De meest innovatieve sportorganisatie’s van 2011

FastCompany stelt ieder jaar een lijst samen met de meest innovatieve bedrijven. In de algemene lijst zakt Facebook van plaats één naar drie, Twitter steeg van vijftig naar twee en Apple steeg van plaats drie naar één. Overigens daalde Google van plaats vier naar plaats zes. Maar dan in de sport, ESPN was met de 17e plaats het hoogst genoteerde bedrijf uit de sport. Rankingen zijn echter niet belangrijk de reden des te meer. Hoe droegen de innovaties daadwerkelijk bij aan het verbeteren van de sportbeleving?



Meer, vaker en beter

ESPN spande in februari de kroon met de lancering van het eerste 3D kanaal voor sport.  Verder lanceerde ESPN live-streaming voor Xbox Live, hebben ze 2.6 miljoen gebruikers met de nummer 2 Facebook-app ‘ESPNU College Town’, transformeerde ScoreCenter (voorheen enkel een iPhone app) in een multiplatform live scoreboard en had als kers op de taart de documentaire 30 for 30. ESPN verspreid daarmee meer (platformen) vaker (on-demand, Facebook) en beter (3D) sport dan welk bedrijf dan ook.

"Unprecedented documentary series featuring thirty films from some of today's finest storytellers. Each filmmaker will bring their passion and personal point of view to their film detailing the issues, trends, athletes, teams, rivalries, games and events that transformed the sports landscape from 1979 to 2009.”

Koning in samenwerken
Turner Sport heeft de meeste faam verkregen door innovaties via samenwerking. De lijst met partners gaat langs de grote namen uit de Amerikaanse sportwereld. De website van Sport Illustrated werd voorzien van unieke sportbeelden en interactiviteit, video-supplier voor de vernieuwde NCAA website, maker van de eerste iPad sport app en de app voor Google TV. Om af te sluiten met Yahoo Sports, de meest bezochte sportsite op het internet heden ten dage. Turner Sports haalt het maximale uit elke samenwerking.

De strijd tegen..
Tot slot Livestrong en Qcue, succesvol in twee totaal verschillende gevechten. Meest eervolle vermelding gaat richting Livestrong voor de inzet van Social Media in de strijd tegen kanker. Qcue voor een overwinning in de strijd tegen lege stoelen. Livestrong bereikt via Social Media een fanbase van ruim 3 miljoen, zowel het stoppen van Armstrong als het lopende onderzoek hebben (gelukkig) geen invloed gehad op de trouwe fanbase. Qcue is er in geslaagd de vliegbranche te verwerken in de sport. Seizoenkaarten worden aan het begin verkocht, voordat de fan daadwerkelijk iets over de samenstelling en populariteit van het team weet. Austin Que laat de prijs van de (seizoens-)kaart afhangen van de tegenstander, het weer, de dag waarop de wedstrijd plaats vindt, voorgaande wedstrijden en aantal verkochten kaarten. Sentiment gericht. Unieke voor de sportwereld en misschien wel redder van de lege stoelen.

Er staan hierboven 'innovaties' die eerder het woord maximalisatie horen te dragen, eens. Toch zijn deze bedrijven voorbeelden voor de rest. Ook de overige zes bedrijven hadden innovatieve toepassingen op de sportwereld, echter niet voldoende om echt de aandacht te trekken. De totale sportlijst is hier te vinden en de algemene lijst via deze link. 

ESPN 30 for 30 - Marcus Depree