Urban Sports zijn toe aan de volgende stap

De ontwikkelingen in Urban Sports gaan enorm hard. Ook in Nederland. In grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven vinden jaarlijks diverse festivals plaats en ook qua sportparticipatie en media-aandacht groeit de aantrekkingskracht van sporten als freerunning en 3x3 basketball. En met de toevoeging van skateboarden aan het programma van de Zomerspelen in Tokio zal de populariteit van deze sporten alleen maar verder toenemen.

Slopestyle snowboarden is al jaren één van de best bekeken sportuitzendingen van de Winterspelen. En het 3x3 Basketball trok tijdens de Europese Spelen in 2016 de meeste tv-kijkers binnen de doelgroep 15-35 jaar. Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) is zich sinds enige jaren bewust van de aantrekkingskracht van bepaalde sporten op de jongere doelgroep. Waar de Winterspelen de afgelopen edities al werden verrijkt met nieuwe sporten en onderdelen, daar zullen tijdens Tokio 2020 skateboarden en klimmen voor het eerst op het programma staan.

Volgens Dave van den Berg, artistiek leider van Urban Culture Festival Emoves, helpt het de ontwikkeling van Urban Sports enorm dat steeds meer van deze sporten een olympische status krijgen. “Het gaat heel hard met de ontwikkelingen. Dat heeft zeker ook te maken met het feit dat de sporten worden toegevoegd aan de Spelen. Het IOC ziet ook dat sporten als skateboarden, 3x3 basketball en freerunning snel aan populariteit winnen. En ook in Nederland gebeurt veel. Zo is in Den Haag het eerste Nationaal Training Centrum Skateboarden gebouwd.”

Emoves festival

Van den Berg begon zes jaar geleden in Eindhoven het Emoves Festival voor Urban Culture & Sport, waar sport en cultuur samenkomen. Op 30 juni en 1 juli vindt het evenement plaats op Strijp-S en de Berenkuil. “We wilden destijds laten zien dat deze takken van sport en cultuur volwassen zijn. Er liep – en loopt nog steeds – heel veel toptalent rond in Eindhoven, maar niemand wist dat. Met het festival geven we deze talenten een podium. We willen een hoogwaardig evenement neerzetten, waar toptalenten vanuit heel Europa naartoe komen. Het festival is daarnaast een etalage voor beleidsmakers en financiële samenwerkingspartners en sponsors.”

"Bedrijven doen nog niet genoeg met Urban Sports. Ze kunnen er veel meel uithalen"

Van den Berg merkt – onder meer met zijn eigen evenement - dat de interesse voor Urban Sports toeneemt. Tegelijkertijd ziet hij nog voldoende uitdagingen. “Ondanks tv-programma’s waarin bijvoorbeeld breakdance een grote rol speelt, is het soms lastig mensen te enthousiasmeren voor een Urban-event, terwijl een real live battle veel vetter is om naar te kijken dan een programma op tv. Graffiti is onze grootste publiekstrekker omdat men in Eindhoven vertrouwd geraakt is met graffiti door murals in de openbare ruimte en de Berenkuil. Dit jaar adopteren we voor het eerst ook freestyle voetbal. Die sport wint ook snel aan populariteit, maar is nog echt een niche.”

Crossovers

Dankzij ambassadeurs en influencers zoalals Soufiane Touzani wordt steeds vaker de brug geslagen tussen Urban Sports en de ‘traditionele’ sportwereld. “Zulke personen helpen enorm een sport op de kaart te zetten”, zegt Van den Berg. “Je ziet de invloed van Urban Sports tegenwoordig overal. Een sport als shorttrack heeft bijvoorbeeld veel elementen uit Urban Sports overgenomen, met veel muziek en lichtshows. Mede daardoor is shorttrack in Nederland zoveel populairder geworden de laatste jaren.”

Ook steeds meer gevestigde merken stappen in Urban Sports. Red Bull is er vanaf het begin al bij betrokken, maar ook bedrijven als Samsung en T-Mobile sponsoren events en atleten. Zij zien door middel van hun sponsoring mogelijkheden in contact te treden met een ogenschijnlijk lastig te bereiken doelgroep van grootstedelijke millennials.

Van den Berg is ervan overtuigd dat de komende jaren vele andere merken zullen volgen. “Urban Sports zijn aantrekkelijk en spectaculair en leveren mooie beelden op. Bovendien zijn de sporters enorm benaderbaar. Ze staan dicht bij de fans. Ook hebben de meesten al een grote groep volgers op social media, omdat het maken en plaatsen van video’s onderdeel is van de sport. Ze weten zichzelf dus goed te profileren en denken graag mee in het creatieve proces bij het opzetten van campagnes. Ik vind dat er door bedrijven nog niet genoeg wordt gedaan met Urban Sports. Er kan nog veel meer uitgehaald worden.”

ZIE OOK: De vijf sporttrends voor 2018

Technologie

"We gaan meer crossovers zien tussen verschillende sporten"

Van den Berg verwacht dat de groei van Urban Sports de komende jaren blijft doorgaan. “Er ontstaan steeds meer eigen bonden, waar centraal dingen geregeld worden voor de sporters. Ook de rol van technologie gaat toenemen. Er wordt nog niet echt aan data-verzameling gedaan. Daar komt verandering in. Hoe meer inzicht we hebben in de fysieke gesteldheid van sporters, hoe groter de groep wordt die blessurevrij kan sporten. Tijdens het businessevent van Emoves op 29juni zoomen we verder in op het thema Urban en technologie.”

Een bewijs van de ontwikkelingen op dit gebied is de oprichting van een Urban Sports Performance Centre in Brabant. Dit centrum gaat Urban Sporters en hun coaches helpen bij voeding, training en revalidatie en bij de oprichting van een kennis- en innovatiecentrum. Dit moet zorgen voor de volgende stap in hun ontwikkeling van Urban Sports.

Van den Berg ziet de toekomst positief tegemoet. “De Olympische Spelen gaan uiteraard een grote rol spelen in de groei van Urban Sports. Daarnaast denk ik dat we meer crossovers gaan zien tussen verschillende sporten. In de muziek zie je al heel vaak dat verschillende genres samengaan en dat gaat ook in de sport gebeuren. Er staan veel mooie dingen te gebeuren.”

Emoves vindt plaats op 30 juni en 1 juli op Strijp-S en de Berenkuil in Eindhoven. Kijk hier voor meer informatie.


Foto's: Elke Teurlinckx en Thijn van der Linden