Die Dutch Grand Prix komt er!

Een Formule 1-race in Nederland. Al sinds de entree van Max Verstappen in de koningsklasse van de autosport wordt erover gesproken. Zandvoort en Assen leken lange tijd de beste papieren te hebben voor het organiseren van een Grand Prix. Maar toen was er vorige week het bericht dat de directeuren van Liberty Media, eigenaar van de Formule 1, het liefst een stratenrace wil organiseren in Amsterdam of Rotterdam.

Sean Bratches, de commerciële baas van de Formule 1, bracht volgens Motorsport.com onlangs een bezoek aan Nederland om te praten over een stratenrace en te kijken wat er nodig is om een dergelijk evenement te organiseren. Liberty Media, de nieuwe eigenaar van de Formule 1, zou een voorkeur hebben voor Amsterdam als locatie. Een circuit in de hoofdstad kan zorgen voor de nodige logistieke problemen, maar het biedt ook enorm veel (commerciële) mogelijkheden.

SPORTNEXT, Patrick ter Haar (sportmarketeer Triple Double) en Jelle Mud (designer Triple Double) nemen je mee naar het voorjaar van 2024.

Andere wereld

Wat ziet de wereld er anders uit. En wat ziet Amsterdam er vandaag de dag anders uit. Trams zijn vervangen door zelfrijdende bussen en is dát even gunstig (zo, zijn we van dat tegenargument af). De Stadionweg is volgepakt met tribunes en de RAI is omgetoverd tot een enorme paddock. Wereldsterren arriveren met helikopters in het Beatrixpark en het Olympisch Stadion bloeit als in zijn beste dagen. Voor een dag – of beter; voor een weekend – staat Amsterdam op z’n kop. En de wereld kijkt mee. Nederland laat zien waar het goed in is; kunst, cultuur, muziek en een F1-race winnen.

Video: Welcome… to the Dutch Grand Prix

Animatie: Jelle Mud

Front row lockout

Vandaag hebben we twee Nederlandse coureurs op de grid; drievoudig wereldkampioen Max Verstappen in zijn Mercedes en Richard Verschoor, die bezig is aan een fantastisch tweede seizoen voor Red Bull Racing. In 2017 dachten we dat de Formule 1 qua populariteit zijn toppunt had bereikt, maar niets is minder waar. Met twee titelkandidaten op de eerste rij leeft Formule 1 als nooit tevoren in Nederland.

Entertainment in uitverkocht huis

De kaartjes voor de Dutch Grand Prix waren binnen no-time uitverkocht. Een recordaantal van maar liefst 170.000 toeschouwers is aanwezig voor de race op het stratencircuit van Amsterdam. Een groot deel van hen bekijkt de wedstrijd vanuit het Olympisch Stadion. Circuits concentreren fans tegenwoordig in stadion-settings langs het circuit, om zo optimaal entertainment te kunnen bieden, ook buiten de 90 minuten racen. Voor de gelukkigen in het Olympisch Stadion betekent dat naast de thuis Grand Prix van Max en Richard, ook een optreden van Hardwell en z’n Flying Dutch vrienden. Super Bowl, eat your heart out.

Activation is the battery of the toy

Niets veranderd… Je kunt een mooi sponsorship hebben, maar je moet er vooral wat moois mee doen om het te effectueren. In Amsterdam is het vandaag code oranje, geel en groen tegelijk.

Massaal zien we fans met Ziggo ear-plugs verschijnen. Hiermee hebben ze langs het circuit, draadloos en zonder device, toegang tot live-commentaar van Olav Mol (still going strong). Sympathieke actie van de belangrijkste broadcaster van vandaag.

Daarnaast kleurt het geel met 'Hallo Max & Richard' shirtjes. Het merendeel van de fans heeft haar kaarten immers gespaard bij Jumbo. Een daverend sales-succes en de supermarktgigant nam de 'oorlog' in supermarktland op de koop toe.

En tot slot, hoe kon het anders, heeft de founder van dit mega-event 'de wereld naar Nederland gehaald' voor haar thuis Grand Prix. Voor fans biedt de Heineken Fanzone een weekend lang top-entertainment, terwijl VIPS een behandeling van wereldklasse krijgen in de Heineken Experience.

Geen ticket? Niet getreurd

Uiteraard kijken vandaag miljoenen mensen de race vanuit huis. Geen straf, anno 2024! Tijdens de Dutch Grand Prix lanceert Liberty het F1 Dashboard voor de thuisblijver. Als fan krijg je realtime inzicht in de prestaties van de coureurs; van reactiesnelheid, tot vochtverlies en hartslag. Tevens heb je de beschikking over alle data die de engineers van de teams hebben. Je kunt dus precies zien hoe het staat met de bandenslijtage, het benzineverbruik, de positie van de auto’s, etc.

Verder maakt virtual reality het mogelijk de hele race te volgen vanuit het perspectief van de coureurs. Zo zijn we bijvoorbeeld live verbonden met de visor-cam van Max op Ziggo Sport. Kijk je liever in de bioscoop? Dan kun je vandaag terecht bij Pathé voor de 'Dutch Grand Prix 360 Experience, waarbij je je voor slechts €15 op de hoofdtribune waant!'

Oh wat een dag…

ZIE OOK: Terugblik op eerste seizoenshelft Formule 1: wat is er veranderd?

Even serieus... Kan het echt?

Patrick ter Haar over de kansen op een Dutch Grand Prix: "Natuurlijk kan het! Maar er is een hele, hele lange weg te gaan. Je moet je misschien eerst afvragen of de F1-kalender in de huidige vorm daadwerkelijk zit te wachten op nóg een Grand Prix in (West) Europa. Animo voldoende in Nederland, maar die zal de komende jaren ook in andere landen toenemen. Frankrijk komt als F1 land terug met zowel (talentvolle) coureurs als een eigen Grand Prix, terwijl België, Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje en Italië traditioneel 'op de kalender staan'."

Volgens Ter Haar is het van belang dat er in de politiek voldoende draagvlak is voor een Nederlandse Grand Prix. "Als blijkt dat we de kans krijgen, dan moeten we voorlopig niet verder kijken dan 'politiek'. Is er draagvlak? Dan kan Nederland de faciliteiten realiseren, want de kennis, kunde en financiële (sponsor)middelen om er iets van te maken hebben we in huis."

"Bovenstaande input mag rechtenvrij gebruikt worden als inspiratiebron. Wie pakt de handschoen op?"


Headerfoto: GEPA Pictures/Red Bull Content Pool