Reclamebord langs het Google veld

Bij sportsponsoring gaat het niet alleen om het geven van een zak met geld, maar zeker ook om het activeren van de overeenkomst tussen beide partijen. Maar activeren de sponsors hun sponsoring ook via het internet? Staat hun reclamebord ook langs het grootste online speelveld: Google?! Is Rabobank bijvoorbeeld zichtbaar wanneer er in de zoekmachine Google gezocht wordt op ‘wielerploegen’ of ‘hockeybond’? En is Heineken zichtbaar wanneer voetbalfans zoeken op ‘Champions League’? Het antwoord is twee keer nee. Indirect was dat voor ons overigens aanleiding om met ons merk PauwRPlay te starten.

Zou het namelijk voor sportsponsors niet beter om bij de activatie van de sportsponsoring een medium te kiezen dat goedkoper is en (veel) beter meetbaar dan offline communicatie zoals TV-reclame of outdoor? Zoekmachinemarketing zou voor deze sponsors een vorm van marketing zijn waarbij de kosten en opbrengsten direct zichtbaar en meetbaar zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 67% van de online zoekresultaten direct worden beïnvloed door offline communicatie en dat meer dan 94% van de online zoekopdrachten in Nederland plaatsvinden op de zoekmachine Google. Activeren via Google AdWords Om de sportsponsoring online te activeren is Google AdWords het meest voordehand liggende alternatief. Je bereikt er simpelweg het grootste publiek mee. Neem bijvoorbeeld AEGON en Ajax. AEGON is hoofdsponsor van Ajax en staat in de top 25 van Nederlands grootste sponsors. Maar AEGON is niet zichtbaar wanneer er bijvoorbeeld wordt gezocht op ‘kaartverkoop wedstrijd Ajax’. AEGON zou AdWords advertenties kunnen inkopen bij meerdere Ajax-gerelateerde zoekopdrachten. Denk hierbij aan de maatschappelijke projecten van AEGON en Ajax, wedstrijdverslagen en video’s waarop geadverteerd kan worden tot het korting geven op seizoenskaarten wanneer er producten bij AEGON worden afgenomen. Er is in de wereld van sportsponsoring, en dan voornamelijk op het gebied van het online activeren van sportsponsoring, nog veel te winnen. Binnenkort presenteren we hier de resultaten van een opzienbarend onderzoek, dus blijf deze blog volgen!