Social Media & Sportgames, een schot voor open doel?

De game-industrie is in de afgelopen jaren enorm gegroeid. Aan de grondslag van deze enorme groei ligt een ware cultuuromslag. Gamen is niet langer voor de mensen met bril, lange uren eenzaam en alleen in een donkere kamer. Gamen is mainstream geworden. En nog belangrijker, het gebeurt nu ook gezamenlijk en competitief; online en offline. In 2015 zal de game-industrie doorgroeien tot ruim $70 miljard. Na wat mindere jaren in 2008 en 2009 zoekt de game-industrie naar mogelijkheden om (potentiële) klanten aan te trekken, te behouden en/of uit te bouwen. Sociale media biedt hier de mogelijkheden voor. Voor de game-industrie zijn er een viertal mogelijkheden om sociale media in te zetten voor versterking, verbreding en verlenging van de (sport)gamebeleving.

Maar hoe liggen de verhoudingen tussen gamers en gebruikers van sociale netwerken? 81% procent van de sociale netwerk gebruikers in Nederland spelen games. Dit staat gelijk aan 6.5 miljoen mensen, ongeacht het platform. In overige landen liggen deze percentages hoger. In de UK 90%, Amerika, Frankrijk en Duitsland 88% en België 83%. Het overgrote deel van de gamers zijn dus aanwezig op sociale netwerken. Mooie cijfers maar op welke manier kan de game-industrie sociale netwerken inzetten ter versterking van de beleving?

Om te starten met de meest gebruikte manier door ontwikkelaars van de grote sportgames. Aanwezigheid op de populaire en internationale georiënteerde sociale media. Als voorbeeld FIFA11 die rond deze tijd miljoenen voetballiefhebbers een warm gevoel geeft door met Feyenoord het kampioenschap binnen te halen en Ajax Real Madrid met 5-0 te verslaan. FIFA11 en EASports is te vinden op Facebook (waar een exclusieve trailer voor de gebruikers van Facebook verscheen) Twitter en Youtube. Belangrijk voor een sportgame is de buzz die gecreëerd dient te worden, sociale media leent zich hier uitstekend voor. Het maakt de fans vast warm voor de game, maar ook tijdens het spelen wordt sociale media gebruikt als discussieplatform. Social Games zijn in opkomst. In de Social Gaming Graphs van 2010 is te zien dat 77% van de Nederlandse gamers ook Social Games speelt. Sportgames (met name teamgeoriënteerde sporten) lenen zich er uitstekend voor. ESPN zag de enorme populariteit van Farmville en dacht dat kunnen wij ook. In het najaar van 2010 lanceert ESPN Social Games for Sport Fans. Een markt die naar mijn mening enorm is en nog onbenut wordt gelaten. In het verleden en heden zijn Social Sportgames vooral eigen communities. Denk aan Online Soccer Manager of Tourpoule. De integratie van sociale media linksom (in het eigen platform) of rechtsom (de community geïntegreerd in sociale media) wordt nog niet gebruikt.

Een wijze waar mondjesmaat mee wordt geëxperimenteerd is de integratie in de game zelf. Mooi voorbeeld is de aankomende Football Manager 2011. Deze zal het mogelijk maken om via de game automatisch of handmatig Twitter-berichten met de geleverde prestaties te versturen. En hoewel het in eerste opzicht qua kwaliteit van de content geen toevoegde waarde biedt, brengt het wel een competitief element met zich mee. Het zien van behaalde ‘Achievements’ spoort overige gamers aan om deze ook te behalen. En zo daag ik regelmatig een ‘mede-twitteraar’ uit voor een online pot #FIFA10 en binnenkort #FIFA11. Het competitieve element wat sport zo leuk maakt is ook naar sportgames te vertalen en sociale media leent zich daar uitstekend voor. Last-but-not-least de integratie van sociale media in de gameconsoles. Zowel Xbox360 als de Playstation 3 hebben sociale media geïntrigeerd in de console. De Xbox360 heeft Twitter, Facebook, Zune en Last.fm. Playstation 3 heeft enkel Facebook. De integratie biedt de mogelijkheid om toegang te krijgen tot het sociale netwerk maar daar houdt het helaas op. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk via Facebook naar de FIFA11 fanpage te gaan, daar een persoon te ontmoeten en ook uit te dagen voor een online potje. Wel kunnen Facebook vrienden naar de friendlist geïmporteerd worden. Hopelijk in de toekomst. Ik zou zeggen, tot dan!