De totale inkomsten uit hoofdsponsoring bij de 18 clubs uit de Eredivisie zijn dit seizoen iets gedaald ten opzichte van vorig seizoen. Dat constateert Sponsorreport in een overzicht van alle hoofdsponsors in de Eredivisie.
De totale waarde van de hoofdsponsorcontracten is dit seizoen 30,85 miljoen euro. Vorig seizoen zat dat bedrag rond de 32,5 miljoen. Er is dus sprake van een kleine teruggang met ca. 5 procent.
Ziggo is als partner van Ajax nog steeds de grootste hoofdsponsor in Nederland met een jaarlijkse bijdrage van 8 miljoen euro en een bonus van 2 miljoen. (Een deel van) de bonus is volgens het recente jaarverslag van de club afgelopen boekjaar ook uitgekeerd. Ook PSV-hoofdsponsor Energiedirect.nl werkt met een bonus (maximaal 1 miljoen) bovenop de 6 miljoen euro vaste bijdrage voor het shirt. De bonus bij PSV is in tegenstelling tot Ajax niet gekoppeld aan de sportieve prestaties, maar aan marketinggerelateerde doelstellingen.
Van de traditionele top 3 heeft Feyenoord dit seizoen een nieuwe hoofdsponsor met Qurrent. Het energiebedrijf tekende een contract voor vier jaar met de Rotterdamse club. In tegenstelling tot de andere twee sponsors maakte Qurrent zijn bijdrage niet bekend. De schatting is dat die met 4,5 miljoen euro op hetzelfde niveau ligt als van de vorige hoofdsponsor Opel.
Wanneer er gekeken wordt naar de totale sponsorbijdrage van de drie clubs steekt Ajax daar ver bovenuit met een bedrag van 29,2 miljoen euro. PSV volgt met 17 miljoen en Feyenoord met 13 miljoen euro.
ZIE OOK: ‘Qurrent als hoofdsponsor van Feyenoord is goed voor het gehele Nederlandse voetbal’
FC Groningen
Naast Feyenoord hebben ook FC Groningen, Roda JC Kerkrade, Vitesse en Sparta Rotterdam dit jaar een nieuwe hoofdsponsor. Het Groningse softwarebedrijf Payt kwam een verbintenis voor twee seizoenen over met FC Groningen. Payt neemt de plaats op de FC Groningen-shirts over van Essent, dat afgelopen zes jaar hoofdsponsor was. Payt betaalt voor het hoofdsponsorschap bij FC Groningen in het eerste seizoen een gegarandeerd bedrag van 1,1 miljoen euro en voor het tweede contractjaar 1,3 miljoen euro. Door diverse bonusregelingen kunnen beide jaarbedragen (ruim) oplopen.
In tegenstelling tot veel andere overeenkomsten zijn hierbij de sportieve prestaties van FC Groningen niet leidend, maar juist de groei van Payt als bedrijf, waarop FC Groningen met haar zakelijke netwerk invloed heeft.
Roda JC Kerkrade heeft met Mascot Workwear een overeenkomst gesloten als hoofdsponsor. Onder die naam neemt het bedrijf de komende twee seizoenen onder meer de prominente plaats in op het shirt van Roda JC. Mascot is een Deens familiebedrijf dat werkkleding en veiligheidsschoenen ontwikkelt, produceert en wereldwijd exporteert.
Bij Vitesse volgt SWOOP Truphone op als hoofdsponsor. SWOOP was al mouwsponsor bij de Arnhemmers en staat vanaf nu voor meerdere jaren op de borst. Hoeveel geld de hoofdsponsor de club betaalt is niet bekend gemaakt, maar het bedrag zou "passen bij de ambitie van Vitesse en dat men er erg content mee is". Onze inschatting is dat SWOOP tussen de 1 en 1,2 miljoen euro per jaar gaat betalen. SWOOP is een bedrijf dat handelt in refurbished elektronica. Eerder gebruikte elektronica, maar met de kwaliteit van nieuw, aldus het bedrijf.
Centric is de nieuwe hoofdsponsor van Sparta Rotterdam. De internationale IT-dienstverlener was al aan Sparta verbonden als hoofdsponsor van de jeugdopleiding en als co-sponsor van het eerste elftal. Na het eerste seizoen was het gevoel van beide kanten dusdanig goed, dat men besloot de samenwerking in deze vorm uit te breiden met een tweejarig contract.
SWOOP is de nieuwe hoofdsponsor van #Vitesse https://t.co/pg5fqV2QS2 pic.twitter.com/wPJu453LDc
— Vitesse (@MijnVitesse) 13 juli 2017
Energiesector
Van de huidige hoofdsponsors van de Eredivisieclubs komen er vier bedrijven uit de energiesector, twee bedrijven uit de bedrijfskledingsector, twee bedrijven van betaalsystemen en twee bedrijven uit de ICT-sector.
Bij zeven clubs loopt aan het einde van dit seizoen het contract met de hoofdsponsor af. Inmiddels heeft Zorg van de Zaak het contract met FC Utrecht opengebroken en verlengd tot en met 2020.
Overigens zijn de totale shirtsponsorinkomsten van de clubs natuurlijk hoger dan de eerder gemelde 30,85 miljoen. Een groot aantal clubs heeft meerdere sponsors op het tenue. Zo ontvangt PSV alleen al van Philips 3 miljoen euro per jaar omdat het onder andere op de mouw van het shirt staat.
Overzicht hoofdsponsors
Club | Hoofdsponsor | Geschatte bijdrage (in euro's) | Looptijd |
ADO Den Haag | Cars Jeans | 700.000 | 2017/2018 |
Ajax | Ziggo | 8 miljoen (excl. 2 miljoen bonus) | 2018/2019 |
AZ Alkmaar | AFAS | 3 miljoen | 2021/2022 |
SVB Excelsior | DSW Verzekeringen | 500.000 | 2018/2019 |
FC Groningen | Payt | 1,1 miljoen | 2018/2019 |
FC Twente | Pure Energie | 1,2 miljoen | 2020/2021 |
FC Utrecht | Zorg van de Zaak | 1,2 miljoen (excl. 300.000 bonus) | 2017/2018 |
Feyenoord | Qurrent | 4,5 miljoen | 2020/2021 |
sc Heerenveen | GroenLeven | 800.000 | 2018/2019 |
Heracles Almelo | Asito | 800.000 | 2020/2021 |
NAC Breda | CM Payments | 300.000 | 2017/2018 |
PEC Zwolle | Molecaten | 500.000 | 2017/2018 |
PSV | Energiedirect.nl | 6 miljoen (exlc. 1 miljoen bonus) | 2018/2019 |
Roda JC Kerkrade | Mascot Workwear | 250.000 | 2018/2019 |
Sparta Rotterdam | Centric | 300.000 | 2017/2018 |
Vitesse | SWOOP | 1,2 miljoen | 2018/2019 |
VVV-Venlo | Seacon Logistics | 300.000 | 2017/2018 |
Willem II | Tricorp Workwear | 400.000 | 2017/2018 |
Meer sponsorgerelateerd voetbalnieuws en uitgebreide interviews met Energiedirect en Ajax staan in het onlangs verschenen nummer van Sponsorreport.