de luchtvaartmaatschappij het sportsponsorportfolio uit met running.

10 onmisbare datastrategieën voor de sport

Marketing is veranderd. Van een uitvoeringsorganisatie is marketing in het digitale tijdperk uitgegroeid tot de intelligence hub van de organisatie. Die intelligence wordt opgebouwd door goed te luisteren en goed te analyseren wat mensen eigenlijk willen. Sporten die deze ontwikkeling niet oppakken worden kwetsbaar. Ze bezitten nog wel het product, maar raken de klantrelatie langzaam kwijt. Een beetje zoals de V&D, door te weinig kennis over hun klanten verdween het merk langzaam uit de denkwereld van de consument.

Unieke audio app houdt gedachtegoed Johan Cruijff in leven tijdens Cruyff Legacy 14K Run

Deelnemers aan de Cruyff Legacy 14K Run, georganiseerd door de Johan Cruyff Foundation, kunnen op 11 mei via een speciale app luisteren naar verhalen en anekdotes achter de memorabele plekken uit het leven van Johan Cruijff.

Zo wil Veronica uitgroeien tot dé sportzender van Nederland

Veronica ontpopt zich steeds meer tot dé sportzender van Nederland. De omroep heeft al de rechten voor de Champions League, Oranjevrouwen, GLORY en UFC, en daar blijft het niet bij als het aan zendermanager Bastiaan van Dalen ligt. In een interview met SPORTNEXT gaat hij dieper in op zijn plannen met Veronica, de toekomst van lineaire tv en de ontwikkeling van nieuwe online platformen.

Het laatste sportmarketingnieuws met F1 in Nederland en Calvé steunt Oranjevrouwen

In de week waarin PWC bekendmaakte dat La Liga in het seizoen 2016/2017 15,7 miljard euro heeft bijgedragen aan de Spaanse economie, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Zandvoort kan ongevraagde steun Nederlandse Sportraad missen als kiespijn

De Formule 1 gekte neemt hand over hand toe in Nederland. Zo aan de vooravond van de start van een seizoen, neemt ook de spanning in Zandvoort en Assen toe. Want beide willen niets liever dan een F1-race naar Nederland halen. En de bazen van Formule One Management (FOM) zouden ook niets liever willen, want een vol circuit met meer dan 100.000 toeschouwers kleurt heel wat beter dan de lege straten van Bakoe en vele andere exotische oorden waar men nauwelijks warmt loop voor de koningsklasse van de autosport. Maar toch wringt er iets.

Sponsordribbel

Sponsoring is niet voor doetjes. Zo is er het terechte afgrijzen van de burgerbewegingen dat de eind vorig jaar georganiseerde milieutop in Katowice, waar raamakkoorden ingevuld worden over minder CO2-uitstoot, uitgerekend door steenkoolmijnen gesponsord wordt. En die misplaatste ironie - de grootste vervuilers een sponsorforum geven bij klimaatgesprekken geïnitieerd door de Verenigde Naties - passeerde heel wat geruislozer dan bij eerdere klimaatconventies.

Dit betekent de komst van 5G voor de sportfan

In Barcelona vond vorige week het jaarlijkse Mobile World Congress plaats, waar de belangrijkste thema’s op het gebied van mobile worden behandeld. Eén van de belangrijkste onderwerpen was 5G. Na meerdere onderzoeken en proeven kunnen in 2020 ook Nederlandse consumenten gaan profiteren van de vele voordelen die de 5e generatie van mobiel internet te bieden heeft.

#Heldinnen

Aan wie denk jij bij het lezen van deze titel? Wie is voor jou een heldin? Een wereldverbeteraar, een atleet of bijvoorbeeld toch een actiefiguur uit een stripverhaal? Het thema van Internationale Vrouwendag a.s. vrijdag 8 maart bracht me aan het denken. Want wat maakt iemand een held of heldin?