Artikelen

Sponsor Stories: Holland Casino bemachtigt gewenst imago door koppeling met Eredivisie

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: Holland Casino en de Eredivisie.

Dit zijn de best gelezen blogs op SPORTNEXT van 2023

Traditiegetrouw beginnen we het nieuwe jaar met een terugblik. Er gebeurde weer genoeg om een heel boek over te schrijven. Arne Slot bracht Feyenoord de titel, in het wielrennen werd Mathieu van der Poel na een loodzware koers wereldkampioen op de weg en won Demi Vollering bijna alles wat er te winnen viel, Max Verstappen toonde zich andermaal de sterkste coureur en Sifan Hassan bleek ook marathons te kunnen lopen. Ook op SPORTNEXT was weer meer dan genoeg moois te beleven. Daarom: de 10 best gelezen blogs van 2023.

Jingle Balls 2023

We leven in tijden waarin een hoop gebeurt, met maatschappelijke thema's die ook van de sportwereld vragen om er aandacht aan te geven. Sport hoeft hierin geen kant te kiezen, maar heeft zeker de mogelijkheid om je te raken, in contact te brengen en te inspireren, om wat extra licht te laten branden rondom de donkere kerstdagen, om te geven aan de mensen om ons heen en de fans op de tribune, thuis of diegene die we missen en om warmte en liefde te delen met elkaar. Daarom maken we ook dit jaar weer een rondje langs de velden voor opvallende kerstboodschappen uit de sport.

Wie is de hardloper? RunningNL en Markteffect geven antwoord

RunningNL en Markteffect wilden met een marktonderzoek meer inzicht krijgen in de beweegredenen van hardlopers. In augustus van dit jaar nam een representatieve groep van 400 Nederlandse hardlopers deel aan een online onderzoek. “We weten nu bijvoorbeeld waarom mensen hardlopen, waar ze dat het liefste doen en hoe vaak ze deelnemen aan evenementen”, aldus onderzoeker Michael Petit van Markteffect.

Sponsor Stories: 'Volkse sigaret' Caballero als sponsor van wielerploeg naar de Tour

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: Caballero en de wielersport.

Sport als stimulans voor het sociaal domein: verbindend, inclusiever en duurzamer

Sport speelt een belangrijkere rol dan wij denken, het reikt namelijk veel verder dan alleen fysiek bezig zijn. Het bevordert gezondheid en welzijn, maar zorgt ook verbinding en draagt bij aan onderlinge connecties. Sport wordt hier echter nog niet (of onvoldoende) voor ingezet, terwijl het als middel kan dienen om maatschappelijke doelen te bereiken, zoals het stimuleren van sociale contacten, inclusie en een duurzamere levensstijl. In deze context heeft onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect, in samenwerking met sportmarketingbureau Triple Double, onderzoek uitgevoerd naar de maatschappelijke bijdragen van niet-sporters, sporters en intensieve sporters.

NGF en iO schudden de traditionele golfwereld op met AI-regelexamen

De Koninklijke Nederlandse Golffederatie (NGF) en iO bundelen hun krachten om een frisse digitale wind door de golfsport te laten waaien. Via de Golf.nl app transformeren zij het regelexamen met kunstmatige intelligentie (AI) tot een digitale ervaring die perfect aansluit bij het moderniseren van het imago van de sport.

"Het wordt steeds belangrijker om mensen binnen te halen op het moment dat het écht gaat gebeuren"

Dimitri Bonthuis is Director Media & Sports Development bij SportVibes en schetst de mediaontwikkelingen in de sport die hij vandaag de dag in zijn werk tegenkomt én wat die ontwikkelingen betekenen voor het mediabeleid van toekomstige sportevenementen. Het sportmarketingbureau helpt sportorganisaties, merken- en organisatoren om zich thuis te laten voelen in die mediaontwikkelingen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de veranderende rol van de live-ervaring en wat betekent het toenemende belang van achtergrondverhalen in de sport?

Hoe sport en zorgverzekering hand in hand gaan

Iedereen die in Nederland woont of werkt is verplicht een basisverzekering af te sluiten. Elk jaar bepaalt de overheid wat er wel en wat er niet valt binnen deze verzekering. In 2024 worden er twee belangrijke zaken toegevoegd die bij moeten gaan bijdragen aan een gezondere levensstijl.

PSG en KLABU lanceren limited edition-shirt

Voetbalclub Paris Saint-Germain en het Nederlandse KLABU lanceren vandaag, op de Internationale Dag van het Kind, een limited edition-voetbalshirt. Het shirt is een eerbetoon aan de ‘unbeatable spirit’ van de kinderen in Cox's Bazar (Bangladesh), waar het grootste vluchtelingenkamp ter wereld ligt. Het shirt bevat de emblemen van de Cox’s Bazar Spirit-sportclub, van Paris Saint-Germain en van KLABU en is ontworpen met input van de kinderen zelf.

Ook sportbonden kiezen voor ATPI Group Travel: zij de focus op presteren, ATPI op de reis

ATPI Group Travel is al vanaf dag één een onderdeel van ATPI. De naam van de afdeling verklaart al waarin zij gespecialiseerd is: groepsreizen. Voor bedrijven die bijvoorbeeld met grote aantallen op reis gaan, maar ook voor sportbonden en atleten die naar internationale toernooien moeten afreizen. In de praktijk is het verzorgen van een groepsreis een stuk complexer dan je in eerste instantie zou denken. “Er komt veel meer bij kijken dan wanneer je met vrienden een retourtje Amsterdam-Ibiza boekt. Dit is een vak apart”, aldus John Bergmann, Commercial Head Corporate & Sports Events bij ATPI.

Inschrijving voor de SponsorRingen geopend vanaf 13 november

Met ieder drie SponsorRingen waren Ajax en ING in 2022 de grote winnaars bij de uitreiking van de SponsorRingen. ABN AMRO en VriendenLoterij wonnen twee keer goud. Wie mogen zich in 2023 in het rijtje met beste sponsorcases scharen? Vanaf 13 november is de inschrijving voor SponsorRingen editie 2023 geopend!

Arjan Blok op termijn nieuwe CEO Nederlandse Loterij

De Raad van Commissarissen van Nederlandse Loterij heeft donderdag 9 november aangekondigd dat Arjan Blok op termijn de nieuwe CEO van Nederlandse Loterij wordt. Arjan Blok is op dit moment CFO en medebestuurder bij de kansspelorganisatie. Zijn benoeming gaat in bij het einde van de laatste termijn van Niels Onkenhout, de huidige CEO van Nederlandse Loterij, uiterlijk 1 september 2024.

De Sportpeiling: intensieve sporters meer betrokken bij politiek

Marktonderzoeksbureau Markteffect duikt voor SPORTNEXT en Sport & Strategie regelmatig de sportmarkt in voor een peiling. In de rubriek De Sportpeiling presenteren we de resultaten hiervan. In de derde aflevering behandelen we de betrokkenheid van (niet-)sporters bij de politiek. Dit is één van de resultaten uit onderzoek naar de impact van sport in het sociale domein, dat Markteffect samen met Triple Double uitvoerde.

Holland America Line officiële eventpartner van Internationale Schaatsbond

Holland America Line wordt Official Event Partner van de International Skating Union (ISU). De cruisemaaschappij zal in aanloop naar de Olympische Spelen van 2026 zichtbaar zijn tijdens zowel nationale als internationale wedstrijden.