De opkomst van mobiel in de sport

De vele toepassingen en mogelijkheden zorgen ervoor dat in veel markten de mobiel het computergebruik overneemt. Zo ook in de sportwereld. Kenmerkend voor deze ontwikkeling is de ICC Cricket World Cup. Dit evenement werd online meer via de mobiel dan via de computer bezocht. Normaal gesproken maakt de mobiele cricket site van ESPN (ESPNCricinfo) voor 45% deel uit van de page views. Tijdens de World Cup was de mobiele site goed voor 63,6% van de traffic. De mobiel neemt de computer over, ook/juist in de sport.

Pak de grote massa
Het mobiele succes voor de ESPNCricinfo is voornamelijk te danken aan de Indiërs. Met een diepe penetratie van het mobiele gebruik onder de bevolking zijn de drager van het succes. Toch zijn niet alle mobiele telefoons technisch ondersteund om alle informatie te voorzien. Echter wel op audio gebied. Met audio content die door bijna alle telefoons ondersteund pakte ESPN de grote massa. Genoeg over de ICC Cricket World Cup, waarom is de mobiel een perfect toegangspunt voor de sportliefhebbers en daarmee een niet te ontkennen kans voor sportorganisaties?

Toegevoegde waarde
De opkomst en technologische ontwikkeling van de mobiel stelt sportorganisaties in staat om de één op één de interactie aan te gaan met fans om zo betrokkenheid te creëren. Binnen en buiten het stadion, tijdens en buiten het seizoen. Vibes Media, een gevestigde naam in de mobile marketing, heeft met een tweetal campagnes bewezen dat mobile een toegevoegde waarde biedt voor de fans. De twee campagnes laten goed de ontwikkeling van het leveren van een gelijke behoefte zien. De behoefte om de laatste statistieken, tussenstanden en uitslagen zo snel mogelijk binnen te hebben zal namelijk altijd blijven bestaan. Alleen de levering is anders.

van SMS naar App
Deze campagnes voor de Chicago Bulls en Pittsburg Penguins waren SMS en App georiënteerd. In de eerste campagne werden fans via SMS berichten op de hoogte gehouden van statistieken, tussenstanden en uitslagen. Primitief maar succesvol. In de tweede campagne werd er een app gecreëerd met een kleine 100.000 bezoekers tot gevolg. Natuurlijk zijn dit twee willekeurig gekozen voorbeelden de insteek blijft echter gelijk. De behoefte van iedere sportliefhebber om real-time op de hoogte te blijven statistieken, tussenstanden en uitslagen zal niet veranderen, alleen de levering is anders. En nog belangrijker, de levering kan (en moet) nu beter. De fan wordt ‘veel’ eisend, juist nu de mogelijkheden er zijn. De waardering is des te groter wanneer hij/zij goed bediend wordt. Mobiel wordt onmisbaar voor elke sportfan en daarmee dus ook voor de sportorganisaties.