Deal PSV en energiedirect.nl toont aan dat sponsorwereld verandert

PSV maakte afgelopen donderdag bekend dat energiedirect.nl de nieuwe hoofdsponsor van de club wordt. Het energiemerk zal in ieder geval de komende drie seizoenen op de kleding te bewonderen zijn. Weinigen hadden er rekening mee gehouden dat PSV een samenwerking zou aangaan met energiedirect.nl, maar volgens marketeer Michel van Grunsven – nauw betrokken bij de deal namens Triple Double – toont deze overeenkomst eens te meer aan dat de sponsorwereld verandert.

Het zal even wennen zijn voor de PSV-fans en voetballiefhebbers: geen Philips meer op het rood-wit gestreepte shirt. Na 34 (!) jaar speelt PSV vanaf 1 juli met een andere naam op de borst. De Eindhovenaren waren een jaar op zoek naar een nieuwe shirtsponsor nadat Philips in april 2015 bekendmaakte medio 2016 te stoppen. Diverse binnen- en buitenlandse bedrijven toonden het afgelopen jaar interesse voor het hoofdsponsorschap. Uiteindelijk viel de keuze toch wel verrassend op energiedirect.nl.

Verandering

Van Grunsven kan zich de verbazing van het grote publiek voorstellen, maar volgens hem is deze deal het bewijs dat de sponsormarkt aan het veranderen is. “Energiedirect.nl is een online bedrijf en het merk groeit hard. De kernwaarden en ondernemingsvisies van beide partijen sluiten goed bij elkaar aan. Energiedirect.nl, maar bijvoorbeeld ook beslist.nl. in het schaatsen (red. tot dit seizoen) bedrijven op een andere manier – directer – marketing. Het establishment van bekende nationale en internationale sponsors zoals wij die kennen, maakt steeds vaker andere keuzes. De sport is nog steeds belangrijk voor ze maar hun doelen zijn anders.”

Volgens Van Grunsven, partner bij Triple Double, krijgen fans krijgen steeds meer waardering voor organisaties die hun kant kiezen. “Het maakt nauwelijks uit of dat luxe high-end merken zijn of (nog) minder bekende merken die vanuit efficiency en een aantrekkelijk business concept de consument dienen.”

Sympathiek en ondernemend

Sportmarketingbureau Triple Double speelde een belangrijke rol bij de totstandkoming van de deal tussen PSV en energiedirect.nl. “We hebben de relatie en het daaruit voortkomende 'huwelijk' mede geïnitieerd en begeleid. Een partnership van deze impact en omvang komt natuurlijk niet elk jaar voorbij en is een hoogtepunt in het bijna 20-jarig bestaan van ons bureau”, legt partner Van Grunsven uit.

Hij verwacht veel van de samenwerking tussen PSV en het energiebedrijf. “De trend is dat de invulling van sportieve partnerships steeds zakelijker wordt, maar de aantrekkingskracht van sportsponsoring in het algemeen en shirtsponsoring in het bijzonder voor het bedrijfsleven blijft uniek. Energiedirect.nl zal het hoofdsponsorschap op een sympathiek ondernemende wijze gaan invullen. De ontwikkelde businesscase is zonder meer een blauwdruk voor veel toekomstige sponsordeals. Kortom, PSV en energiedirect.nl passen anno nu uitstekend bij elkaar!”

Gerbrands trots

Energiedirect.nl is gestart in 2002 en een autonoom Nederlands bedrijf. Tegelijkertijd is het onderdeel van het Duitse energieconcern RWE, dat in 2014 een omzet van bijna 50 miljard euro had en een nettowinst van 1,70 miljard euro maakte. PSV heeft via energiedirect.nl eveneens een ingang om in de toekomst met het miljardenbedrijf om tafel te zitten en de commerciële kansen te bespreken.

Algemeen directeur Toon Gerbrands van PSV is dan ook trots op de nieuwe hoofdsponsor. “Met energiedirect.nl hebben wij een partner gevonden, die past bij onze visie op ondernemen. Wij zijn van oorsprong een club die onderscheidend probeert te werken in een prestatiegerichte omgeving. We durven te innoveren en hebben het lef om te investeren. Innovatief ondernemerschap is één van de kernwaarden om onze doelstellingen te bereiken. De visie van energiedirect sluit daar uitstekend bij aan. Energiedirect.nl is een bedrijf dat het hoofd boven het maaiveld uit durft te steken. PSV heeft dezelfde inborst en dadendrang.”

Opvallende bonus

Met de deal, die ingaat per 1 juli 2016, is op jaarbasis circa zes miljoen euro gemoeid. Dat bedrag kan nog door middel van prestatiebonussen verder oplopen. Gerbrands liet vrijdag tijdens de presentatie weten dat PSV het shirt in totaal vermarkt voor een bedrag tussen de 9 en 10 miljoen (inclusief Philips als Founder op de mouw) en dat kan nog oplopen als er ook een rugsponsor wordt gevonden.

Dat het bedrag van de hoofdsponsor meer dan zes miljoen kan worden, heeft met verschillende bonussen te maken. Daar zitten de ‘normale’ bonussen in de voetbalwereld bij in, zoals extra geld voor een landstitel of goede prestaties in Europa, maar ook klantengroei bij energiedirect.nl kan extra inkomsten voor PSV opleveren. Als het bedrijf erin slaagt om via PSV veel nieuwe klanten te binden, kan de bonus hoger uitvallen. Zowel de fans als PSV profiteren er dus van als het energiebedrijf meer klanten krijgt en in de activatie en promoties zal dit te zijner tijd een belangrijke rol gaan spelen.

Ambitieus

Mark van Zon, commercieel directeur van energiedirect.nl, vindt dat PSV uitstekend aansluit bij de doelstellingen van het energiebedrijf, dat op dit moment de nummer 4 in de energiemarkt is en de ambitie heeft om op korte termijn een vaste positie in de top 3 te veroveren. “PSV is een prachtige club met een rijke historie en een vaste waarde in de top van de Eredivisie. PSV is bovenal een ondernemende, innovatieve club met de ambitie om te groeien op een slimme en effectieve manier, net als energiedirect.nl.”

“Energiedirect.nl maakt complexe zaken in de energiemarkt eenvoudig voor consumenten. Online, met een eenvoudig aanbod, een scherpe prijs en duidelijke taal. Door samen te werken met PSV kunnen we onze naamsbekendheid vergroten en heel Nederland kennis laten maken met de unieke, directe mentaliteit van energiedirect.nl. We zijn er trots op dat we deze mogelijkheid met het hoofdsponsorschap krijgen.”


Foto's: PSV Media