Sharing is caring!

Op The Ohio State University, de universiteit met het grootste sportcentrum in de VS, gebruiken ze social media om succesverhalen te delen. Social media wordt ingezet om OSU transparanter te maken, want op een universiteit met 65.000 studenten en ruim 30.000 faculty, gaan er veel succesverhalen verloren. The Department of Recreational Sports zet social media actief in om verhalen over sportbelevening van anderen te publiceren. Hierbij een overzicht van al deze activiteiten.

Campagnes
In 2008 is er begonnen met de campagne “Do Something Great” waar studenten op zoveel mogelijk manieren kunnen laten zien wat zij beleven in hun studententijd. Voornamelijk student-atleten (de Buckeyes) waren aan het woord, wat duidelijk maakte hoe positief de invloed is van sport op de universiteit. Hierbij wordt social media ingezet als “Butterfly”, met als doel alle mogelijkheden op OSU te linken aan alle innovaties dankzij het internet: het delen van je eigen belevenis en op de hoogte blijven van andermans verhalen.


OSU Social Media Butterfly

Daarnaast lopen hier twee rode lijnen over de hele campus, waar campagnes aan gekoppeld zijn: Be Here Now and Pay It Forward. Beiden houden precies in wat het zegt; wees hier nu, draag nu bij aan een gezonde leef/werk/studie omgeving op OSU en geef dit door, wees een voorbeeld. Afgelopen winter is de nieuwste gestart: “What it means to be a Buckeye” met als doel om nieuwe studenten te werven. In al deze campagnes wordt er grondig gebruik gemaakt van YouTube, Facebook, del.icio.us en als laatste is er Twitter aan toegevoegd.


What it means to be a buckeye

Dit filmpje is een van de vele op het kanaal “The Ohio State University”. Naar mijn mening het sterkste social media medium van OSU. Ze maken prachtige filmpjes die over het algemeen erg goed bekeken worden. Filmpjes gemaakt voor en door studenten en faculty gezamenlijk, waar ook sport weer in vertegenwoordigd is. In mei 2010 is via YouTube een flash mob gepresenteerd, een stunt om de net nieuw gebouwde Ohio Union te introduceren bij de studenten., door de cheerleaders van de Buckeyes. Dit werd een enorme hit op Facebook en Twitter en is daardoor binnen een jaar al ruim 2,4 miljoen keer bekeken.


Flash Mob at Ohio State University

Duidelijk te merken op OSU is dat social media mensen hier dichter bij elkaar brengt, zoals sport ook vaak doet. Alleen al het gegeven dat je op de hoogte bent van wat er op jouw campus gebeurt, maakt deze campus jouw campus.

Recreational Sports
Dat heeft Department of Recreational Sports ook begrepen en de marketing van Rec Sports valt geregeld in de prijzen vanwege het feit dat zij weten over te brengen aan de gebruikers van de RPAC (het hoofdgebouw) dat het hun RPAC is. De omschrijving van Rec Sports is dan ook: Rec Sports: It's where you play. Waar anderen vaak zeggen dat het om jou draait en vervolgens laten zien wat zij allemaal wel niet voor jou doen, laat Rec Sports het woord aan haar medewerkers en gebruikers. De meeste berichten op haar pagina zijn afkomstig van gebruikers die vertellen hoe blij ze zijn met Rec Sports, foto’s van sportevenementen delen en alle medewerkers bedanken. Hier komt de marketing afdeling niet aan te pas. Deze zullen alleen een nieuws update plaatsen, zoals “Door de regen is het honkbal van vanavond afgelast.”, of “We hebben een nieuwe directeur! We zijn benieuwd wat jij van hem wilt weten, laat hier een vraag achter en wij stellen hem voor je.”

Ook gebruiken ze Facebook om vragen van gebruikers te beantwoorden en verlenen ze via deze weg gerichte customer service. Bovendien wordt Facebook ingezet om prijzen te verloten en aandacht te richten op speciale evenementen voor het goede doel. Ditzelfde geldt voor het Twitter account van Rec Sports. Toch wordt Twitter in tegenstelling tot YouTube en Facebook veel minder gebruikt onder de studenten en medewerkers bij Rec Sports, waardoor de marketing afdeling daar zijn focus naar verlegd heeft: In de Weekly Memo (ook de ouderwetse manier is nog vertegenwoordigd) is een Twitter sectie opgenomen met daarin soms ook Foursquare berichten.

“Tweet Tweet – We regularly include a selection of recent tweets about our facilities and programs. Where it says @OSURec the person is asking us a question. Where it says @some_other_name, we are responding to a previous tweet. jillatl**: 
Thank you @presidentgee & @OSURec! Come run, walk or donate..Blaze a Trail toward fire education & prevention! http://www.vimeo.com/21113849 bed**: 
Amazingly productive day. Excited to have Dr. Stenta at the helm of @OSURec, and looking forward to more wellness discussions. @brya**:
Getting my swim on! Ok got my waterwings and swimcap on too. (@ Recreation & Physical Activity Center (RPAC)) http://4sq.com/gLC2Sf osurec: Awesome! Let us know how it goes!”

Het mooie aan deze sectie is dat het een beknopte uitleg geeft van OSU Rec’s Twitter gebruik met een direct voorbeeld. Daarnaast is er onder de Twitteraars binnen de Rec staff een ware competitie ontstaan: zodra jouw tweet geplaatst wordt in deze sectie, zullen de anderen een speciale tweet aan jou wijden. Mij is dit overigens nog niet gelukt. Wel ben ik enige tijd mayor geweest van de RPAC, maar helaas na een weekje vakantie ben ik die titel kwijtgeraakt. Waarschijnlijk omdat ze in die week deze flyer hebben verspreid...


Flyer RPAC


De Rec Sports afdeling is ook in het bezit van een QR code en heeft hier onlangs een workshop over gegeven aan haar medewerkers. Het is erg leuk in een omgeving te zijn waar een klein groepje gespecialiseerden anderen enthousiast maken voor social media, met een vruchtbaar resultaat.

Bron: Ohio State Buckeyes - Ohio State Buckeyes