Het laatste sportmarketingnieuws: Bezoekersrecord Eredivisie Vrouwen voor PSV-Ajax

In de week waarin NBA-baas Adam Silver schatte dat de economische schade in China door de tweets van Houston Rockets algemeen directeur Daryl Morey ‘honderden miljoenen dollars’ is, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Toeschouwersrecord Eredivisie Vrouwen aanstaande voor PSV-Ajax

Voor het duel tussen de vrouwen van PSV en Ajax lonkt een bezoekersrecord. Er zijn inmiddels 11.000 kaarten verkocht, waarmee het oude record uit 2009 al ruim is overtroffen. In het Koning Willem II Stadion kwamen destijds 10.000 fans kijken naar Willem II - AZ. Het Philips Stadion gaat hier in maart overheen. PSV en Ajax treffen elkaar op 20 maart in Eindhoven. Kaartjes zijn te koop voor 3 euro.

Eerder werden er verschillende interlands van de Oranjevrouwen in het Philips Stadion georganiseerd. Ook loopt er samen met de KNVB een bid om de UEFA Woman’s Champions League Finale 2023 naar het Philips Stadion te halen.

ING stelt meer sponsorgeld ter beschikking voor vrouwenvoetbal

In augustus 2020 verlengt ING alle sponsorcontracten met meer dan 500 amateurvoetbalverenigingen. Aan amateurclubs waar ING hoofdsponsor is, stelt ING de vernieuwde voorwaarde dat minimaal 25%, van het sponsorbedrag wordt besteed aan meiden- en vrouwenvoetbal. In totaal gaat het daarbij om meer dan 5 miljoen euro.

De KNVB en ING zetten zich de komende jaren samen in om het meiden- en vrouwenvoetbal verder te ontwikkelen en te professionaliseren. Het moet ‘normaal’ worden om bij voetbal ook meteen te denken en te praten over meiden- en vrouwenvoetbal. De gezamenlijke ambitie is dan ook om het meiden- en vrouwenvoetbal nóg meer te integreren in de voetbalwereld. De komende vijf jaar werken de KNVB en ING gezamenlijk aan een groei van 25% naar 200.000 vrouwelijke KNVB-leden en 25% meer vrouwelijk kader bij amateurclubs. Aan amateurclubs waar ING hoofdsponsor is, stelt ING bovendien de vernieuwde voorwaarde dat minimaal 25% van het sponsorbedrag wordt besteed aan meiden- en vrouwenvoetbal.

Tour en Vuelta ook komende jaren bij NOS te zien

De NOS heeft samen met de European Broadcasting Union de verbintenis met ASO omtrent de Tour de France en de Vuelta a España verlengd tot en met 2025. Beide grote wielerkoersen zijn de komende zes jaar dus ook te zien bij de publieke omroep. De overeenkomst voorziet in live-rechten voor televisie, radio, online en social media. Het oude contract voor de Ronde van Frankrijk liep tot 2023 en dat van de Ronde van Spanje tot 2020.

Ook een groot aantal wielerklassiekers bij zowel de mannen als de vrouwen is de komende jaren bij de NOS te zien. Bij de vrouwen gaat het onder meer om La Course, Luik-Bastenaken-Luik en Clásica San Sebastián.

Basic-Fit en Johan Cruyff Foundation willen samen jongeren in beweging krijgen

Basic-Fit en de Johan Cruyff Foundation gaan zich samen inzetten om jongeren te ondersteunen in een actieve levensstijl. Met de samenwerking gaan Basic-Fit en de Cruyff Foundation jonge mensen helpen te sporten en plezier te hebben. De twee partners kwamen samen rond gemeenschappelijke waarden en de wens om kinderen bewust te maken van de voordelen van fysieke actief zijn en een gezondere levensstijl. Samen zullen ze met sportsessies en workshops eraan bijdragen dat kinderen zowel mentaal als fysiek meer uit het leven halen. Dit doen ze met name op locaties van de Cruyff Foundation zoals Cruyff Courts en Schoolpleinen14.

Door de samenwerking met de Cruyff Foundation ontwikkelt Basic-Fit haar sponsoringprogramma voor kinderen en jongeren, om sport onder deze jonge generatie te stimuleren.

Headerfoto: PhotoLondonUK / Shutterstock.com