NHL en NBC geven een auto weg via Facebook

Tijdens de NHL Winter Classic begin januari hadden de NHL en de NBC een exclusieve promotieactie op Facebook. Tijdens de Nieuwjaarswedstrijd tussen de Washington Capitals en de Penguins waren er voor de Facebook-fans een aantal tickets en zelfs een gloednieuwe Honda CR-Z te winnen. Hoewel de Winter Classic Challenge een unieke promotieactie is konden niet alle fans dit waarderen. Waar exclusiviteit is worden immers mensen (trouwe fans) buiten gesloten. 

Opzet en teleurstelling
Via de Facebookpagina konden fans zich aanmelden voor de Watch & Win contest. Gedurende de wedstrijd werd  er onder de aangemelde facebook-fans een winnaar gekozen en gebeld. Wanneer de fan een aantal vragen in relatie tot de wedstrijd juist kon beantwoorden was hij/zij de gelukkige winnaar. Naast de unieke actie en de gelukkige winnaars is er ook onbegrip onder trouwe fans. Zowel de actie als de NBC kregen weinig lof bij de traditioneel ingerichte fans of fans die sociale media gedurende de wedstrijd links laten liggen.

"I understand that the league is trying to target non-traditional hockey fans, but it was condescending to the point that I just muted it to end the madness." 

Onderzoek onder NHL-Fans
Onderzoek wijst uit dat NHL fans jonger en technischer gericht zijn dan bij fans van andere professionele sporten. Meer dan vijftig procent van de fans leven ver bij de thuisbasis van hun favoriete team vandaan. Juist daarom is de dialoog rondom sportevenementen via sociale media enorm interessant. In het verlengde daarvan is de sociale media strategie van de NHL om deze (psychologische) afstand tot de competitie te verkleinen en de betrokkenheid te vergroten. Met ruim 1,2 miljoen Facebookfans is Facebook tevens de grootste link richting de homepage van NHL. 

"We're running the social and broadcasting integration to test the effectiveness and examine the data, it should grow our Facebook Fan Base, because the people must like the page before they play. It will also build a window into the event for those who may not be in front of the television." - Michael Dilorenzo - Senior Director Social Media Marketing and Strategy - NHL