Infographic; The Consumption of Sport in 2011 & Beyond

Barcelona was van 9 t/m 11 maart het toneel van de Global Sports Forum. Drie dagen vol interessante inzichten en discussies over de totale breedte van de sport. De Olympische Spelen van 2012 in Londen en 2016 in Rio mochten hierbij natuurlijk niet ontbreken. Deze week zal Sport28 met een samenvatting aandacht besteden aan het forum. Startende vandaag met een interessante infographic over de toekomstige sportconsumptie. Als voorproef is het interessant dat 95% van de ondervraagden sportconsumptie via de televisie de komende tien jaar gelijk ziet blijven dan wel ziet toenemen. 

Doorbraak Social TV, Social Media in de wacht
Dit gegeven versterkt de noodzaak voor sociale en informatieve ondersteuning tijdens de sportconsumptie via de televisie. Social TV zal in 2012 door (moeten) breken. Hype of niet, 3D televisie mag natuurlijk niet ontbreken. Turnen is als lijstaanvoerder volgens de sportfans het meest interessant voor sport in 3D gevolgd door zwemmen en sprint. Verontrustend zijn de ontwikkelingen in social media. Slechts 26% van de online sportliefhebbers zegt gebruik te maken van sociale media voor de consumptie van sport. Hetzij voor informatie hetzij voor socializen. Websites hebben nog steeds de overhand.

Sportfans going mobile
Verder ziet de sportfan consumptie via de mobiel toenemen, 57% die voorheen nog nooit een mobiel heeft gebruikt voor sportconsumptie zegt hier niet meer omheen te kunnen de komende jaren. De Fransen zijn het meest ´mobilefriendly´, Italianen zijn de grootste sportconsumenten en de Duitsers kijken sport heb liefst publiekelijk. Alle feiten zijn overzichtelijk weergegeven in de onderstaande infographic, opgesteld door Havas Sports & Entertainment gedurende de Global Sports Forum. Het onderzoek kende 2.200 participanten vanuit Spanje, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Italië met de leeftijdscategorie tussen de 12 en 35 jaar.