Zo hoopt PSV de populariteit van Doan in Japan te verzilveren

Na Mexico wil PSV ook voet aan de grond krijgen in Japan. De komst van Ritsu Doan is aanleiding voor de Eindhovenaren om commercieel nadrukkelijker actief te worden op de Japanse markt. Door de recente toetreding van OTTO Work Force tot de sponsorpiramide van de club worden de mogelijkheden in Japan verder vergroot.

PSV nam Ritsu Doan in augustus 2019 over van FC Groningen. De Japanse aanvaller en international is in zijn thuisland enorm populair en door zijn komst is PSV als club interessanter geworden voor de Japanse markt. PSV springt daar op in door zijn aanwezigheid in Japan uit te breiden. Zo is de club inmiddels actief op het Japanse social media-kanaal LINE. Daarmee is PSV de eerste club in de Eredivisie met een officieel kanaal op het Japanse platform.

“PSV heeft goede ervaringen met zijn aanwezigheid in Mexico. Met de komst van Ritsu Doan zien we ook veel commerciële mogelijkheden voor PSV in Japan”, zegt commercieel directeur Frans Janssen tegen Sponsorreport. De afgelopen maanden is PSV de Japanse markt en online mogelijkheden voor PSV gaan verkennen. Daaruit is de conclusie getrokken dat PSV zichtbaar moet zijn om aan een nieuwe fanbase te kunnen bouwen. “Onze strategie is dan ook in eerste instantie vooral het bereik vergroten”, vertelt Janssen. “Het opzetten van LINE is voor PSV de eerste stap. Door onze aanwezigheid op dat platform bouwen we aan een Japanse fanbase en betrekken we hen nog meer bij de club. We gaan onze volgers voorzien van PSV-content met extra aandacht voor Doan.” PSV heeft inmiddels in Japan iemand in dienst die de club daar commercieel helpt en ook Doan commercieel begeleidt.

Stapje voor stapje aanwezigheid neerzetten

Het bereik opbouwen en verder vergroten gebeurt niet alleen met Doan en LINE, maar ook via andere kanalen en influencers. Zo heeft de club een goede relatie met de honkballer Rick van den Hurk die uit Eindhoven komt, groot PSV-fan is en in Japan als speler van de Fukuoka SoftBank Hawks een van de beste spelers uit de Japanse competitie is. Samen met hem en Doan is PSV aan het kijken hoe de club in Japan verdere bekendheid kan creëren. Daarnaast staat Doan onder contract bij Puma dat, zoals bekend is, met ingang van het komende seizoen ook de kledingsponsor van PSV is. Ook vanuit die hoek wordt gekeken naar gezamenlijke mogelijkheden.

“We worden niet via een big bang actief in Japan”, zegt Janssen, “maar gaan stapje voor stapje onze aanwezigheid in Japan neerzetten en verder uitbreiden. Daarna kun je naar commerciële partijen stappen. Maar je ziet dat er nu al reactie komt vanuit de business.”

OTTO Work Force nieuwe sponsor

Een mooie volgende stap in de Japan-connectie van de Eindhovense club kwam afgelopen week toen OTTO Work Force, de Europese marktleider op het gebied van internationale arbeidsbemiddeling, per direct toetrad tot de sponsorpiramide van PSV. In 2018 ging OTTO Work Force een strategische samenwerking aan met het Japanse beursgenoteerde Outsourcing Inc. Het doel van de samenwerking is om in de toekomst ook buiten Europa gekwalificeerde medewerkers te werven vanwege de verwachte tekorten op de Europese arbeidsmarkt. De overeenkomst heeft een looptijd tot medio 2023.

Aanwezigheid in Mexico

PSV richtte zich de afgelopen jaren met succes op de Mexicaanse markt, waar het de populariteit van Hirving Lozano en Érick Gutiérrez te gelde wilde maken. Dat lukte onder meer door hoofdsponsor Brainport onder de aandacht te brengen op een grote techbeurs in Mexico en een sponsordeal te sluiten met luchtvaartmaatschappij Aeroméxico.

Headerfoto: PSV