De Nederlandse sportmarkt lijkt Periscope steeds meer te omarmen. Nadat de nieuwste app van Twitter eind maart met veel bombarie werd gelanceerd, zien we de laatste weken steeds meer livestreams voorbij komen. De persconferentie van de NN Marathon Rotterdam, de prijsuitreiking van PSV, de laatste training van het Nederlands elftal en zelfs – al waren het fans - een complete Eredivisiewedstrijd van AZ… Ook in het hockey was afgelopen week een leuk voorbeeld te zien: Max Caldas, bondscoach van de Nederlandse hockeymannen, blikte op Periscope vooruit op het belangrijkste toernooi van het jaar.
Begin juni wacht de ploeg van Max Caldas een zware kluif: met weinig voorbereiding toch proberen bij de laatste drie te eindigen. Een plek in de top 3 van de Hockey Word League geeft namelijk recht op een ticket naar de Olympische Spelen in Rio. De belangen voor zowel Caldas, de Nederlandse ploeg als de hockeybond zijn daarom groot. Gaan de hockeymannen op het juiste moment pieken? EY, official sponsor van de KNHB en de hockey coaches, hield een leuke sponsoractivatie om antwoord op deze vraag te kunnen geven. Via Periscope werd – als een van de eersten in Nederland - een voorbeschouwing van de coach gelivestreamd.
Ruim 110 volgers bekeken de voorbeschouwing van Caldas, welke enkel via de Twitteraccounts van @EYCoach en @Max_Caldas werd aangekondigd. “Het was voor ons een erg leuk experiment”, laat Peter Lansaat, Sports Marketing & Communication Manager bij EY, in een eerste reactie weten. “Ook Max vond het leuk om mee te werken en was daarnaast erg benieuwd hoe het zou gaan uitpakken.”
‘Content is de verbindende factor tussen merk en consument’
Ondanks dat er veel positieve reacties over de Periscope-voorbeschouwing verschenen, waren er volgens Lansaat ook nog enkele leermomenten. “Eerder aankondigen bijvoorbeeld. Nu hebben we het een avond van tevoren aangekondigd, maar het was beter geweest als we dit een paar dagen eerder hadden gedaan en via diverse kanalen. Daarnaast wellicht meer interactie realiseren (bijv. door mensen de ruimte te bieden om vragen te stellen) en na afloop een mooie blog over maken met de resultaten”, aldus Lansaat.
Volgens Lansaat biedt de app mooie kansen voor de Nederlandse sportwereld: “Met Periscope kun je letterlijk de sport dichter bij de fans en/of je doelgroep brengen. Content is de verbindende factor tussen merk en consument. Met de app is het mogelijk om laagdrempelig, maar toch op relevante wijze inzicht te geven in de actualiteit.” Kunnen we daardoor vanuit EY nog meer Periscope-uitzendingen gaan verwachten? “Absoluut! Met Rio 2016 in het vooruitzicht zullen we hier zeker op voortborduren en gaan we de app opnemen in ons contentplan. Digitaal neemt een steeds prominentere plek in binnen het mediabudget, dus we moeten onze ogen voor dit soort initiatieven open houden”, aldus Peter Lansaat. Grote kans dus dat er vanuit EY op (korte) termijn meer vergelijkbare initiatieven volgen met bijvoorbeeld Olympic TeamNL, Marlou van Rhijn, Team Brunel, de Ladies Sevens Rugby en natuurlijk Max Caldas.
ZIE OOK: Team Brunel beantwoordt vragen live in een Google Hang-out
Bekijk de Periscope-voorbeschouwing met Max Caldas hieronder.
Gerelateerde Periscope berichten:
Adidas bijt de spits af met eerste ‘spelerspresentatie’ in Periscope - Blog op Sportnext
Meerkat en Periscope: niet te missen ‘hype’ voor sportverenigingen - Blog Martin van Berkel
Foto header: Twitter @Max_Caldas