Hoe zet je Location Based Services commercieel in?

Heineken staat bekend om hun creativiteit en diversiteit aan campagnes en commercials, zoals Man with Talent, de inloopkast en de walking fridge. Nu laat Heineken zich echter ook op een ander platvorm zien. Namelijk het LBS (Location Based Services) platvorm. Eén van de bekendste en meest gebruikte LBS netwerken in Nederland zijn Gowalla, Feest.je en Foursquare. Met laatstgenoemde is Heineken sinds een aantal weken een samenwerking aangegaan. Is dit weer een goede zet van Heineken?

Je zou denken van wel! Het mobiele platform Foursquare groeide in 2010 namelijk met 3400%! Door het wereldwijde bereik van het LBS netwerk (6 miljoen gebruikers), nieuwe sociale en mobiele platformen creëert Heineken, in samenwerking met Foursquare, opnieuw een innovatie campagne. De groei van het aantal smartphones met GPS zal deze campagne des te meer ondersteunen en dus op een positieve manier beïnvloeden.

Heineken en Foursquare
De samenwerking tussen Heineken en Foursquare is een toevoeging op het spaarprogramma van Heineken. Het Heineken E-programma houdt in dat je ‘E-tjes’ kunt sparen en kan profiteren van de vele aanbiedingen, zoals tickets voor uitverkochte concerten, ontmoetingen met artiesten of VIP-kaarten voor een topper uit de UEFA Champions League. Deze E-tjes zijn op verschillende manieren te verdienen; bij aanmelding, je profielvoorkeuren aanpassen, het uitnodigen van vrienden of het aanvragen en aankopen doen via de Heineken E-card.

Inchecken
Via Foursquare kun je nu ook E-tjes verdienen. Door op je mobiele telefoon een ‘Check-in’ te plaatsen bij één van de kroegen, cafés of discotheken waar Heineken wordt getapt. Deze check-in zorgt ervoor dat er automatisch 10 E-tjes worden bijgeschreven op je Heineken account. Naast de check-in kunnen gebruikers tips delen over bijvoorbeeld het bier of het concert.
Gebruikers van Foursquare hebben vanaf nu dus de mogelijkheid om voordeel te halen uit deze samenwerking. Om de E-tjes bij te laten schrijven op je Heineken saldo is het nodig om op je Heineken profiel een koppeling te maken met je Foursquare account. Voor deze koppeling krijg je van Heineken 50 E-tjes cadeau. 

Door de opkomst van het social media gebruik, LBS en het inzetten van online marketing, is deze samenwerking op het eerste gezicht een goede match tussen Heineken en Foursquare en valt er veel te halen uit dit concept. De vraag voor de nabije toekomst is of Foursquare het leidende platform blijft voor dit soort acties, nu Facebook Places Deals en Google Maps 5.1 met check-in dienst, op het punt staan te worden geïntroduceerd in Europa.

Local Based Services en Sport
Gezien een eerder artikelen hier op sport28 ‘’de vijf trends van sport 2.0 in 2011’’ en ‘’Fanvibe, sportliefhebbers hier inchecken’’ zijn er ook op sportgebied veel mogelijkheden met Foursquare. Er zijn namelijk enorm veel sportevenementen, sportliefhebbers te over en velen van hen beschikken over een smartphone. Veel commerciële mogelijkheden dus voor ieder bedrijf die mee wil gaan met de tijd en de wereld van web 2.0