Artikelen

IEG 2019 - Innovatie en creativiteit in sponsoring

Hoe verandert sponsoring? Hoe bedenk je activaties die echt het verschil maken? Wat is de rol van iemand emotioneel raken in sponsoring? Marcel Surendonk (Mojo), Remco Barbier (NN Group) en Pieter Kuijpers (Triple Double) buigen zich in Chicago tijdens een rondetafelgesprek over deze vraagstukken.

IEG 2019 - Tom van Kuyk: 'Persoonlijk contact wordt weer belangrijker in sponsoring'

Tom van Kuyk gaf op IEG 2019 een presentatie over de partnership strategie van de Rabobank. Hij kijkt terug op zijn presentatie en vertelt welke trends en ontwikkelingen hij dit jaar op het congres allemaal ziet.

Google wil data ontsluiten met gamingplatform Stadia en zet zichzelf zo op ‘poleposition’

De strijd tussen de digitale grootheden als Facebook, Amazon, Apple en Google is de laatste jaren gestegen tot een hoogtepunt. Door middel van 'platform thinking' willen deze wereldheersers (want dat zijn ze vandaag de dag) data ontsluiten en een 360 graden klantenbeeld krijgen van alle consumenten. Want de stelregel luidt: ‘Wie de klant het beste kent, die wint!’ Google deed daar afgelopen week nog een schepje bovenop met het nieuwe gamingplatform Stadia, dat een kristalhelder beeld moet creëren van de nieuwe generatie consumenten. Want waar loopt deze generatie warm voor? Inderdaad: gamen.

IEG 2019 - Ad Maatjens en Edgar de Beule blikken terug

Ad Maatjens (Sponsorreport) en Edgar de Beule (Markteffect) blikken terug op drie enerverende dagen in Chicago. Sterke quotes en observaties passeren de revue voor de heren de bus in stappen en Chicago verlaten. Een interview dat goed weergeeft wat de hoogtepunten op het IEG congres waren.

IEG 2019 - Zo geeft NN inhoud aan partnerships in sport en cultuur

Remco Barbier is hoofd Branding van de NN Group. Op het IEG congres heeft hij de visie van NN Group gedeeld op sponsor- en partnerships. NN Group onderscheidt zich door in unieke activaties te investeren. Remco kijkt terug op zijn succesvolle presentatie en licht toe hoe NN Group inhoud geeft aan innovatieve partnerships in sport en cultuur.

IEG 2019 - De ontwikkelingen en ambities van sportbonden

In de Nederlandse groep in Chicago zijn ook sportbonden goed vertegenwoordigd. Dat zegt ongetwijfeld iets over hun ambities om zich in de wereld van sponsoring en partnerships verder te ontwikkelen. Waar staan zij als bond en op welke veranderingen proberen ze in te spelen? Veva Ekkelenkamp (Nevobo), Ben Mansvelder (KNZB) en Albert-Jan Smid (KNLTB) vertellen tijdens het rondetafelgesprek welke ambities ze hebben en welke kennis ze zoeken tijdens het IEG sponsorcongres.

De warming-up richting het WK vrouwenvoetbal is begonnen!

60.739 toeschouwers zagen FC Barcelona Femení op 17 maart in het Wanda Metropolitano drie punten inlopen op koploper Atletico Madrid. Een nieuw wereldrecord voor een wedstrijd tussen twee vrouwenclubs. Vrouwenvoetbal is dus niet slechts een 'gimmick', zoals ik het een presentator van BNR afgelopen vrijdag nog hoorde noemen. Wellicht een poging om de luisteraar te prikkelen, maar een term die hij niet meer zal gebruiken na een blik op de prachtige foto’s van het volle stadion in Madrid.

IEG 2019 - Edgar de Beule over de gelijkenis tussen Keuken Kampioen en Amazon

Edgar de Beule is een frequente bezoeker van IEG Chicago. Als directeur van marktonderzoeksbureau Markteffect gebruikt hij het congres om inspiratie op te doen en nieuwe kansen te vinden. De komende dagen zullen we met Edgar zijn visie op het congres regelmatig bespreken tijdens een 'ontbijtje'. In het eerste ontbijt trapt Edgar al af over wat hij verwacht van de conferentie en welke sportklanten hij helpt in Nederland.

