Artikelen

Arjan Blok op termijn nieuwe CEO Nederlandse Loterij

De Raad van Commissarissen van Nederlandse Loterij heeft donderdag 9 november aangekondigd dat Arjan Blok op termijn de nieuwe CEO van Nederlandse Loterij wordt. Arjan Blok is op dit moment CFO en medebestuurder bij de kansspelorganisatie. Zijn benoeming gaat in bij het einde van de laatste termijn van Niels Onkenhout, de huidige CEO van Nederlandse Loterij, uiterlijk 1 september 2024.

De Sportpeiling: intensieve sporters meer betrokken bij politiek

Marktonderzoeksbureau Markteffect duikt voor SPORTNEXT en Sport & Strategie regelmatig de sportmarkt in voor een peiling. In de rubriek De Sportpeiling presenteren we de resultaten hiervan. In de derde aflevering behandelen we de betrokkenheid van (niet-)sporters bij de politiek. Dit is één van de resultaten uit onderzoek naar de impact van sport in het sociale domein, dat Markteffect samen met Triple Double uitvoerde.

Holland America Line officiële eventpartner van Internationale Schaatsbond

Holland America Line wordt Official Event Partner van de International Skating Union (ISU). De cruisemaaschappij zal in aanloop naar de Olympische Spelen van 2026 zichtbaar zijn tijdens zowel nationale als internationale wedstrijden.

FC Barcelona en Spotify pakken in aanloop naar El Clásico uit met The Rolling Stones

Begin 2022 sloot FC Barcelona een sponsordeal met Spotify. Daardoor prijkt het logo van de Zweedse muziekstreamingdienst op de shirts van zowel het heren- als het damesteam en gaat het stadion tegenwoordig door het leven als Spotify Camp Nou. Een uitvloeisel van de samenwerking is dat Spotify haar plekje op het shirt af en toe afstaat aan de grootste artiesten ter wereld. Na Drake en Rosalía is het tijdens de kraker tegen Real Madrid op 28 oktober de beurt aan The Rolling Stones.

“Entertainment zorgt voor beleving, maar is voor SportVibes ook een belangrijk organisatorisch instrument”

Op 1 maart van dit jaar trad Jette Leentfaar in dienst bij SportVibes. Namens het sportmarketingbureau sprong zij als Head of Event Operations van de Dutch Grand Prix direct op een trein die, na edities in 2021 en 2022, in volle vaart doordenderde richting het raceweekend van 27 augustus 2023. SPORTNEXT ging met Leentfaar in gesprek over de rol die entertainment speelt bij het topsportevenement in Zandvoort.

Sponsor Stories: hoe Team Liga ontstond in een revalidatiecentrum

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek de ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: Team Liga.

Lacrosse na 120 jaar weer terug op olympisch programma

Het Internationaal Olympisch Comité bevestigde vandaag het nieuws dat al even in de lucht hing: na 120 jaar keert lacrosse bij de Spelen van 2028 in Los Angeles terug op het olympische programma. De Nederlandse Lacrosse Bond liet direct met een persbericht weten verheugd en trots te zijn met deze terugkeer. De bond wil deze olympische status aangrijpen lacrosse de komende jaren breder bekend te maken in Nederland.

Vacature: Rotterdam Topsport zoekt Lid raad van toezicht

Stichting Rotterdam Topsport heeft een vacature voor een Lid van de raad van toezicht voor de zetel 'Topsport'. Bekijk de vacaturetekst hieronder:

SC Cambuur zoekt naamgever nieuw stadion met campagne ‘Ons nieuwe thuis, jouw naam!’

Met ingang van het seizoen 2024/’25 speelt SC Cambuur in haar nieuwe stadion. Het wordt het modernste, meest duurzame stadion in het Nederlands betaald voetbal. Toch mist er nog iets essentieels: een naam. Daarom is, in samenwerking met sportmarketingbureau Triple Double, de campagne ‘Ons nieuwe thuis, jouw naam!’ in het leven geroepen.

Razendsnelle marketingstunt AC Milan na heldenrol 'keeper' Giroud

Aanvaller Olivier Giroud is in een weekend tijd een cultheld geworden bij zijn Italiaanse voetbalclub AC Milan. De Franse spits moest zaterdag in de laatste minuten van de wedstrijd tegen Genoa op doel staan, nadat Mike Maignan – de échte doelman – een rode kaart had gepakt en AC Milan al haar wisselmogelijkheden al had gebruikt. Giroud pakte de handschoen op en hield vervolgens de nul, waardoor zijn ploeg met 0-1 zegevierde.

World Padel Tour Decathlon Amsterdam Open: “We verwachten 30.000 bezoekers in AFAS Live”

Na een succesvolle eerste editie in 2022 keert de World Padel Tour (WPT), het grootste professionele padelcircuit ter wereld, dit jaar terug als de WPT Decathlon Amsterdam Open. Van 11 tot en met 15 oktober zullen de beste padelspelers ter wereld te zien zijn in AFAS Live. Het toernooi verwacht dit jaar 30.000 bezoekers te verwelkomen.

ADO Den Haag presenteert uniek derde shirt ter ere van 125 jaar Escher

Ter ere van de 125e geboortedag van M.C. Escher presenteert ADO Den Haag een exclusief shirt. Met dit artistieke shirt versmelten de twee werelden van kunst en voetbal; werelden die emotie, trots en verwondering losmaken. Escher en ADO Den Haag delen een rijk erfgoed en een gezamenlijk trots voor Den Haag.

The Taylor Swift-effect als kans en risico voor de NFL

Who’s more succesfull? Dat is de discussie die in de Verenigde Staten door voornamelijk mannelijke NFL-fans en vrouwelijke Taylor Swift-fans op grappige Instagram-reels wordt uitgevochten. Swifties beargumenteren dat het van liefdadigheid van hun idool getuigt om een zogenaamd onbekende NFL-speler in haar spotlight toe te laten. Fans daarentegen van ’s lands populairste sport kunnen het niet geloven dat Travis Kelce, een van de bekendste spelers van de league, zo weinig erkenning krijgt. De waarheid op de vraag wie bekender is doet er uiteraard niet toe. Zowel Swift als Kelce - en daarmee de NFL - scoren deze dagen aandacht op een manier waarop zelfs de indrukwekkendste touchdown dat nooit zou kunnen.

Content als verlengstuk van de live-ervaring

Als sportmarketingbureau begeeft SportVibes zich in een constant veranderende wereld. Met name door de ontwikkelingen in het digitale (sport)landschap zijn sportfans op steeds meer verschillende manieren sport gaan consumeren, met een blijvende waarde van de fysieke live-ervaring van sport. Tim Nome, Marketing Director bij SportVibes, deelt de voor hen belangrijkste insights. “Voor ons ligt de relevantie van de content niet alleen in de kracht van het verhaal. Het gaat naast storytelling net zo goed om hoe de content bijdraagt aan het realiseren van merk- en groeidoelstellingen."

Techonomy verbindt zich als preferred digital supplier aan de KNVB

Techonomy, een full-service digital marketingbureau, en de KNVB intensiveren de samenwerking op het gebied van advertising, data en performance. Dit om de digitale prestaties van de KNVB naar een nog hoger niveau te brengen.