Velon is een zege voor de deelnemende teams en hopelijk ook de sport

Elf wielerteams kondigden gisteren aan dat ze zich voor het eerst in de historie verenigen in een bedrijf; Velon. Twee jaar na de Armstrongcrisis en ruim vijf jaar na de eerste meetings over een breakaway league is het bedrijf daar. Tussen die elf deelnemende teams zitten zeker drie teams die in handen zijn van suikerooms, twee nationale loterijen die nauwelijks iets over de grens te winnen hebben en een conservatief team dat nog uit de tijd van de buiscommandeurs stamt. Zeker de helft van deze teams is continue op zoek naar extra geld en denkt daarmee stabieler te worden.

Dat Velon vooral eigen belang is en niet zo zeer voor de sport moge dan ook duidelijk zijn maar daarom is het niet minder nodig. Teams begrijpen eindelijk dat ze moeten investeren in samenwerking en business om verder te komen ipv alleen geld uit te geven aan salarissen en wachten op de UCI of ASO. Ik denk dan ook dat bedrijven die over wielersponsoring nadenken nu eerst naar deze elf teams gaan kijken, dat betekent winst en een voorsprong op de rest.

Er is ook direct een voorsprong op die andere organisatie waar wielerteams zich in verenigen; de aigcp. Die aigcp kreeg 2,5 jaar geleden een betaalde managing director, een mooie coupe waarbij de Rabobank iemand kon wegpromoveren. Sinds die tijd is de aigcp echter de tijger zonder tanden gebleven die het altijd al was. Goede ideeën met een beperkte professionaliteit, nauwelijks daadkracht en slechte timing.

Het vertegenwoordigen van de ploegen richting andere stakeholders was duidelijk niet genoeg om als aigcp bij te dragen aan een stabiele en geloofwaardige sport. De belangen binnen die club waren vaak te verschillend en er was geen business case. Nu is er een business case en een kern (zonder Franse teams) die dezelfde kant op wil met nieuwe ideeën en behoeften waardoor ze de wielertaart vergroten ipv een groter deel van de taart willen. Daarmee heeft Velon nu al de UCI en aigcp ingehaald.

Het succes zal nu afhangen van de daadwerkelijke commitment van de teams aan innovatie, verbetering en fan engagement. Dit voordat ze zich weer verliezen in haastig opgezette crowdfunding, sportief gekeuvel of het vastleggen van een regionale sponsor. Het is een goed transparant verhaal en eigentijds concept dat verkoopt en niet een zege meer of minder.

Afbeeldingen: SamsungTomorrowEssential Cyclist