Wat kan de sport leren van 3 leading influencers in de museumsector?

Naast enkele influencers in de Nederlandse sportmarketing- en sponsormarkt, is ook de FIFA van de museumsector mee naar de IEG Sponsorship Conference in Chicago. Althans, qua bekendheid dan (en zonder de corruptieschandalen en andere perikelen...). Want vergis je niet: hoewel clubs als AJax en PSV wereldberoemd zijn in het voetbal, is hun bekendheid aanzienlijk kleiner als we het vergelijken met wereldvermaarde instituten als het Van Gogh Museum, Rijksmuseum of Kröller-Müller Museum! Wat hebben de influencers uit de cultuursector zoal geleerd op de sponsorship conference in Chicago? Is sportsponsoring compleet anders dan sponsoring in de cultuursector? In de vierde aflevering van Today at IEG  gaan Peter Sprenger en Bob van Oosterhout in gesprek met drie leading ladies uit de Nederlandse museumsector. 

Bijzonder aan de Chicago-groep dit jaar is de aanwezigheid van drie vrouwelijke vertegenwoordigers van bekende Nederlandse musea: Lies Boelrijk (‎Marketing & business development manager bij Kröller-Müller Museum), Alice van der Slikke (Senior accountmanager corporate relations & partnerships bij Van Gogh Museum) en Francine Hijmans (Account manager bij Rijksmuseum Amsterdam) zijn met de groep sponsorprofessionals mee naar de Verenigde Staten om inspiratie en nieuwe ideëen op te doen. Voor mij is het echt stay ahead of the game, vertelt Francine Hijmans We zijn nu drie jaar met het Rijksmuseum open en het gaat hartstikke goed. Het museum staat er goed voor en dat willen we graag zo houden. Ik wil dus kijken wat ik de komende dagen kan leren en mee naar huis kan nemen om partners die aan ons verbonden zijn te behouden.

Vooral de kansen met data is een eyeopener voor Hijmans (Rijksmuseum) tijdens het congres. Zeker als we het hebben over gedeelde data, dus data van je eigen organisatie en die van de sponsor. Daar kan je een soort exclusieve fan experience  omheen bouwen. Dus niet dat je ineens de massa wil bereiken, maar dat je op een kleine groep gaat zitten en meer gaat targeten. Daarmee kan je iets bewerkstelligen dat je uiteindelijk de wereld in kan sturen, waardoor de hele wereld verbonden raakt met jouw merk. In plaats van 'dingen willen hebben', wil men dingen gaan doen en beleven. Dat is het nieuwe waar we, zeker als musea, een bijdrage aan kunnen leveren.

Net als in de sport gaat het ook in de cultuursector véél verder dan enkel 'bezoekers aan te trekken voor het museum'. Alice van der Slikke (Van Gogh Museum) legt uit: Niet iedereen kan in zijn leven naar het Van Gogh Museum. We hebben wereldwijd fans, waarbij iedereen de wens heeft om ooit een keer naar Amsterdam te gaan om het museum te bezoeken. Maar wij kunnen die mensen niet eens allemaal ontvangen. 1,9 miljoen is bijna het maximum wat we jaarlijks aan bezoekers kunnen ontvangen, en dat is dus niet de hele wereld die daar toch naar toe wil. Daarom gaan we ook met een experience naar China toe, proberen we veel meer digitaal te doen, online les te geven en op scholen mee te laten geven. En dan is het heel erg mooi als je dan toch naar Amsterdam komt om het échte werk te zien, maar je moet veel meer dingen online doen, sharen en mensen betrokken zien te krijgen.

Ondanks het twee aparte werelden zijn, kan er tussen de sport- en cultuursector volgens Lies Boelrijk (Kröller - Müller Museum) wel een brug geslagen worden. “Ik denk dat we als museumsector steeds professioneler worden en de achterstand langzaam aan het inlopen zijn. Hoewel we een heel andere emotie aanbieden, denk ik dat wij meer ons best kunnen doen om sport en kunst & cultuur te verbinden. Misschien onder meer door te leren van elkaars marketingacties. Zo is er in de museumsector al sprake van een innovatie, waar bloggers Gijsbregt Brouwer en Jan-Willem de Koster in de sport voor opperden. Lies Boelrijk: “Je krijgt ook - waaraan we mee werken - een soort Netflix, maar dan voor de museumwereld. De museumflix.. Ook een hele nieuwe ontwikkeling, waar wij als Kröller - Müller Museum wel van houden en dus direct de innovatie kant van opzoeken. Op die manier proberen wij de wereld ook te veroveren. Al met al denk ik dat wij met zijn drieën toch wel zo ongeveer de FIFA van de musea zijn, maar dan niet corrupt, aldus Boelrijk lachend. 

Bekijk de complete aflevering aflevering van Today at IEG hieronder.

In samenwerking met Triple Double, Sponsorreport, SportsCloud en Create5 hebben we elke dag in het kader van 'Today at IEG' één of meerdere video's over de  33e editie van het IEG Sponsorship Conference in Chicago gepubliceerd. Hieronder zijn alle bijdragen terug te vinden. 

ZIE OOK:

Wil je niets missen over de IEG Sponsorship Conference? Volg de tag #IEG2016 op SportNEXT of bekijk de video's als eerste op onze Facebook-pagina!