IEG 2019 - De kansen en uitdagingen rondom de organisatie van topsportevenementen in Nederland

Hoe staan we er in Nederland voor als het gaat om het binnenhalen en organiseren van (top)sportevenementen? Die vraag wordt op IEG Chicago besproken met drie experts: Martijn van der Meulen (TIG Sports), Erik Romijn (House of Sports) en Maarten van Seggelen (Provincie Gelderland). Zij delen hun opinies over risico’s, samenwerking met de overheid en de rol van commerciële partners. Een boeiend gesprek dat laat zien welke uitdagingen en kansen we in Nederland hebben met de organisatie van grote sportevenementen.

Duurzame transitie vraagt om stevige partnerships

Duurzaamheid, klimaat, energietransitie. Zeker de afgelopen dagen worden we met deze begrippen weer veelvuldig geconfronteerd. Er is een discussie over het vinden van een goede balans in de verdeling van de lasten als gevolg van het klimaatakkoord. Wat doe jij, wat doe ik? Hoe dan ook, de nut en noodzaak om duurzaamheid in een hogere versnelling te zetten is natuurlijk helder. Dat zien we ook terug in de sportwereld, waar ABN Amro samen met AA Drink tennisballen recyclet voor een playground en een Nederlandse sportploeg overweegt een aandeel in een windturbine te kopen.

Het laatste sportmarketingnieuws met FIFA vs. Europese topclubs

In de week waarin Paris Saint-Germain meldde dat de inkomsten uit merchandise met 53% zijn gestegen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Hoe PSV data inzet binnen de marketingstrategie

Het gebruik van data op de marketingafdeling van PSV is uitgegroeid tot een van de strategische pijlers binnen de organisatie. De club analyseert in samenwerking met SportsCloud data uit diverse bronnen tot bruikbare informatie, die het toepast in effectieve marketing-uitingen. Zo kan PSV inmiddels elke bezoeker van de clubsite die hiervoor toestemming geeft op basis van surfgedrag specifieke en relevante aanbevelingen doen voor de webshop. Tijdens het SPORTNEXT Event 'data en technologie in de sportmarketing' op 2 april hoor je alles over de data-driven marketing van PSV.

De uitdagingen en kansen voor de Formule 1

De Formule 1 gaat op 17 maart in Melbourne officieel het derde jaar in met het Liberty Media als eigenaar. De sport en het Amerikaanse bedrijf staan ondanks veel doorgevoerde veranderingen voor een hoop uitdagingen. Van aflopende contracten met circuits tot teruglopende inkomsten, en van dalende kijkcijfers tot voorspelbaarheid op de baan. Tegelijkertijd zijn er ook voldoende kansen voor de toekomst. We maken voorafgaand aan een nieuw Formule 1-seizoen de balans op met Patrick ter Haar, sportmarketeer bij Triple Double.

KLM wil als supporter van running bijdrage leveren aan passie van klanten en medewerkers

KLM is al jarenlang bekend als hoofdsponsor van Nederlands grootste en bekendste golftoernooi. Met het 100-jarig jubileum in het zicht breidt de luchtvaartmaatschappij het sportsponsorportfolio uit met running.

10 onmisbare datastrategieën voor de sport

Marketing is veranderd. Van een uitvoeringsorganisatie is marketing in het digitale tijdperk uitgegroeid tot de intelligence hub van de organisatie. Die intelligence wordt opgebouwd door goed te luisteren en goed te analyseren wat mensen eigenlijk willen. Sporten die deze ontwikkeling niet oppakken worden kwetsbaar. Ze bezitten nog wel het product, maar raken de klantrelatie langzaam kwijt. Een beetje zoals de V&D, door te weinig kennis over hun klanten verdween het merk langzaam uit de denkwereld van de consument.