Fan Engagement vs Partnership Value

Praktijkvoorbeelden is wat het gebruik van Social Media binnen de sportwereld veel besproken maakt. Interessante failure- en succescases zijn regelmatig voer voor presentaties. Sport28 wil in de toekomst interessante presentaties plaatsen met eigen commentaar maar met name met ruimte voor commentaar van de bezoekers. Vandaag de start met een interessante pijler: ‘Fan Engagement’. Waar anders dan in Amerika is dit het toverwoord voor vele (succesvolle) sociale media campagnes. Een presentatie met interessante praktijkvoorbeelden van Fan Engagement via Social Media.

De tegenstelling
Kenmerkend voor de presentatie is tip nummer één: De inzet van sociale media binnen de sport dient één doel; het activeren en betrokken maken van fans voor en met de club. Het creëren van een eenheid tussen fans, de club én partners. Het sociale media deck bij de Cleveland Indians, sociale media challenges via de mascotte van Panthers Purrsuit en de San Francisco Giants Tweet Up, het zijn stuk voor stuk voorbeelden hoe sociale media succesvol wordt ingezet om fans bij de club te betrekken. Mijn vraagteken plaats ik bij de titel van de presentatie en de tegenstelling met de inhoud. De tegenstelling tussen partnership value en fan engagement. Bij deze praktijkvoorbeelden is goed te zien hoe de partners een ondersteunde functie hebben door het leveren van de faciliteiten. Voornamelijk op lokaal niveau. De intermediair blijft ondersteunend, geen uitgangspunt. Maar hoe creëer je als sportorganisatie een win-win situatie voor zowel de partner als fan? Wat zijn de beste praktijkcases uit de Nederlandse sportwereld? Opzoek naar de perfecte balans tussen waarde voor de partner en waarde voor de fan. Graag zie ik ze terug in de comments.


Bron: Partnership Activation