Artikelen

De jongens tegen de meisjes

Mannen zijn sterker dan vrouwen. Ja, het raakt mij als vrouw ook om dit te moeten schrijven, maar het is nu eenmaal zo. Oké, niet alle mannen zijn daadwerkelijker sterker, maar anatomisch gezien wel. De hoeveelheid testosteron, een grotere longinhoud en meer hartvolume zijn drie fysieke kenmerken die bepaald hebben dat mannen sterker zijn dan vrouwen. Dat is ook de reden dat mannelijke sporters andere resultaten behalen dan vrouwen. Wie herinnert zich niet de uitspraak van John McEnroe over Serena Williams dat wanneer ze tegen mannen zou spelen ze nummer 700 van de wereld zou staan. De vraag 'moeten mannen en vrouwen het tegen elkaar opnemen binnen de sport' lijkt dan ook uitgesloten. Of toch niet?

Zwift zet met lancering KISS Super League eerste stap in esports

Zwift heeft officieel de eerste stap in esports gezet. Het online training- en wedstrijdplatform voor fietsers heeft de namen van vijftien teams bevestigd die zullen deelnemen aan de Men's KISS Super League. Deze competitie begint op woensdag 23 januari. De KISS Super League is door Zwift aangewezen als demonstratie-sport in 2019. De complete productlancering van Zwift eRacing wordt verwacht in 2020.

edivisie wil met samenwerking Basic-Fit belang van bewegen beter in beeld brengen

De edivisie en Basic-Fit slaan de handen ineen om esports in Nederland nog steviger op de kaart zetten. Door de samenwerking krijgt Basic-Fit toegang tot de jonge doelgroep van de esportscompetitie, terwijl de edivisie het belang van fysieke topconditie onder gamers beter in beeld kan brengen. Basic-Fit sluit het partnership voor een langere periode af.

Social media anno 2019 in de Eredivisie

De tweede seizoenshelft is dit weekend weer begonnen. Er wacht een spannende strijd om de landstitel en ook onderin de ranglijst is nog van alles mogelijk. Clubs zullen via hun eigen (social) media-kanalen weer uitgebreid verslag doen van alles wat er binnen en buiten de organisatie gebeurt. Net als vorig jaar maakt SPORTNEXT aan het begin van een nieuw jaar de balans op en onderzoeken we hoe groot de digitale achterban van de 18 Eredivisieclubs is.

Het laatste sportmarketingnieuws met smartsneaker van Nike en statement Gillette

In de week waarin de NHL bekendmaakte chips in de kleding van spelers en de pucks te stoppen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Michel van Grunsven in de BV Sport: 'Doorn in het oog dat tennis geen grote sponsor heeft'

In Nederland gaat er veel geld om in sport. Toch zijn er nog veel sporten, atleten en organisaties die zonder sponsor door het leven gaan. Een doorn in het oog van sportmarketeer Michel van Grunsven van Triple Double. Hij was te gast bij Frank van den Wall Bake en Robert Denneman in de eerste BV Sport van 2019 op ALLsportsradio.

Korfbalbond toont aan dat livestreamen van wedstrijden werkt

Sinds 2013 worden er wedstrijden van de Korfbal League uitgezonden middels livestreams op YouTube. De afgelopen jaren wonnen de uitzendingen snel aan populariteit en ook dit seizoen toont vooralsnog een stijgende lijn. De beslissing van het KNKV om zelf duels live aan de man (en vrouw) te brengen heeft de bond geen windeieren gelegd.

Amstel Gold Race levert Limburg ruim 20 miljoen euro op

De Amstel Gold Race, die verreden werd op zaterdag 14 en zondag 15 april 2018, heeft Limburg een economische spin-off bezorgd van 20,7 miljoen euro. Daarmee is de Amstel Gold Race economisch gezien het belangrijkste sportevenement van Limburg en scoort de Amstel Gold Race ook landelijk zeer hoog. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Zuyd Hogeschool.

Halve finale WK voetbal best bekeken sportprogramma van 2018

De afwezigheid van het Nederlands elftal op het wereldkampioenschap voetbal deze zomer zien we logischerwijs ook terug in de kijkcijfers over 2018. Waar sport in jaren met een groot voetbaltoernooi normaal gesproken de ranglijst aanvoert, vinden we de eerste sportuitzending nu pas terug op plek 3. De halve finale van het WK tussen Frankrijk en België was het best bekeken met 3,9 miljoen tv-kijkers.

Het laatste sportmarketingnieuws met AI bij Tokio2020 en schaats-onesie

In de week waarin drievoudig Grand Slam-kampioen Andy Murray aangaf dit jaar te stoppen met tennissen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Dit zijn de vijf sporttrends voor 2019

Alweer voor het negende jaar presenteert SPORTNEXT de sporttrends voor het komende jaar. Voor 2019 voorspel ik deze vijf sporttrends: 1) Sportwereld van iedereen 2) Gevecht om de data 3) Digitaal bewegen 4) Food meets sport 5) Original sports content.

Wordt 2019 ook de commerciële doorbraak voor vrouwen in de sport?

Ons sportliefhebbers wacht een boeiend sportjaar, waarin we ons langzaam opmaken voor Tokyo 2020. In Women’s Next sta ik zoals bekend stil bij de ontwikkelingen van vrouwen in de sport. Welke hoogtepunten staan er voor hen op de agenda? Eén ding lijkt nu al zeker: de opmars van succesvolle vrouwelijke topsporters en bijbehorende media-aandacht gaat zich doorzetten. Maar gaan de vrouwen daar dan dit jaar - als de olympische koorts ook bij merken zal toenemen – ook op sponsoring gebied de vruchten van plukken? In dit blog kijk ik graag even in de glazen bol.  

2019 wordt het jaar van de authentieke content

Content is King. Een uitspraak die al lange tijd meedraait en nog steeds wordt omarmd door professionele sportorganisaties. Maar de koning zal dit jaar plaats moeten maken voor een keizer.

Gremio gaat shirts verkopen via verkoopautomaat op Braziliaans vliegveld

De Braziliaanse voetbalclub Gremio gaat op een nieuwe manier shirts verkopen. De tweevoudig landskampioen heeft een verkoopautomaat gevuld met tenues van de club geplaatst op het vliegveld Salgado Filho in Porto Alegre.

Hoe kerken herrijzen als sportkathedralen

Beleving wordt steeds belangrijker in onze maatschappij, mensen gaan niet alleen meer naar een evenement of wedstrijd om naar 'sport te kijken', maar gaan voor een totaalbeleving waar ze bij voorkeur zelf een rol in spelen. Niet voor niets waren zowel het WK als EK beachvolleybal op diverse locaties in Nederland enorm populair. Een volgende stap in deze ontwikkeling is op zoek gaan naar nóg specialere locaties, zoals een kerk. Overal ter wereld krijgen leegstaande kerken namelijk een herbestemming. Meer dan eens als schitterende sportkathedralen.