FootGolf_Capital_Cup_header.jpeg

Samenwerking FootGolf en digitaal betaalmiddel Gulden; partnership van de toekomst?

10/05/2018 06:300 reacties10101


Digitale valuta als bitcoin hebben dit jaar ook de sportwereld bereikt. Van sporters die laten zich uitbetalen in cryptocurrencies of hun eigen munt creëren tot betalen met bitcoins in stadions. In Nederland is een unieke samenwerking ontstaan tussen de FootGolf Capital Cup en het digitale betaalmiddel Gulden. “Dit partnership heeft enorm veel draagvlak.”

Sinds 2013 vindt jaarlijks in Nederland de zogenaamde Capital Cup plaats. Een FootGolf-event, met een internationaal speelveld. Het toernooi is inmiddels uitgegroeid tot een internationale tour. Deze tour wordt aangegrepen om Europa in aanraking te laten komen met het digitale betaalmiddel Gulden. Een internationaal (sport)event, waarbij de prijzengelden worden uitbetaald in Guldens. Daarnaast wordt het mogelijk gemaakt tijdens de Capital Cup met Guldens te betalen.

“Bij een digitaal betaalmiddel denk je misschien niet gelijk aan sport, laat staan aan FootGolf. Maar wij zagen direct een match tussen deze tour en de Gulden”, zegt Bas van den Hoogen van sportmarketing- en managementbureau Sporteyes.

Volgens Van Hoogen zijn er veel overeenkomsten tussen de Capital Cup en de Gulden. “Het zijn twee oer-Hollandse, jonge maar innovatieve producten. Beide zijn volop in ontwikkeling en kennen een sterke groei. Wij geloven heel sterk in de potentie van FootGolf. Als jonge, opkomende sport past het perfect bij de Gulden.”

Crowdfundingsactie

Het bijzondere aan de samenwerking is dat de Gulden community actief betrokken was bij de totstandkoming van het partnership. Ze zijn een crowdfundingsactie gestart met als uiteindelijk doel de Gulden te presenteren als official partner van de FootGolf Capital Cup. Van den Hoogen: “We hebben contact gezocht met een aantal communitymembers van de Gulden. Samen hebben we het plan verder uitgewerkt. Het idee hebben zij uiteindelijk de community ingebracht en die reageerde heel enthousiast op het voorstel samen te werken. In een week tijd werden de benodigde Guldens – 80.000, met een waarde van €7500 – verzameld. Ze geloofden in het idee en zagen de meerwaarde van de samenwerking in.”

Zichtbaarheid

De Gulden wil uitgroeien tot een betaalmiddel dat door iedereen te gebruiken is. Het biedt een laagdrempelige methode om betalingen te versturen en te ontvangen voor de gewone burger. Op dit moment kan er in meer dan 100 winkels en restaurants met de Gulden afgerekend worden. “Voor de internationale allure van de Gulden is het belangrijk meer zichtbaar te zijn. Het event in Rhoon, van 7 tot en met 10 juni, zal als startschot fungeren voor de Europese tour die daarop volgt, waarbij de Gulden als ‘official partner’ wordt gepositioneerd”, zegt Van den Hoogen.

Voor de FootGolf Capital Cup in Nederland zijn al diverse initiatieven bedacht om sportfans en de Gulden community met elkaar te verbinden. “Tijdens het toernooi wordt een meetup georganiseerd voor en door de community én voor geïnteresseerden. Met een aantal sprekers wordt invulling gegeven aan deze meetup, waarbij de Gulden centraal staat. Daarnaast is er een meet and greet met internationale topspelers, krijgt de community gratis toegang tot het event en organiseren we een clinic”, legt Van den Hoogen uit.

Draagvlak

De opkomst van digitale betaalmiddelen lijkt kansen te bieden voor de sport. Er zijn al speciale coins voor sportfans en nadat het Deense Rungsted Ceier Capitals als eerste sportclub ter wereld een contract tekende met een hoofdsponsor die is gespecialiseerd in cryptocurrencies, is de FootGolf Capital Cup de eerste organisatie die ook daadwerkelijk een partnership aangaat met een digitaal betaalmiddel.

Van den Hoogen ziet veel voordelen in deze unieke propositie. “De blockchain-technologie kan voor opschudding zorgen in de sportwereld, in positieve zin. Het zou mij daarom niet verbazen als er meer partnerships ontstaan tussen de sport en digitale betaalmiddelen. Het verschil met de ‘oude’ sponsoring is dat nu een hele groep bepaalt mee te doen aan een project. Er is daardoor veel meer draagvlak en dat zorgt voor profijt op de lange termijn.”

Geplaatst in Crowdfunding, Marketing, Sponsoring, Trends

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?