Voetbalpartnership 2.0: FC Utrecht en Tele2 kondigen ‘smart stadium’ aan

Tele2 en FC Utrecht gaan Stadion Galgenwaard de komende jaren transformeren in een ‘smart stadium’ . Na onder meer PSV, Ajax, Feyenoord, FC Twente en PEC Zwolle kunnen binnenkort ook FC Utrechtfans gebruik maken van een (gratis) wifi-connectie om hoogtepunten in de wedstrijd te delen op social media. Met de deal – dat volgens Tele2 een ‘voetbalpartnership 2.0’ betreft – hoopt de club een betere beleving aan fans te kunnen bieden en zal er een breed scala aan activiteiten uitgerold worden.

‘Enorme zakelijke potentie’

De sponsorovereenkomst zal komend seizoen (2015-16) ingaan en voor een periode van minstens drie jaar. Wij geloven in dit partnership, omdat we het juist heel anders aanpakken dan normaal, legt Barry Wissink, managing director van Tele2 Zakelijk, uit. Een deal als dit heeft enorme zakelijke potentie, omdat er voor alle betrokkenen veel mogelijkheden uit voortkomen. Wij gaan tijdens het seizoen onze rechten gebruiken om onze klanten te bedanken, om de fans een geweldige ervaring te bezorgen en om aandacht te vragen voor een aantal goede doelen. Het is niet bekend wat voor bedragen met de overeenkomst zijn gemoeid, maar de ervaring leert dat de aanleg van een wifi-netwerk om en nabij de half miljoen euro kost.

Het is niet de eerste keer dat Tele2 met de Domstad-club samenwerkt. Afgelopen seizoen verscheen de connectiviteitspartner al eenmalig als wedstrijd- en rugshirtsponsor bij FC Utrecht (in de wedstrijd tegen Ajax). Tele2 activeerde het partnership toen met een paasverrassing door de Utrechtse band Kensington uit te nodigen voor een speciaal optreden in de rust. De FC Utrecht-supporter staat ook nu weer centraal in de plannen van Tele2, aldus Wilco van Schaik, algemeen directeur bij FC Utrecht. Vanuit die filosofie worden de komende drie jaar tal van activaties gedaan. Bereikbaarheid, extra comfort en extra fun zijn de pijlers onder die activiteiten.


Alle 24.426 toeschouwers in stadion Galgenwaard kunnen straks gebruik maken van de wifi-verbinding.

‘Meest connected stadion van Nederland’

Volgens beide partijen moet Stadion Galgenwaard de komende jaren veranderen in het meest connected stadion van Nederland. Hoe dat er precies uit gaat zien, is niet bekend gemaakt. Een goede wifi-verbinding is weliswaar een eerste stap, maar het wordt vanuit een marketingoogpunt pas interessant als de club ook extra diensten gaat servicen. PSV is met de matchday-app hier een mooi voorbeeld.

In de toekomst is het – zoals Gijsbregt Brouwer in het sportnext magazine in 2013 al schreef - echter niet ondenkbaar dat je vanaf je tribunestoel ook bijvoorbeeld drankjes kan bestellen en gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt. Data en kennis over de fan kan met een wifi-verbinding immers eenvoudig verzameld worden: waar hij precies zit, welke content hij bekijkt, met wie hij komt, wat hij eet en drinkt etc. Relevant adverteren is dan ineens heel dichtbij en opent nieuwe kansen voor sportorganisaties.

SC Heerenveen wil ook een ‘connected stadium’

Een groot aantal sportorganisaties gingen FC Utrecht al voor met het aanleggen van een wifi-verbinding. PEC Zwolle was één van de eerste sportorganisaties in Nederland met een ‘connected stadium’, maar ook Ajax, PSV Feyenoord en FC Twente bieden al geruime tijd een wifi-netwerk in het stadion aan. Daarnaast kun je gebruik maken van een goede internetverbinding in Thialf en Ziggo Dome, terwijl ook SC Heerenveen onlangs plannen heeft bekend gemaakt voor een ‘connected stadium’. Het lijkt dus een kwestie van tijd voordat we altijd en overal ‘connected’ zijn tijdens het bezoeken van een sportwedstrijd.

Kijk voor meer informatie over de samenwerking tussen FC Utrecht en Tele2 op: https://www.tele2.nl/fc-utrecht-en-tele2/


PSV gaat met de app nog een stapje verder dan enkel connectivity realiseren.


Foto's: Tele2, Flickr (CC) MarcFonteijn