Artikelen

De sport moet zichzelf opnieuw uitvinden

De sport zoals deze momenteel is georganiseerd is onvoldoende uitgerust voor een pandemie. Het is voornamelijk gestoeld op fysieke evenementen waar je dicht op elkaar zit en uitbundig juicht en zingt. Deze pijler is één van de grootste inkomstenbronnen bij competities, maar vooral bij evenementen. Dit was een van de uitkomsten van het webinar Nieuw Licht van TDE, een ontdekkingsreis naar de anderhalvemeterwereld van sport en de invloed hierop van technologie, innovatie en digital marketing.

Europese gamers gaan op bloemenjacht voor de WHO

Fans van het professionele OG Esports team zetten zich de komende weken in om de bloemensector een steuntje in de rug te geven. Tegelijkertijd zamelen ze geld in voor het WHO Covid-19 solidariteitsfonds. OG Esports werkt hierin samen met FloraQueen, een van de grootste retailers wereldwijd in de bloemensector.

Hoe whatsappen met de bondscoach voor meer betrokkenheid bij Oranje zorgde

Tijdens de EK-kwalificatiereeks voor EURO 2020 konden fans van het Nederlands elftal bondscoach Ronald Koeman helpen bij het samenstellen van zijn ideale selectie via het platform Gillette Scout van Oranje. Het platform zorgde onder gebruikers voor meer fanbeleving en grotere betrokkenheid bij het Nederlands elftal. Dat kwam grotendeels door de uitbreiding met een WhatsApp-kanaal waar fans scout-opdrachten van de bondscoach kregen.

Lege stadions 'dwingen' sport tot contentrevolutie

De nieuwe realiteit van de sportbeleving kan mij nog niet bekoren. Lege tribunes in voetbalstadions maken van topduels in de Bundesliga spookduels. Sfeerloos en vooral het grote niks. Het is de nieuwe realiteit van de sport op het allerhoogste niveau tijdens de coronacrisis. Wen er maar aan.

Het laatste sportmarketingnieuws: Europese topcompetities maken zich klaar voor herstart

In de week waarin in Duitsland een drive-in polsstokhoogspringen wedstrijd werd aangekondigd, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

SPORTNEXT Live Q&A met: Bob van Oosterhout

Onze tweede gast in de SPORTNEXT Live Q&A is Bob van Oosterhout. De oprichter en directeur van sportmarketingbureau Triple Double laat op donderdag 28 mei zijn licht schijnen over de huidige stand van zaken in de sportwereld én hij geeft aan waar de kansen liggen voor de sport in het 'nieuwe normaal'. Tevens zal Bob antwoorden geven op jullie vragen. Stuur deze alvast in via social media!

Lees gratis de speciale editie van Sport & Strategie

In een speciale editie van het vakblad Sport & Strategie wordt uitgebreid stilgestaan bij de gevolgen van de coronacrisis voor de sport van alle kanten. Zo schetsen Michel van Grunsven (Triple Double) en Patrick Wouters van den Oudenweijer (House of Sports) de impact van het coronavirus op sportmarketing en -sponsoring. Tweede Kamerlid Rudmer Heerema (VVD) breekt in het coverinterview een lans voor de breedtesportinfrastructuur met 25.000 verenigingen. Deze editie is nu als gratis e-zine te lezen.

Fan engagement in coronatijd: minigames winnen snel aan populariteit

Niet alleen de fysieke sportevenementen en sportwedstrijden zijn grotendeels tot stilstand gekomen vanwege het coronavirus, ook de fantasy games liggen volledig stil. Spellen rondom Tour de France of het EK voetbal zijn voorlopig uitgesteld. Hoe gaan ontwikkelaars hiermee om, en wat zijn alternatieven voor clubs, merken en organisaties om toch in contact te blijven met de achterban? “De vraag naar games is enorm gestegen.”

Het laatste sportmarketingnieuws: Harry Kane wordt shirtsponsor van oude club

In de week waarin Cambuur en De Graafschap in de rechtszaal hun meerdere moesten erkennen in de KNVB, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Klein deel Nederlanders weert sportevenementen in toekomst vanwege coronavirus

Een klein deel van de Nederlanders (6%) gaat in de toekomst geen sportwedstrijden of sportevenementen meer bezoeken vanwege het coronavirus. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect in samenwerking met SPORTNEXT en Sponsorreport.

"Innovatie is noodzakelijk voor sport om uit crisis te komen"

Investeringen in sport en gezondheid bevorderende activiteiten zijn belangrijker dan ooit. Om als sportsector uit de coronacrisis te geraken, is innovatie noodzakelijk. Dat is de boodschap van een groot aantal EU-partners uit de sportsector, verenigd in het SHARE initiatief. Zij roepen overheden op juist nu in sport te investeren.

Esports Summer College: ontdek de kansen van esports & gaming

Nooit eerder waren er zoveel online interacties als in deze tijd. Esports & gaming is een antwoord gebleken op de constante drang naar competitie, uitdagingen en het samenkomen van mensen. Juist in deze tijd biedt esports & gaming kansen voor merken en het gemeentelijk domein. Welke kansen dit precies zijn, hoor je tijdens de gratis Esports Summer College op 27 mei.

Dare to Activate: 5 spraakmakende sportactivaties

Vanwege het coronavirus is het voor sponsors moeilijker dan ooit hun partnerships te activeren. Want hoe betrek je fans bij jouw campagne als er geen sportevenementen en -wedstrijden zijn? Ter inspiratie organiseerde Triple Double de webinar ‘Dare to Activate’, waarin het aan de hand van internationale topcases liet zien hoe je tot spraakmakende sponsoractivatie komt. Nu en in de toekomst. We lichten vijf campagnes uit.

Het laatste sportmarketingnieuws: Sportclubs maken zich grote zorgen over gevolgen coronacrisis

In de week waarin een online show van Juventus 11 miljoen Chinese kijkers trok, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Hoe Shimano met livesessies en extra nieuwsbrieven haar bereik vergroot

Van de nood een deugd maken. Zo zou je de extra digitale activiteiten van Shimano kunnen noemen. De fabrikant van fietsonderdelen is sinds de coronapandemie online zeer actief, met onder meer livesessies, extra nieuwsbrieven en uitgebreide artikelen met tips en trucs. "We benutten de mogelijkheden die er nu zijn optimaal."