Het laatste sportmarketingnieuws met Jordan Brand, Serie A in bioscoop en fitfluencers

In de week waarin de machtwisseling in het wielrennen een feit werd, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • PSG mogelijk eerste voetbalclub met tenue van Jordan Brand
  • Wedstrijden Serie A komend seizoen uitgezonden in bioscopen en theaters
  • Traditionele sportbonden verliezen leden
  • New Heroes gaat in esports-duel strijd aan met Cavs Legions
  • Hitquiz HQ Trivia breidt uit naar sport
  • Equinox en SoulCycle gaan op zoek naar ‘fitfluencers’

PSG mogelijk eerste voetbalclub met tenue van Jordan Brand

De relatie tussen Nike en Paris Saint-Germain is enorm sterk. En die band zou komend seizoen nog weleens sterker kunnen worden. Jordan Brand – dat eigendom is van Nike – zou twee Champions League-tenues voor PSG hebben ontworpen; een in het zwart en één in wit. De Franse kampioen zou de eerste voetbalclub zijn die speelt in tenues met het logo van de ‘Jumpman’. Het Parc des Princes is een gekende locatie voor beroemdheden. Onlangs trad Justin Timberlake nog op in een Jordan x PSG coach jas in Parijs. Een ongekende cross-over tussen voetbal en basketbal staat voor de deur.

Wedstrijden Serie A komend seizoen uitgezonden in bioscopen en theaters

Om supporters een nog betere kijkervaring te geven, biedt de Serie A komend seizoen de mogelijkheid wedstrijden in bioscopen en theaters door heel het land te bekijken. De duels mogen worden uitgezonden in cinemas die minimaal 80 kilometer van de desbetreffende speelstad liggen. Geïnteresseerden kunnen per wedstrijd aangeven of ze interesse het uit te zenden en betalen een vooraf bepaalde fee.

Traditionele sportbonden verliezen leden

We hebben het er vaak over op SPORTNEXT: het aantrekken van nieuwe leden door sportbonden. Afgaande op de laatste cijfers van NOC*NSF is dit een behoorlijke opgave voor de bonden. Grote, traditionele sportbonden als de KNVB, de KNLTB en de Hippische Sportfederatie kampen met teruglopende ledenaantallen. Samen zagen de drie tussen 2016 en 2017 maar liefst 48.000 mensen hun lidmaatschap opzeggen. Opvallend is dat de de sportdeelname in Nederland wél blijft stijgen. In 2017 sportte 64% van de Nederlanders wekelijks, in 2016 was dit 61%. Mensen wijken uit naar hardlopen, wandelen en fitnessen, dat flexibeler is in te plannen. Volgens Hugo van der Poel, directeur van het Mulier Instituut hebben de meeste traditionele bonden het moelijk. “Mensen geven aan dat traditionele sporten teveel tijd in beslag nemen. Volwassenen zeggen dat de verplichtingen van gezin en werk zich slecht verhouden tot de tijd die de sportclub van ze eist”, aldus Van der Poel in het AD.

New Heroes gaat in esports-duel strijd aan met Cavs Legions

Augustus is normaliter geen maand voor clubbasketball, maar op dinsdag 7 augustus neemt New Heroes Basketball het op dan Cavs Legion, het esports team van NBA grootmacht Cleveland Cavaliers. De Amerikaanse supersterren treden niet fysiek in de Maaspoort aan, maar de clubs zullen online de degens kruisen. De Nederlandse recordkampioen is sinds kort actief in de wereld van esports en dit pakt meteen goed uit. Zo werd eerder Argil Randon als eerste Nederlandse basketball e-sporter aangetrokken en konden fans het in de Maaspoort met de game NBA 2K18 opnemen tegen selectiespelers als Anthony Marshall. Argil zal zich op 7 augustus meten met Brandon Raudenbush die internationaal beter bekend is als ToXsiK. Deze Amerikaanse e-sporter behoort tot de absolute wereldtop en is een van de sterspelers van Cavs Legion.

Hitquiz HQ Trivia breidt uit naar sport

Met miljoenen spelers van over de hele wereld is HQ Trivia in korte tijd uitgegroeid tot een hitquiz. De makers van de game hebben een nieuwe vorm van entertainment bedacht, waar liefhebbers voor terugkomen en waar adverteerders in de rij staan. Nu breidt het Amerikaanse bedrijf uit naar de ‘belangrijkste bijzaak ter wereld’: sport. HQ Sports gebruikt hetzelfde beproefde format, maar uiteraard met enkel sportvragen. Elke dinsdag en vrijdag doen er al honderdduizenden – voornamelijk Amerikaanse – fans mee aan de quiz.

Equinox en SoulCycle gaan op zoek naar ‘fitfluencers’

Als één van de disrupters van de fitnessindustrie gaat SoulCycle nu ook proberen de influencer-markt te veroveren. Samen met Equinox – een keten van luxueuze gyms én eigenaar van SoulCycle – start het een eigen managementbureau, met een focus op talentvolle fitness influencers. Het doel is social media persoonlijkheden te creëren en grootschalige sponsorships binnen te halen. Bekende zogenaamde 'fitfluencers' als Kayla Itsiner en Jen Selter verdienen tienduizenden euro’s met hun gesponsorde posts. Geen wonder dat een grote speler als SoulCycle wil meeliften op de stijgende populariteit van fitness en gezondheid.