Gesponsorde Facebook-bericht Dafne Schippers is € 2.628 waard

In augustus dit jaar schreven we op SportNEXT een blog over de waarde van een gesponsorde tweet bij topsporters. Wat bleek: één gesponsorde tweet van Cristiano Ronaldo zou bijna €200.000 moeten kosten. Na een klein onderzoek onder de Nederlandse topsporters kwamen we tot de ontdekking dat een tweet van Robin van Persie het duurste is voor een sponsors: € 32.260. Een tweet van Dafne Schippers - toen nog niet wereldwijd bekend en met nog maar 19.000 volgers - had op dat moment een waarde van 'slechts' € 85. Uitgebreid onderzoek van Repucom laat echter nieuw licht op de waarde van een gesponsord bericht schijnen: mede door haar gouden medaille is een Facebook-bericht op het kanaal van Schippers ruim € 2.628 waard! Verder een aantal opvallende onderzoeksresultaten: TV nog altijd het belangrijkste sportkanaal, NOS scoort met livestream, nieuwe sponsormogelijkheden in de sport en Nederland scoort met sportevenementen.

De waarde van een gesponsorde Facebook-bericht bij Schippers

De fantastische sportprestraties van de kersverse 'Sportvrouw van het Jaar' lijkt zich ook in commercieel opzicht uit te gaan betalen. Door haar gouden medaille tijdens de WK Atletiek groeide haar bekendheid in Nederland van 48 naar 64 procent, terwijl het aantal volgers op social media flink toenam. Niet alleen wist ze hiermee een grote fanbase te creëeren, maar ook een mooi podium te maken voor haar sponsors. Via haar social media-profielen op Twitter, Facebook en Instagram geeft ze haar sponsoren regelmatig aandacht.

In het vandaag verschenen rapport Consuming Sports laat Repucom een licht schijnen wat de waarde hiervan is. Door haar gestegen populariteit leveren de posts van Schippers meer engagement op, waardoor een sponsor als Nike meer interactie krijgt met de fans. Zo steeg de waarden van tweets op Twitter (van € 9 naar € 103), terwijl ook de waarde van haar Instagram-kanaal (van € 670 naar € 1.518 per gedeelde foto) flink steeg. Daarnaast was een bericht op haar Facebook-profiel in aanloop naar de WK gemiddeld € 1.872 waard, terwijl dit na haar gouden race gestegen zou zijn naar € 2.628 per post. 

Voor bekende topsporters lijkt er daardoor een nieuw commercieel model te ontstaan, waarbij er meer geld gegenereerd kan worden uit sponsoring en het 'endorsenvan merken op de eigen social media-kanalen. Voor sponsors lijkt dit ook tot nieuwe kansen te leiden.. naast Schippers zijn er immers nog een groot aantal Nederlandse topatleten met een gigantisch bereik. Robin van Persie, Wesley Sneijder, Memphis Depay, Daley Blind en Rafael van der Vaart bereiken een fanbase van uiteenlopend 26 miljoen tot 3 miljoen fans. Maar ook met Ellen Hoog (329.000 volgers), Ireen Wüst (262.000), Ranomi Kromowidjojo (193.000), Sven Kramer (662.000), Max Verstappen (466.000) of Michael van Gerwen (328.000) zijn er legio mogelijkheden. 

ZIE OOK: De waarde van een gesponsorde tweet bij (Nederlandse) topsporters

Your last chance:https://www.facebook.com/dafneschippersfanpage/photos/a.216436231766115.52178.173301436079595/896890987053966/?type=1&comment_id=900253593384372&notif_t=photo_comment #SoFast

Posted by Dafne Schippers on maandag 14 september 2015

TV nog altijd het belangrijkste sportkanaal

Hoewel jongeren steeds meer Netflixen, YouTuben, Snapchatten, video's on demand kijken etc. blijkt televisie nog steeds hét medium om sport te consumeren. Uit onderzoek blijkt 60% van de Nederlanders wekelijks sport te kijken via televisie. Dit is nog altijd hoger dan sportconsumptie via de computer (45%), mobiel (37%), krant (35%) of sociale media (34%). Met name voetbal blijkt nog te scoren op TV: het is met 50% verruit de populairste sport onder Nederlanders. Schaatsen staat nog altijd op twee, maar zag wel een fikse daling: 29% naar 21%. Formule 1 is daarentegen booming: het aantal tv-kijkers steeg van 7 naar 12%. Zoals eerder al uit onderzoek van Repucom bleek, komt dit met name door het succes van Max Verstappen.

ZIE OOK: Marketingster Max Verstappen zet Formule 1 op de kaart

Ondanks de televisie nog altijd het belangrijkste mediakanaal is, lijkt het aantal kijkers van livestreams te groeien. In het onderzoek komt naar voren dat ruim een kwart (24%) van de Nederlanders wel eens een sportuitzending volgt via een livestream. Dit gebeurt voornamelijk met een computer (85%), maar ook de tablet (22%) en smartphone (16%) maken het steeds makkelijker om sport overal te volgen. Van alle (legale) Nederlandse aanbieders van livestreams, blijkt de NOS het beste te doen: 35% gebruikt de livestreams van de publieke omroep. Dit is toch wel een stuk hoger dan Fox Sports (24%) of YouTube (24%). Desalniettemin blijven de illegale streams gevaarlijk voor de sportaanbieders: ruim een kwart (25%) van alle mensen die sport via een livestream hebben gevolgd, blijkt het te hebben gekeken op een illegale stream. 


Bron afbeelding: Repucom Consuming Sports

Rapport Consuming Sports

Al met al is het rapport Consuming Sports zéér uitgebreid en - mede doordat het gratis te downloaden is - absoluut de moeite waard om eens door te lezen. Zo geeft het rapport aan dat je de sponsorzichtbaarheid op TV eenvoudig kan vergroten door exclusiviteit aan te bieden, de juiste typografie te gebruiken en maximaal één kleur te gebruiken. Daarnaast worden er nieuwe sponsormogelijkheden beschreven (bijvoorbeeld met de speciale T-mobile actie in het stadion van Bayern München, zie hieronder) en blijkt Nederland dit jaar gescoord te hebben met diverse sportevementen (WK Beachvolleybal, EK Shorttrack, de Volvo Ocean Race, EK Volleybal, Grand Départ etc.).

Het rapport Consuming Sports is hier (na het achterlaten van enkele gegevens) gratis te downloaden.