Nike Plus iPhone app wordt nog socialer met aanmoedigen via Facebook

Nike heeft met Nike Plus lang de kat uit de boom gekeken. Op de iPhone was er eerst heel lang geen goede app en vervolgens één zonder GPS tracking. Deze laatste variant maakt gebruik van de footpod net zoals het origineel met de iPod. De mogelijkheden van de iPhone bleven daarmee geheel onbenut door Nike. Concurrenten als Runkeeper en iMapMyRide konden hierdoor snel veel volgers krijgen. Toch bleek het niet te laat voor Nike om de zich in het spel te mengen. Enkele weken geleden kwam Nike met haar eigen specifieke hardloop app voor de iPhone. Een app die goed vorm gegeven is en makkelijk werkt. Met bekende features zoals de power song die je aanzet als je extra motivatie nodig hebt en challenges waarbij je je eigen records uit het verleden kan verslaan. Maar echte innovaties of mooie nieuwe features zaten er niet in. Daar is nu verandering in gekomen met de "cheer via facebook" optie: weer een stap waar de wereld van de sporter buiten en de online wereld die de sporter volgt dichter bij elkaar komen.

Het idee is simpel. Voor je gaat rennen zet je met één beweging op je Facebook dat je gaat rennen en vraag je je Facebook vrienden om je aan te moedigen of je voornemen om te gaan rennen te "liken". Deze likes krijg je tijdens het lopen via de feedback in je app als audio terug. Net zoals vroeger Lance Armstrong of Paula Radcliffe je aanmoedigden als je een nieuw record had gelopen (deze functie zit overigens nog steeds in Nike Plus). De vraag hoe je sociale (online) netwerk nu kan bijdragen aan je fysieke run is weer verder ingevuld. Nike beloofde mij nog veel meer interessante (sociale) features in Nike Plus. Zelf zie ik veel mogelijkheden in combinatie met Nike BOOM. Zo krijg je aanmoedigingen van je vrienden en van bekende sporters. Daarnaast verwacht ik zelf veel van ghosting: rennen tegen een tijd van je zelf uit het verleden of een tijd van een vriend op dezelfde afstand of ronde. Rennen is één van de meest individuele sporten ter wereld. Maar de behoefte aan motivatie geldt voor iedereen en is één van de drijvende krachten achter de groei van social running en de apps die dit mogelijk maken gaan een gouden toekomst tegemoet. image