Artikelen

'Big data inmiddels te groot om te negeren'

"Internationale sportevenementen leiden niet alleen tot een golf van enthousiasme onder deelnemers, sponsors en volgers, maar ook tot een tsunami van data, onder andere op internet." Zo omschrijft Paul Hover, senior onderzoeker van het Mulier Instituut, de term big data in relatie tot sportevenementen. Tijdens het SPORTNEXT Event ‘technologie en data in de sportmarketing’ op dinsdag 2 april is Hover één van de sprekers en zal daar dieper ingaan op big data en sportevenementen.

Technologie is de toekomst van het voetbal

Technologie is de toekomst van topsport. Dat is de stellige overtuiging van Joey van Mierlo. Hij brengt met Sports Innovation Partner en Elite Skills Arena Benelux verschillende, voornamelijk buitenlandse, innovaties naar de voetbalwereld, zowel in Nederland als daarbuiten.

Het laatste sportmarketingnieuws met Kramer denkt aan eigen commercieel WK allround

In de week waarin Romario naar Eindhoven trok voor carnaval, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Feyenoord vindt in Droomparken nieuwe hoofdsponsor

Feyenoord speelt de komende twee seizoenen met Droomparken op het shirt. Doordat Qurrent met ingang van het nieuwe seizoen niet meer op de shirts van Feyenoord zal komen te staan, ontstond de ruimte om uit te kijken naar een nieuwe hoofdpartnerovereenkomst. Deze is nu dus met Droomparken gesloten.

Digitalisering bij sportbonden: Sportvisserij Nederland zet in op segmentering

NOC*NSF startte begin 2015 met een groot project: de transitie in de sport, mede ingegeven door de kansen die de digitalisering biedt. Nu, bijna vier jaar later, hebben veel sportbonden zichzelf opnieuw uitgevonden. SPORTNEXT gaat in 2019 elke maand langs bij een sportbond om de balans op te maken. In aflevering 1 zijn we te gast bij Sportvisserij Nederland.

Pieter Zwart: 'Bewijzen bij VI dagelijks dat je met onlinejournalistiek geld kunt verdienen'

Voetbal International verkeert al tijden in zwaar weer. Het weekblad heeft een vergrijzend lezerspubliek, draaide jarenlang forse verliezen en moest noodgedwongen reorganiseren. Maar onder leiding van Pieter Zwart (26) vindt VI langzaamaan weer de weg naar boven. Met het online platform VI Pro weet het mediamerk een nieuwe, jongere doelgroep aan te spreken met online betaalde journalistiek.

Het laatste sportmarketingnieuws met president Obama ambassadeur Basketball Africa League

In de week waarin uitgebreid stil werd gestaan bij de 75e verjaardag van Willem van Hanegem, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Zijn we de social media-hype voorbij?

Net nu elke club, iedere atleet en alle evenementen een social media-team hebben, verandert alles weer. Facebook, Twitter en Snapchat krimpen voor het eerst in hun belangrijkste markt. Dit betekent dat de sport zich moet opmaken voor een wereld na de social media.

Nieuwe generatie sportieve filmsterren staat in de startblokken

In mijn Twitter tijdlijn zag ik vorige week de nieuwe campagne van Porsche met Dafne Schippers voorbijkomen. Ik dacht meteen; wauw, waarom zien we dit niet vaker? En dan bedoel ik niet de inzet van atleten in commercials, hoewel het er altijd meer mogen zijn wat mij betreft, maar de filmische uitstraling van deze reclame spreekt direct tot de verbeelding. Schippers als internationale filmster.

Video, het nieuwe goud van AD Sportwereld en ADR Nieuwsmedia

Mede dankzij video’s en sportclips – van eigen makelij en verkregen uit overeenkomsten met partijen als NOC*NSF, KNVB, KNLTB en Ziggo – maakt ADR Nieuwsmedia een periode van ongekende groei door. "Andere sportbonden zien het succes van video nu ook en komen uit eigen beweging naar ons toe. Maar we zitten vol. Het moet ook weer niet te veel worden."

‘Bedrijven kunnen nog veel meer inspelen op de emoties van klanten’

De digitale mogelijkheden worden elke dag groter en bieden (sport)marketeers een scala aan kansen om hun campagnes extra kracht bij te zetten. Tijdens het SPORTNEXT Event ‘technologie en data in de sportmarketing’ op dinsdag 2 april in het Philips Stadion in Eindhoven kijken we onder andere naar de mogelijkheden van data in sportmarketing. Lennart Boven van TDE, één van de sprekers aan een thematafel, laat zijn licht alvast schijnen over dit onderwerp.

Fitness: kameleon van de Nederlandse sport

Fitness is in circa drie decennia uitgegroeid tot de meest beoefende sport van Nederland én de grootste werkgever in de sport. De omzet van fitnesscentra stijgt al jaren en bedroeg in 2017 maar liefst 728 miljoen euro. En met de toegenomen behoefte aan een gezonde levensstijl lijkt het eind van de groei voor de fitnesssector nog niet in zicht.

Het laatste sportmarketingnieuws met Ronaldo niet langer op cover FIFA 19

In de week waarin veel Formule 1-teams hun auto voor het nieuwe seizoen bekendmaakten, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Tjitske Benedictus over de sponsorstrategie van ING: 'Tonen vaker maatschappelijke betrokkenheid'

ING is een van de grootste sportsponsors van Nederland. De bank is onder meer bekend van de samenwerkingen met de KNVB en het KLM Open. In de BV Sport op ALLsportsradio was Tjitske Benedictus, hoofd sponsoring bij ING, te gast om te praten over de sponsorstrategie voor 2019 en de toekomst van de Oranjevrouwen.

Sport, ethiek en media in het nieuwe SPORTNEXT magazine

In het nieuwste nummer van het SPORTNEXT magazine staan sport, ethiek en media centraal. Hans Vandeweghe schrijft over het matchfixingschandaal in België en Erik van Gruijthuijsen (De Persgroep) vertelt over de succesvolle sportstrategie van ADR Nieuwsmedia. Verder onder meer een portret van John de Mol en zijn mediastrategie, een blik op de influencermarkt in Nederland en Gijsbregt Brouwer vraagt zich af of we de social media-hype voorbij zijn.