Artikelen

Samsung zet stap richting esports; eerste shirtsponsor Team Gullit in FIFA22

Samsung heeft zich officieel verbonden aan Team Gullit. Samsung wordt de eerste shirtsponsor van Ruud Gullit’s FIFA-academie en zet hiermee bewust de stap richting esports. Het nieuwe shirt van Team Gullit is vanaf 21 oktober officieel beschikbaar in FIFA 22.

Het laatste sportmarketingnieuws: Zwift hoofdsponsor van Tour de France Femmes

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Geen bettingpartner, maar verlenging met VDK Groep voor PEC Zwolle

PEC Zwolle en VDK Groep hebben de bestaande samenwerking als hoofdsponsor met 2,5 jaar verlengd. Het Zwolse bedrijf staat nu tot medio 2024 op de voorkant van het wedstrijdshirt van de hoofdselectie, PEC Zwolle Vrouwen en alle jeugdteams. Dit betekent dat PEC Zwolle voorlopig geen bettingpartner als hoofdsponsor krijgt, hoewel de club daar aanvankelijk wel op had ingezet.

Sportsponsor Pon breidt uit en wordt grootste fietsproducent ter wereld

Het Nederlandse bedrijf Pon Holdings wordt de grootste fietsproducent ter wereld. Dankzij het overnameakkoord met de Amerikaanse fietsenmaker Dorel Sports, onder meer bekend van het merk Cannondale, stijgt de omzet naar 2,5 miljard euro. De overname kost Pon 700 miljoen euro.

Sportel geeft zicht op nieuwe mediaontwikkelingen in de sport

Anno 2021 hebben software aanbieders en data partijen definitief hun intreden gedaan in de media- en omroepindustrie. Zij kunnen op allerlei manieren iets toevoegen aan de miljoenen uren live sportcontent. Van spectaculaire graphics tot interactieve games. Met Techonomy Sports waren wij aanwezig bij dé conferentie op het gebied van mediaontwikkelingen in de sport. Dit waren vanuit marketing-en mediaperspectief de belangrijkste trends op Sportel.

Sportunity kan ongebonden sporter beter in kaart brengen via event-platform TRACX

De coronapandemie heeft voor een aantal grote veranderingen op het gebied van sport en bewegen gezorgd. Virtuele evenementen hebben hun intrede gedaan, de groep ongebonden sporters is verder gegroeid en vanuit de overheid is de aandacht voor gezondheid en vitaliteit groter dan ooit, om maar een paar ontwikkelingen te noemen. Door de intensieve samenwerking met MYLAPS en de overname van het event-platform - dat vanaf nu verder gaat onder de naam TRACX - hoopt het digitale sportmarketingbureau Sportunity nog beter te kunnen inspelen op deze trends.

Het laatste sportmarketingnieuws: FC Volendam en Telstar spelen derby in regenboogtenue

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Sponsorreport Jaarcongres: Sponsoring post-corona

Sponsorreport organiseert op dinsdag 23 november zijn Jaarcongres. Dit jaar weer fysiek bij elkaar in Rotterdam Ahoy. Het thema is sponsoring post-corona. Sprekers zijn onder meer Dennis Karpes, oprichter van JustDiggit, Marijn Luchtman, Global Head of Sponsorships and Commercial Brand Partnerships JustEatTakeaway.com, Gerben van Walt Meijer, Hoofd Marketing Samsung Benelux en Jolanda Jansen, algemeen directeur van Ahoy.

Eredivisie wil fans beter leren kennen om competitie te laten groeien

In navolging van sportclubs beginnen ook steeds meer competities een directe relatie met hun fans op te bouwen. Want wie zijn supporters kent is relevanter voor (potentiële) sponsors, waarmee extra inkomsten gegenereerd kunnen worden die ten goede komen aan de clubs. De Eredivisie heeft als één van de eerste Europese voetbalcompetities een uitgebreide fanstrategie met een focus op data ontwikkeld. De strategie, ontwikkeld in samenwerking met Two Circles en Sports Alliance, moet inzichtelijk maken wie de fans van de Eredivisie precies zijn.

Het laatste sportmarketingnieuws: Plaza Padel bindt Bud als eerste grote partner

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Sponsor Stories: Pennenfabrikant Parker verjongt via basketbalclub Leiden

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: Pennenfabrikant Parker en basketbalclub Leiden.

Engelse clubs lopen mogelijk ruim 100 miljoen euro mis vanwege verbod op goksponsoring

Voetbalclubs in Engeland lopen de komende jaren mogelijk tientallen miljoenen euro’s mis, vanwege een aanpassing in de wetgeving over sponsoring door gokbedrijven. De regering kijkt naar een verandering in de Gambling Act.

Onderzoek toont aan: gaming-apps stimuleren jongeren meer te lezen

Kun je jongeren stimuleren meer te lezen door gebruik te maken van populaire games en de bijbehorende fictieve werelden? Uit onderzoek door Stichting Lezen naar Readification blijkt van wel. Dat toont namelijk aan dat het ingezette offensief van De Leescoalitie, NBD Biblion, 2Basics en gameontwikkelaar Ubisoft om ontlezing onder jongeren tegen te gaan via gaming effect heeft.

Het laatste sportmarketingnieuws: Nike best te vermarkten sportmerk ter wereld

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Hoe KLABU zichzelf via een kledinglijn en ambassadeurs op de kaart zet

Slechts een paar jaar na de oprichting werkt KLABU al samen met grote organisaties als Paris Saint-Germain en game-uitgever EA Sports. Het humanitaire sportmerk heeft als doel iedereen ter wereld toegang te geven tot sport. Door clubhuizen in vluchtelingenkampen te bouwen wordt er vorm gegeven aan deze ambitie. Hoe KLABU via een kledinglijn en een groeiende groep ambassadeurs haar bijzondere verhaal verteld én wil uitgroeien tot hét sportkledingmerk dat mensen overal ter wereld in staat stelt te sporten.