De toekomst van de sportbeleving - Organisaties [3/3]

In het laatste onderdeel van dit drieluik maken we de cirkel rond. Bedrijven, organisaties en sportinstellingen spelen een cruciale rol in de toekomst van de sportbeleving. Om te starten met een organisatie die het nieuwe media principe heeft omarmt, de Rabobank. Tijdens de Olympische Winterspelen in Vancouver was voor iedere iPhone en iPod gebruiker de Rabo Sport App het centrale punt voor alle real-time sportinformatie. Of het nu snowboarden, schaatsen, bobsleeën of shorttrack was, via Push-berichten ging geen gouden medaille (of verkeerd gekozen bocht) aan je aandacht voorbij. De Rabo Cycling App (die vlak voor de start van de Tour de France - Grand Depart - in Rotterdam werd gelanceerd) was na drie weken al ruim 5100 keer gedownload. Voor commerciële organisatie biedt nieuwe media de kans om meer uit sportsponsoring te halen. Anno 2010 kan je al organisatie dichtbij de afnemer komen. In 2028 zal dit niet anders zijn, sterker nog deze manier van communiceren zal vanzelfsprekend zijn.

De organisatie van de Olympische Winterspelen in Vancouver hadden een fantastisch mobiel informatiepunt voor alle bezoekers met de Official Mobile Spectator Guide. Een App met het programma, de side-events, locaties en het laatste Olympische nieuws. Recentelijk was op deze site te lezen dat de organisatie van de Dam tot Dam (Le Champion) voor de 26e editie met een app komt. Een gemis tijdens de Grand Depart in Rotterdam. Leuk voorbeeld van een sportinstelling is het Huis voor de Sport in Groningen. Die met een actieve sportcommunity een betrokken sportgemeenschap creëren. De ‘gewone’ sporter komt niet alledaags in aanraking met nieuwe en sociale media. Geef ze er reden toe, verbeter de sportbeleving met nieuwe en sociale media. Laat de toegevoegde waarde zien en met name ook voelen, want sport blijft emotie. De weg naar de Olympische Spelen van 2028 is nog lang. Leuke initiatieven dragen bij aan de mind-set waarin sportorganisaties onmisbaar zijn. Stap voor stap gaan we richting 2028. Ondersteuning is the key. Natuurlijk spelen veel meer factoren een rol bij de ontwikkeling van de sportbeleving. In dit drieluik zijn de facetten van sport en media aan bod gekomen die naar mijn mening cruciaal zijn voor de adoptie van nieuwe media bij de ‘gewone’ sporter . Het is slechts een kwestie van tijd en initiatieven. Met toegankelijke platformen, ontwikkeling van mobiele devices en ondersteuning vanuit organisaties is de cirkel rond en starten we opnieuw. Ik ben erg benieuwd hoe jij ontwikkeling in de toekomst van de sportbeleving ziet. Wanneer slaat nieuwe media volgens jou bij de grote sportmassa aan? Plaats graag jouw reacties bij de comments.