Artikelen

Wat merken kunnen leren van werken met een game-influencer

Koen Weijland vergaarde nationale bekendheid toen hij in 2016 een contract tekende met Ajax en de eerste professionele esporter werd in Nederland. Inmiddels is de 26-jarige gamer een influencer met bijna 200.000 abonnees op zijn YouTube-kanaal. Wat kunnen merken leren van het werken met een game-influencer?

Het laatste sportmarketingnieuws: Verstappen bij sporters met hoogste marketingwaarde

In de week waarin Jumbo met onder meer ‘TOMpoucen’ slim inspeelde op de overgang van Tom Dumoulin naar Team Jumbo-Visma, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

De 6 succesregels van de #Cruyff98 campagne

Wie is de beste voetballer aller tijden? Johan Cruyff natuurlijk! Veertien dagen voerde YouTuber Koen Weijland campagne voor een hogere ranking van Johan Cruyff in de game FIFA20. Bedenker Kevin Loos van 2Basics zet de inzichten en learnings op een rij.

#1YearToGo tot Paralympics; de atleten die Nederlandse harten gaan veroveren

We spelen deze week een klein beetje vals, want niet vanaf vandaag maar pas vanaf aankomende zondag duurt het nog precies een jaar voordat de Paralympische Spelen beginnen in Tokio. Women's Next verschijnt traditiegetrouw op woensdag, iets te vroeg dus voor dit #1yeartogo moment, maar dat belet mij niet om net zoals bij de Olympische Spelen alvast vooruit te blikken.

Adidas viert 70-jarig jubileum met opening nieuw hoofdkantoor

Sportmerk adidas bestaat precies zeventig jaar. En dat werd afgelopen weekend groots gevierd met de opening van het nieuwe hoofdkantoor World of Sports in het Duitse Herzogenaurach. Met een festival voor de ruim 2000 werknemers werd het hypermoderne gebouw met sportterrein in gebruik genomen.

Doet goed voorbeeld volgen? KNZB blijft innoveren op het gebied van partnerships

Het is minder dan een jaar voor de Zomerspelen in Tokio, voor veel atleten staan de komende maanden in het teken van het bemachtigen van een ticket naar Japan. Daarbij worden ze natuurlijk ondersteund door NOC*NSF en hun eigen sportbonden. Maar ook voor de bonden liggen er diverse uitdagingen in aanloop naar de Spelen. In de jacht naar partners vist elke bond vaak in dezelfde vijver als haar collega-bonden en hoe onderscheid je je dan?

Hoe drank- en voedingsmerken de sport veroveren

De combinatie sport en voeding krijgen we steeds vaker voorgeschoteld in de sportwereld. Zo is de wereldwijde markt voor sportdrank op dit moment rond de 30 miljard dollar groot en groeit met bijna tien procent per jaar. Eten en drinken is business en sport is het ideale marketingmiddel.

Once in a lifetime

Toen Ajax in Madrid en Turijn voetbalharten veroverde, regende het op social media hartjes en likes. De succesvolle media-afdeling van Ajax is net als de spelers aanvallend ingesteld. Adjunct-hoofdredacteur van Ajax Media Okko van de Berkt en commercieel directeur Menno Geelen kijken in het SPORTNEXT magazine naar het commerciële en mediasucces van Ajax na een fantastisch Champions League-seizoen. Geelen: “Zo spelen in de Champions League, daar kan geen marketingplan tegenop.”

Rotterdam ziet kansen in esports bij citymarketing

De gemeente Rotterdam zet de komende jaren flink in op esports met de ambitie om de esports hoofdstad van Nederland te worden. In het sportbeleid van wethouder Sven de Langen heeft esports sinds dit jaar ook een prominente plek gekregen. Met dat beleid wil hij gaming toevoegen aan de breedtesport en tegelijkertijd wil hij esports gebruiken in de citymarketing van Rotterdam. Tijdens het EsportsX event op 18 oktober in Ahoy zal De Langen meer vertellen over de kansen die hij ziet in de esports voor gemeenten.

Dit zijn de meest innovatieve sportbedrijven van 2019

Innovatie wordt de laatste jaren een steeds belangrijker onderwerp in sport. Zowel op als naast het veld gaat de ontwikkeling enorm snel. Het Amerikaanse innovatieplatform voor marketing, media en branding, Fast Company, publiceert jaarlijks een lijst met de 10 meest innovatieve sportbedrijven ter wereld. De NBA is dit jaar koploper.

Het laatste sportmarketingnieuws: Serena Williams bestbetaalde sportvrouw van 2019

In de week waarin bekend werd dat in Engeland komend seizoen alle wedstrijden van de Barclays FA Women’s Super League live worden uitgezonden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

KBVB 2.0 zet in op digitalisatie, activatie en content-creatie

Het Belgische voetbal zat het afgelopen decennium enorm in de lift. Ondanks de goede resultaten van de laatste jaren is het enthousiasme in België over de Rode Duivels wat getemperd. Aan Manu Leroy, de nieuwe directeur marketing & communicatie bij de KBVB, de taak een nieuwe wind te laten waaien bij de bond. In gesprek met Sport & Strategie Vlaanderen licht hij de plannen van de Belgische voetbalbond toe.

Zij fluit top

Een primeur in de Europese Super Cup volgende week woensdagavond; de wedstrijd tussen Champions League-winnaar Liverpool en Europa League-winnaar Chelsea wordt geleid door een vrouwelijke arbiter. Stéphanie Frappart is door de UEFA aangesteld om de wedstrijd in Istanbul te fluiten. Geen onbekende voor ons, de Française gaf de Amerikanen immers een strafschop in de WK-finale van de Oranjevrouwen. Ook werd Frappart eerder dit jaar de eerste vrouwelijke scheidsrechter in de Ligue 1. De UEFA hoopt dat door toegewijde scheidsrechters zoals Stéphanie een nieuwe generatie vrouwen enthousiast wordt over de mogelijkheden die er voor ze zijn.

Alle cijfers en sponsors van de 18 Eredivisieclubs in het seizoen 2019/'20

De Eredivisie is afgelopen weekend weer begonnen. Met de start van het nieuwe voetbalseizoen zijn ook verschillende nieuwe namen op de shirts van de clubs te zien. Sponsorreport maakte een overzicht van de clubs en contracten.

'Nederland moet ambitie hebben om dé talentenfabriek in esports te worden'

Met de tweede plek van Dave Jong op het WK Fortnite werd nog maar eens bevestigd dat Nederland een woordje meespreekt in de esports-wereld. Om deze positie te behouden is het cruciaal te blijven investeren in talent. Rowan Stroo van Sports Entertainment Group (SEG) vindt daarom dat Nederland de ambitie moet hebben om dé talentenfabriek in esports te worden. "We kunnen het domein nu nog claimen."