Artikelen

Het laatste sportmarketingnieuws met NFL, Fortnite en zorgen over gokwet

In de week waarin Football Leaks ons nieuwe geheimen uit de voetbalwereld bracht, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Zo laat je data werken voor jouw organisatie

Data zijn niet meer weg te denken uit de sportwereld. Of het nou gaat om clubs, bonden, overheid of media; data-verzameling staat overal centraal. Tijdens alweer de zevende SPECO Tour van Fontys Economische Hogeschool Tilburg op 6 november kwamen het gebruik van data en technologie in de sport uitgebreid aan bod. Na vier presentaties was de conclusie duidelijk: data kunnen elke organisatie verder helpen.

Sportevenementen in Nederland trokken in 2017 11,7 miljoen bezoeken

De 548 belangrijkste sportevenementen in Nederland trokken in 2017 samen 11,7 miljoen bezoeken. De NN Marathon Rotterdam was het best bezochte evenement van vorig jaar. Rabobank was de meest voorkomende sponsor. Dat blijkt uit de Sport Evenementen Monitor 2018 van onderzoeksbureau Respons.

'Assen nog altijd in de race voor Grand Prix in Nederland'

Wordt het Zandvoort of toch Assen? Sinds vorige week is de discussie over waar een eventuele Nederlandse Grand Prix moet plaatsvinden weer opgelaaid. Volgens Arjan Bos, voorzitter van het TT circuit Assen, is er door Formule One Management Limited geen voorkeur uitgesproken en is Assen dus nog in de race voor een eventuele Dutch GP. Dat zei Bos woensdag in de BV Sport op ALLsportsradio.

Volleybaldames als inspiratie voor jonge generatie vrouwen

Met de zonnige temperaturen deze week moest ik terugdenken aan de vele sport hoogtepunten van deze zomer. Naast de European Championships in Glasgow was voor mij het EK beachvolleybal in eigen land ook een hoogtepunt. Tropische temperaturen, volle tribunes en volop entertainment op en naast het veld.

Sport als vaandeldrager van duurzaamheid

Open LinkedIn of Twitter en geheid dat je een corporate post over duurzaamheid treft. Steeds meer bedrijven willen hun imago ombuigen met een toenemende aandacht voor duurzaamheid, duurzame innovaties en successen. Sterker, er is geen bedrijfsstrategie meer te vinden waar duurzaamheid, sustainability of csr niet in voorkomt. Duurzaamheid is tegenwoordig overal, in alle soorten en maten.

De eerste esports-opleiding start eind 2019 in de Verenigde Staten

Wie vijftien jaar geleden sportmarketing als opleiding opperde werd uitgelachen. sport en marketing een vak? Sportsponsoring was een uit de hand gelopen hobby van de baas. Nu bloeit het sportmarketing vak al jaren. Met wereldwijd duizenden onderlegde sportmarketeers en een miljarden business als werkveld. Nu wordt argwanend naar de opkomst van esports gekeken.

Hoe kies je de juiste ambassadeur voor jouw merk?

Sponsoring kom je overal tegen. In de sportwereld, in de cultuursector en bij bijzondere initiatieven, zoals goede doelen. Zowel op grote, als kleine schaal zijn goede voorbeelden te vinden. Maar je komt minstens net zoveel mislukte samenwerkingen tegen. Hoe kies je als organisatie nou de juiste ambassadeur voor jouw merk?

Het laatste sportmarketingnieuws met groen licht GP Zandvoort en Facebook

In de week waarin Ireen Wüst en Gerard Kemkers hun ploeg TalentNED presenteerden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Ondernemer? Doe mee aan de SX Open Stimuleringsprijs

Dit najaar biedt SX Open ambitieuze sportondernemers de kans om mee te dingen naar de eerste 'SX Open Stimuleringsprijs'. Een award die talentvolle ondernemers een extra duwtje in de rug geeft en een mooie kans biedt om zich te profileren in een groot (sport)netwerk.

KNVB en ARAG scoren met unieke beelden van de VAR

Elke voetballiefhebber heeft het zondag gezien: de rode kaart van verdediger Jeremiah St. Juste in de wedstrijd Ajax-Feyenoord. Dit was het meest besproken moment van de afgelopen speelronde in de Eredivisie, niet in de laatste plaats omdat Video Assistent Referee Danny Makkelie een belangrijke rol speelde bij het wegsturen van de Feyenoord-verdediger. Dankzij een samenwerking tussen de KNVB en ARAG kunnen we nu allemaal zien hoe deze beslissing tot stand kwam in het zogenaamde ARAG KNVB VAR moment; content waar de voetbalfan op zit te wachten.

NN Group en Fonds Gehandicaptensport starten samenwerking

NN Group en Fonds Gehandicaptensport gaan vanaf 1 januari 2019 samenwerken om hardlopen voor mensen met een visuele beperking te verbeteren. Om dit te realiseren wordt de stichting 'Running Blind' gesteund. Running Blind maakt het voor visueel beperkte hardlopers mogelijk te trainen en mee te doen aan hardloopwedstrijden.

'Schaatsen ideaal middel om naamsbekendheid Daikin te vergroten'

Met Daikin, wereldwijd fabrikant van warmtepompen en klimaatsystemen, presenteerde de KNSB onlangs een nieuwe partner van Schaatsend Nederland. Aan de vooravond van het schaatsseizoen interviewt Ad Maatjens de directeur van Daikin Nederland, Edwin Hoogerwerf, over de activaties, doelstellingen en achtergronden van de samenwerking met de schaatsbond.

Nederlandse schaatskampioenschappen ook komende vier jaar bij NOS

De schaatsbond KNSB en de NOS hebben hun langdurige samenwerking verlengd tot en met het seizoen 2021-2022. Ook de komende vier jaar zijn de nationale schaatskampioenschappen te zien bij de NOS.

Geeft #thefinalbreakaway een nieuwe trend in wielersponsoring aan?

Op zondag 14 oktober vertrokken Thomas De Gendt en Tim Wellens vanuit Como richting Semmerzake voor #thefinalbreakaway, een zesdaagse bikepacking trip. Opmerkelijk, want na een volledig seizoen afpeigeren en leven als een pater toonden de Belgen van Lotto Soudal een enorme passie voor de fiets door er nog eens een week in het zadel bovenop te doen. Een enorm sterk verhaal, eentje waar het wielrennen anno 2018 nood aan heeft. En misschien ook één die de richting aangeeft waar wielersponsoring de komende jaren naartoe zal evolueren? Het recente partnership tussen Education First-Drapac en wielerkledingmerk Rapha zet deze stelling alvast in de verf.