Het laatste sportmarketingnieuws: Virtuele Vuelta-etappe in Breda

In de week waarin de Washington Redskins onder druk van sponsors, aandeelhouders en de publieke opinie bekendmaakten hun clubnaam te veranderen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Virtuele Vuelta-etappe in Breda

In de week dat de Vuelta d’Espana Nederland zou aandoen, maken de gemeente Breda en Brabant Sport het voor iedereen mogelijk de etappe Breda-Breda virtueel vanuit huis te rijden. De etappe Breda-Breda was opgenomen in La Vuelta Holanda, maar de Spaanse wielerronde doet vanwege het coronavirus Nederland niet aan dit jaar. Als alternatief is samen met softwareontwikkelaar Bkool (o.a. betrokken bij de virtuele Ronde van Vlaanderen) een alternatieve route van 30 kilometer vastgelegd met daarin hoogtepunten van Breda en omliggende gemeenten in West-Brabant. Deze etappe is voor iedereen in 3D én via video te rijden. Van 10 tot en met 16 augustus is dit exclusieve parcours gratis online beschikbaar.

Op de laatste dag krijgen 75 wielerfans de mogelijkheid de tocht virtueel te fietsen met oud-renner Lars Boom. Dat gebeurt dan op fietstrainers en spinningbikes voor een groot scherm in de Koepel in Breda.

Het concept en uitvoering is in handen van Touché Sportmarketing.

Formule 1 werkt samen met Zoom aan virtuele fanbeleving

De Formule 1 is een samenwerking aangegaan om het allereerste virtuele hospitality product aan te bieden. Tijdens de Steiermarkse Grand Prix was er voor het eerst een virtueel alternatief voor de ‘Paddock Club’. De echte Paddock Club biedt gasten een kijkje bij de teamgarages met uitzicht op de start- en finishlijn en de pitstraat. Ook inbegrepen is toegang tot het backstagegebied met exclusieve interviews met chauffeurs en rondleidingen door de pitstraat. De virtuele variant biedt liefhebbers een kijkje achter de schermen, live updates en analyses van voormalig F1-coureurs en andere beroemdheden.

In het restant van het seizoen zullen er meer speciale fanengagement activaties via Zoom gaan plaatsvinden, waarbij ook sponsors betrokken zullen worden.

Vitesse presenteert door supporters ontworpen uitshirt

Vitesse presenteerde vrijdag een bijzonder uitshirt. Het tenue voor het seizoen 2020/’21 is namelijk volledig ontworpen door supporters. In het bijzondere tricot zijn veel Arnhemse invloeden terug te vinden. Zo is er veel aandacht voor de beroemde trolleybussen. De verwijzing naar de trolleybus komt terug in het rugnummer op de achterkant van het tenue, waar duidelijke verwijzingen te zien zijn. In de kraag staat de vlag van Gelderland. Ook komt een zin uit het volkslied van Gelderland terug in het shirt van Vitesse.

The Ocean Race jaar uitgesteld, mogelijk Europese race in 2021

De start van de 14e editie van de Ocean Race, voorheen de Volvo Ocean Race, is met een jaar uitgesteld naar oktober 2022. Voor de zomer van 2021 wordt een Europese race overwogen. De start in 2022 zal in Alicante zijn en de finish in de zomer van 2023 in Genua. De organisatie van de race heeft ook een agenda voor de komende tien jaar gegeven en bestudeert een Europese race in de zomer van 2021. De beslissing om de race met een jaar uit te stellen is genomen in overleg met de stakeholders en biedt volgends de organisatie de beste route in een sportlandschap dat getroffen is door Covid-19.

De organisatie kijkt naar de mogelijkheden om tussen de volgende drie edities van de races een speciaal Europees evenement te organiseren. De eerste zou in de zomer van 2021 moeten plaatsvinden. “The Ocean Race Europe is al een lange tijd een droom van ons en van velen met ons", zei Richard Brisius, de voorzitter van de Ocean Race. “We stellen ons een race en festival voor iedereen voor, dat heel Europa kan inspireren."

Fortuna Sittard 80.000 Instagram-volgers rijker na oproep op Turkse tv

Het Instagram-account van Fortuna Sittard explodeerde deze week na een oproep van presentator Acun Ilicali op de Turkse televisie. De zeer populaire Ilicali vroeg in een tv-uitzending of de kijkers de Limburgse club wilden volgen op Instagram. Er werd massaal gehoor aan gegeven door de Turkse tv-kijkers. In een paar uur tijd had Fortuna 50.000 nieuwe volgers en een twee dagen later was dit aantal gestegen tot ruim 80.000 nieuwe volgers. Ilicali is een goede vriend van Fortuna-eigenaar Isitan Gün. Gün probeert Ilicali aan boord te krijgen als mede-eigenaar van de Eredivisieclub.

Headerfoto: BrabantSport