De Super Bowl sportevenement of marketing hoogtepunt

Vandaag is het weer zover en gaan de Pittsburgh Steelers het opnemen tegen de Green Bay Packers in één van de grootste sportevenementen ter wereld: de Super Bowl. Dit jaarlijkse sportevenement staat altijd garant voor een hoop media-aandacht. Alleen in de Verenigde Staten kijken er al gemiddeld 100 miljoen mensen en dus zijn er veel adverteerders die graag adverteren tijdens de Super Bowl. De inzet van social media bij dit "adverteren" is onontkoombaar, zeker dit jaar.

Commercials
Rond de Super Bowl is een soort traditie ontstaan waarbij de commercials onderdeel zijn geworden van de Super Bowl beleving. Bij veel sportwedstrijden zijn de commercials een vervelende onderbreking maar bij de Super Bowl is dit anders. Commercials tijdens de Super Bowl zijn traditiegetrouw uniek,leuk en spraakmakend.

“Een enquête van Nielsen over de Super Bowl van 2010 wees uit dat 51% van de kijkers meer geïnteresseerd was in de commercials dan de wedstrijd.”

Bedrijven steken veel tijd en geld in hun commercial en dit blijkt ook wel aan de top 10 lijstjes die na elke Super Bowl op internet verschijnen waarin de 10 beste commercials te vinden zijn. Adverteren tijdens de Super Bowl is dan ook niet goedkoop 30 seconden kost een slordige 3 miljoen dollar of wel 100.000 dollar per seconde! Tijdens de Super Bowl van dit jaar zullen er 63 commercials uitgezonden worden afkomstig van ongeveer 40 bedrijven. Het aantal commercials is de afgelopen jaren flink toegenomen, dus de portemonnee van de NFL raakt goed gevuld van dit mediaspektakel.

Online video
Tot voorkort werden de commercials angstvallig geheim gehouden tot de Super Bowl, sinds een aantal jaar zijn er echter adverteerders die dit doorbreken. Adverteerders als Volkswagen hebben al delen van hun commercial of de hele commercial online gezet op hun website en YouTube channel. Ook zijn er heuse commercials om de Super Bowl commercial te promoten. Dit alles om alvast een buzz te creëren en er zeker van te zijn dat er zoveel mogelijk mensen naar jouw commercial kijken.

Dat het werkt blijkt wel want de bovenstaande volkswagen commercial is al ruim 12 miljoen keer bekeken! De 2e volkswagen commercial staat ook online (kijk op dedicated youtube pagina voor extra effect) en is ook al enkele miljoenen keren bekeken.

Social media
De NFL maakt al veelvuldig gebruik van social media en er is dan ook een grote rol weg gelegd voor social media tijdens de Super bowl van dit jaar. Samen met Visa heeft de NFL een portal gemaakt waar alle tweets worden gebundeld en waar ook te zien is over welk team het meeste gesproken wordt.

De NFL werkt ook samen met locatiedienst Foursquare. Fans kunnen zondag Badges verdienen door tijdens de Super Bowl “GO Packers” of “GO Steelers” te zeggen. Ook kun je uiteraard een badge verdienen door fysiek aanwezig te zijn in het stadion. Bij elk van deze badges zit een kortingscode waarmee 20% korting te krijgen is in de NFL webshop.

Omdat de belangen zo groot zijn worden ook de spelers gemonitort. Beide teams hebben mensen in dienst die de social media activiteiten van zijn spelers in de gaten houd en zo mogelijk kan ingrijpen als één van de spelers uitlatingen doet die niet wenselijk zijn. Ook hebben alle spelers instructies gehad over hoe om te gaan met social media.

Crowd sourcing
PepsiCo Inc (bedrijf achter Pepsi en Lays chips) pakt het anders aan. Zij laten mensen al enkele jaren zelf commercials maken. Ook dit jaar waren er weer 5,600 inzendingen. Mensen konden vervolgens stemmen via crashthesuperbowl.com, interactieve banners op andere websites en zelfs via xbox live. De beste twee commercials worden ook daadwerkelijk uitgezonden tijdens de Super Bowl. Verwacht geen gestuntel en slecht gemonteerde filmpjes het resultaat ziet er echt goed uit.

Illegale streams
Zoals bij zoveel sporten zijn er ook voor de Super Bowl sites met illegale streams te vinden. In aanloop naar de Super Bowl zijn echter van de week alvast tien belangrijke websites uit de lucht gehaald. Of dit enig effect heeft valt natuurlijk af te wachten.

 

De TV staat als immer centraal tijdens de Super Bowl, thuis of in de kroeg, maar in de aanloop en na afloop heeft internet (vooral in de social media) allang de overhand genomen. Tijdens de game begint de balans ook te verschuiven, met realtime social platforms, iPhone en iPad apps en checkins, zijn een paar belangrijke zaken genoemd. Hebben jullie nog meer mooie voorbeelden van sport 2.0 tijdens de Super Bowl? Plaats ze in de comments.


De Super Bowl is in Nederland o.a te bekijken bij BBC 1 (zondagnacht 00:30 uur Nederlandse tijd)