SportsGen hoopt onlinegastles.nl na succes te laten uitgroeien tot eigen merk

Nadat duidelijk was dat er vanwege het coronavirus voorlopig geen fysieke evenementen meer georganiseerd konden worden, kwam SportsGen in april met een nieuw concept. Het sportmarketingbureau nodigde topsporters, acteurs en artiesten uit een online gastles te geven voor de groepen 3 tot en met 8 in het basisonderwijs. Het initiatief werd een groot succes met bijna 1.600 aangemelde basisscholen en 40.000 leerlingen ‘in de klas’. “Dit biedt zeker kansen voor de toekomst.”

Waar SportsGen in april normaal gesproken druk bezig zou zijn geweest met de voorbereidingen voor NextGen Amsterdam, richtte het bureau zich dit jaar op een nieuw initiatief. Als blijk van waardering voor alle leraren op basisscholen die tijdens de coronacrisis kinderen online les hebben gegeven werd onlinegastles.nl in het leven geroepen. “Alle juffen en meesters hebben wekenlang keihard gewerkt om hun leerlingen thuis les te geven. Dat gaat hen niet in de koude kleren zitten. Om iedereen een steuntje in de rug te geven wilden we iets luchtigs en laagdrempelig organiseren. Dat is onlinegastles.nl geworden”, blikt Rowin Bouwmeester van SportsGen terug.

Het idee achter onlinegastles.nl is even eenvoudig als doeltreffend. Topsporters en andere bekende Nederlanders werd gevraagd een gastles van een half uur te verzorgen voor de groepen 3 tot en met 8 in het basisonderwijs. Via de speciaal in het leven geroepen website onlinegastles.nl konden leraren hun groep aanmelden. “Eigenlijk ging het vanaf het eerste moment heel hard met de aanmeldingen. Mede daarom kwamen we voor nieuwe uitdagingen te staan. Zo moest het technisch allemaal perfect werken en moesten we rekening houden met de privacywet. Bovendien wilden we de drempel om mee te doen zo laag mogelijk houden”, zegt Bouwmeester.

Interactie

Het grote aantal aanmeldingen stelde de organisatie echter voor een nieuwe uitdaging: er waren niet genoeg gastdocenten. Met behulp van onder meer Simpel.nl, dat haar gesponsorde sporters vroeg mee te doen, werd het aantal gastdocenten verdubbeld. Door diverse groepen samen te voegen, konden alle bijna 40.000 kinderen zonder problemen op 29 april een digitale les van een van de 39 gastdocenten, onder wie Carlijn Achtereekte, Jochem Uytdehaage en Frank Lammers, volgen. Bouwmeester kijkt erg tevreden terug. “Het heeft alle verwachtingen overtroffen. We hadden nooit verwacht dat er zoveel scholen (1600, red.) mee zouden doen. En het mooie was dat er tijdens de lessen heel veel interactie was tussen de kinderen en de gastdocenten. Er kwamen zo verschillende onderwerpen en verhalen aan bod, waarover je normaal gesproken niet zo snel leest of hoort.”

De lessen zijn na afloop openbaar gesteld voor iedereen, zodat ook leerlingen en leerkrachten die al vakantie hadden, de online gastlessen konden terugkijken. “We zijn bezig een YouTube-kanaal in te richten waar alle video’s terug te vinden zullen zijn. Er is natuurlijk enorm veel content, waar we nog heel veel mee kunnen doen. In sommige lessen zijn ook challenges gedaan met leerlingen, zodat er zelfs dagen na de lessen online nog veel reuring was.”

Vervolg

Het concept bleek een succes. Waarom denkt Bouwmeester dat het zo goed is opgepakt? “De geluksfactor speelt altijd een rol. Verder was de timing heel belangrijk, zo vlak voor de meivakantie en na een intensieve periode van lesgeven voor de leerkrachten. Het concept was daarnaast duidelijk en scholen konden zich eenvoudig inschrijven. We hebben gezien dat er een behoefte was aan iets anders bij juffen en meesters na weken van digitaal lesgeven. Het was fantastisch dat zij mee wilden doen, want zonder hun was het natuurlijk nooit gelukt.”

Gezien het succes lijkt het logisch dat de online gastlessen een vervolg gaan krijgen. Bouwmeester: "Er zijn zeker plannen om in de toekomst eenzelfde soort digitaal evenement te organiseren. Dat kan ook zeker voor een andere doelgroep. We gaan in ieder geval niets overhaasten, want we hebben geleerd dat de timing essentieel is. De ambitie is nu van onlinegastles.nl een eigen merk te maken. Daar hadden we op voorhand niet van durven dromen."