Social media succes NHL

De NHL (ijshockey) is met 54 miljoen fans de kleinste van de vier grote sporten in Amerika (American football, basketbal, honkbal en ijshockey). Om deze fans optimaal te kunnen bedienen heeft de NHL naar eigen zeggen als eerste sportbond een speciale social media afdeling opgezet.

2 jaar geleden had de NHL weinig te bieden op social media gebied. Met het opzetten van een social media afdeling is hier verandering in gekomen. Dat de NHL flink inzet op social media en internet is wel duidelijk als je de website bezoekt. Veel video beelden met highlights van wedstrijden. Samenvattingen, scores en plaatjes allemaal op een goed vormgegeven overzichtelijke website.
image
"Social networks aren't about Web sites. They're about experiences," Mike DiLorenzo, directeur social media marketing en strategie bij NHL.

NHL bied ook een ruim aanbod aan apps voor Android, nokia, Blackbarry en iOS. Er is een gratis app met updates nieuws en scores maar ook een premium app. Met de premium app (19,99$) kunnen gebruikers van de iPad en iPhone live radio verslagen luisteren video high lights en samenvattingen bekijken en live statistieken. Er is ook een live streaming versie voor de iPad van maar liefst 169$ waarmee fans live wedstrijden kunnen bekijken. Inmiddels zijn er sinds de lancering eind April al meer dan een half miljoen apps gedownload waarvan 10% volgens de NHL betaald. Ook heeft de NHL 30% meer inschrijvingen voor de online gamecenter dienst kunnen bijschrijven dit jaar. Uiteraard is de NHL ook goed vertegenwoordigd op de social netwerken als Twitter, Facebook en Youtube. Waarbij op de fan pagina alle social media activiteiten overzichtelijk gebundeld zijn. Een mooi voorbeeld van een sportbond die social media op een professionele manier in zijn organisatie heeft opgenomen en succesvol inzet.