Artikelen

Dit zijn de meest innovatieve sportbedrijven van 2019

Innovatie wordt de laatste jaren een steeds belangrijker onderwerp in sport. Zowel op als naast het veld gaat de ontwikkeling enorm snel. Het Amerikaanse innovatieplatform voor marketing, media en branding, Fast Company, publiceert jaarlijks een lijst met de 10 meest innovatieve sportbedrijven ter wereld. De NBA is dit jaar koploper.

Het laatste sportmarketingnieuws: Serena Williams bestbetaalde sportvrouw van 2019

In de week waarin bekend werd dat in Engeland komend seizoen alle wedstrijden van de Barclays FA Women’s Super League live worden uitgezonden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

KBVB 2.0 zet in op digitalisatie, activatie en content-creatie

Het Belgische voetbal zat het afgelopen decennium enorm in de lift. Ondanks de goede resultaten van de laatste jaren is het enthousiasme in België over de Rode Duivels wat getemperd. Aan Manu Leroy, de nieuwe directeur marketing & communicatie bij de KBVB, de taak een nieuwe wind te laten waaien bij de bond. In gesprek met Sport & Strategie Vlaanderen licht hij de plannen van de Belgische voetbalbond toe.

Zij fluit top

Een primeur in de Europese Super Cup volgende week woensdagavond; de wedstrijd tussen Champions League-winnaar Liverpool en Europa League-winnaar Chelsea wordt geleid door een vrouwelijke arbiter. Stéphanie Frappart is door de UEFA aangesteld om de wedstrijd in Istanbul te fluiten. Geen onbekende voor ons, de Française gaf de Amerikanen immers een strafschop in de WK-finale van de Oranjevrouwen. Ook werd Frappart eerder dit jaar de eerste vrouwelijke scheidsrechter in de Ligue 1. De UEFA hoopt dat door toegewijde scheidsrechters zoals Stéphanie een nieuwe generatie vrouwen enthousiast wordt over de mogelijkheden die er voor ze zijn.

Alle cijfers en sponsors van de 18 Eredivisieclubs in het seizoen 2019/'20

De Eredivisie is afgelopen weekend weer begonnen. Met de start van het nieuwe voetbalseizoen zijn ook verschillende nieuwe namen op de shirts van de clubs te zien. Sponsorreport maakte een overzicht van de clubs en contracten.

'Nederland moet ambitie hebben om dé talentenfabriek in esports te worden'

Met de tweede plek van Dave Jong op het WK Fortnite werd nog maar eens bevestigd dat Nederland een woordje meespreekt in de esports-wereld. Om deze positie te behouden is het cruciaal te blijven investeren in talent. Rowan Stroo van Sports Entertainment Group (SEG) vindt daarom dat Nederland de ambitie moet hebben om dé talentenfabriek in esports te worden. "We kunnen het domein nu nog claimen."

Het laatste sportmarketingnieuws: FIFA breidt deelnemersveld WK vrouwen uit

In de week waarin de bal in Nederland weer is gaan rollen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Demy de Zeeuw: 'BALR. heeft nog nooit een speler geld betaald'

Een omzet van 20 miljoen euro, vier eigen winkels in Nederland en Duitsland en miljoenen volgers op social media. Oud-voetballer Demy de Zeeuw heeft met BALR. in zes jaar tijd een wereldwijd bekend merk neergezet. De 27-voudig international zag al vroeg de potentie van social media en welke rol influencers kunnen spelen in je merkstrategie.

Trailrun bij Marikenloop: van noodzaak naar pure fun

Trailrunning is hot op dit moment. Steeds meer hardlopers willen van de gebaande paden af en kiezen voor hardloopevenementen over smalle paadjes, bossen en heuvels. Dat deze uitdagende vorm van hardlopen steeds populairder wordt, was goed te zien bij de eerste trail editie van de Marikenloop. De toevoeging van een trail door de Nijmeegse bossen bleek met 2400 deelnemers aan de start gelijk een schot in de roos. De organisatie speelde hiermee ook in op een andere trend: een terugloop van het aantal vrouwen dat een aparte ladiesrun wil lopen.

'Clubs moeten van fan-gericht denken naar consument-gericht'

Elk jaar presenteert KNVB Expertise een groot onderzoek naar fanbeleving in het voetbalstadion. In samenwerking met onderzoeksbureau Blauw Research, de Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie. Na tien jaar maken we, aan de vooravond van het nieuwe voetbalseizoen, de balans op.

Dit zijn de 50 meest waardevolle clubs van 2019

Het gerenommeerde Amerikaanse zakenblad Forbes publiceert jaarlijks een lijstje met de 50 meest waardevolle sportclubs. Voor het vierde jaar op rij wordt de top 50 aangevoerd door de Dallas Cowboys. De NFL-club is momenteel $5 miljard waard. De lijst wordt dankzij een zeer lucratief tv-contract opnieuw gedomineerd door NFL-teams; meer dan de helft van de clubs in de lijst komt uit in de NFL. Real Madrid lost Manchester United af als de meest waardevolle voetbalclub met een waarde van $4,24 miljard.

Het laatste sportmarketingnieuws: Recordbedrag aan shirtsponsoring voor PL-teams

In de week waarin Liverpool een contentsamenwerking aanging met het Uninterrupted van LeBron James, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

SX organiseert tweede editie van de SX Stimuleringsprijs

SX organiseert op donderdag 3 oktober de tweede editie van de SX Stimuleringsprijs. Ambitieuze ondernemers die actief zijn op het kruispunt van sport, marketing en media krijgen de kans om zichzelf te presenteren en mee te dingen om de hoofdprijs: een werkplek in SX voor een jaar en €5.000,- mediabudget uit te geven bij Arko Sports Media.

Tour de France 2019: Jumbo-Visma wint ook online

De laatste week van hét belangrijkste wielerevenement van het jaar is ingegaan. Naast de fysieke strijd om de winst in het klassement van de Tour is de competitie online ook dit jaar flink losgebarsten en leven we massaal mee met onze favoriete ploegen en wielrenners. Jumbo-Visma heeft niet alleen op de weg, maar ook online een groot bereik. Je leest het in onze data-analyse!

#1YearToGo tot Tokio; tijd voor merken om wakker te worden

Het is een gegeven dat merken iedere vier jaar (te) lang wachten om een sponsorship aan te gaan met olympische atleten. Pas als de olympische koorts op z’n hevigst is of als zelfs de eerste medailles reeds zijn binnengehaald, gaan merken letterlijk inhaken. Waarom alleen de finish benutten als je er als merk ook de hele wedstrijd en alle trainingen bij kan zijn? Misschien is het daarom goed om bedrijven nu, vandaag precies #1YearToGo tot Tokio2020, wakker te schudden.