KNSB lanceert schaatsen.nl: het goede en het slechte nieuws

Het schaatsseizoen staat op het punt van beginnen en vanuit sportmarketing is het meest opvallende nog wel de rol van KPN die (na 25 jaar Aegon) de hoofdsponsor van KNSB wordt. Nieuwe oranje pakken, Sven Kramer duikt op in een commercial op TV, KPN- boarding langs de marathonschaatsbaan (en langs de baan bij het “gewone” schaatsen) èn een nieuw online platform: schaatsen.nl. Met KPN als nieuwe partner die veel weet van communicatie, net na de Olympische Spelen en met de prominente plek die schaatsen in Nederland inneemt zijn de verwachtingen hoog. Over dit platform “van en voor alle schaatsliefhebbers” is goed nieuws en slecht nieuws te melden.

Sport 2.0 Sport 2.0 is het verbeteren van de sportbeleving via internet en mobiel. De belangrijkste elementen om dit goed op te pakken zijn: community, tools, nieuws en gaming. De bekende en prijswinnende platforms in de markt zetten in op een combinatie van alle vier deze aspecten. Kijk naar Amstel Teamlink (community en tools), Rabosport (alle vier aspecten, daar ben ik zelf bij betrokken) en Volvo Ocean Race (nieuws, tools, gaming). Dit betekent dat je de bezoeker van zo’n platform meerwaarde probeert te bieden en daarmee het actief sporten (zelf aan de slag) of het passief sporten (in het stadion of achter de buis) een mooiere ervaring maakt. Het goede nieuws Schaatsen.nl is er. Keurig voor het seizoen opgeleverd in een mooi design. Gemaakt door Q42 en Fabrique met de bestaande video’s van schaatsen.tv. (URL is nog te koop) en “gewoon” geschreven nieuws. Voor de broodnodige interactiviteit is er een Twitterstream waarin de tweets met het woord schaatsen worden weergegeven. Voor tijdens de wedstrijden is er een live pagina waar NOS content gecombineerd wordt met uitslagen, gericht op second screen viewing, ofwel met de laptop of iPad op schoot TV kijken. Over dat laatste gesproken: de site werkt goed op iPad en iPhone en de videoplayer van BlueBillyWig laadt ook de video’s op deze devices (overigens niet op mijn Mac). De basis van nieuws, video’s en second screen viewing tijdens wedstrijden ziet er keurig, wellicht op home wat druk, uit. Het slechte nieuws Het is eerste wat opvalt is dat KPN nauwelijks in beeld is op schaatsen.nl. Alleen in de content (KPN NK afstanden) en met een logo in de “deurmat”, maar daar komt nooit iemand. Dat zal de keuze zijn van een nieuwe sponsor die zich bescheiden opstelt, maar het heeft twee belangrijke gevolgen. Ten eerste zijn de mooie mogelijkheden voor branding afwezig op dit platform (denk aan Amstel Teamlink, Volvo Ocean Race of Rabosport). Waarom heet het platform niet KPNschaatsen.nl? En heeft het niet net als de pakken een groen/oranje kleur? Ten tweede is er niets dat op sport 2.0 lijkt te vinden op het hele platform. Schaatsen.nl is traditioneel nieuws zenden, weliswaar met eigen video’s die in te sluiten zijn op Facebook of door te plaatsen op Twitter (werkt nog niet). Alle elementen van sport 2.0 worden genegeerd: er is geen community element, er zijn geen handige tools om het schaatsen (of schaatsen kijken) leuker of makkelijker te maken, er zijn geen games en het nieuws is traditioneel “zend”-nieuws, geen user generated content of nog beter, nieuws vanuit de atleten en coaches. Hoe verder? Er zijn voorbeelden te over van wat sport 2.0 in de praktijk in kan houden zie mijn presentatie hier of deze presentatie van Janne Kuipers hier. Dus ik ga ervan uit dat er nog wel wat van deze aspecten op de wishlist van de KNSB staat. Belangrijker is dat KPN zich als hoofdsponsor zowel in zichtbaarheid (lees: branding) als in facilitering (het platform “verdiepen” met hun kennis van connectivity en communicatie) veel meer zou moeten profileren. Nu heeft KPN een sponsorcontract voor langere termijn, dus dat kan prima stap 2 zijn en de volgende Olympische Spelen zijn pas in 2014. Dus vanuit dat oogpunt is er geen haast om van schaatsen.nl een sport 2.0 platform te maken. De gouden regel “you never get a second chance for a first impression” geldt natuurlijk wel hier. De concurrentie van NuSport, via NOS tot Schaatsupdate staat ook niet stil. En de schaatsers weten elkaar toch wel te vinden, ook zonder interactiviteit van de bond of sponsor.