Fans New Jersey Devils runnen social media “mission control”

Social media is inmiddels algemeen geaccepteerd in de meeste Amerikaanse sport leagues. De New Jersey Devils gaan echter nog een stapje verder. Geïnspireerd door Gatorade en Dell zijn de Devils een social media mission control begonnen. Vanuit mission control worden alle activiteiten op social media rondom de Devils gemonitord. Uniek bij de Devils is echter dat alle 25 medewerkers van mission control fans zijn die op vrijwillige basis dit werk doen.

Mission control is een digitale hub waar de Devil fans deelnemen in online discussies, trends monitoren, en interactieve service verlenen aan fans en followers op twitter, facebook, fora en andere media kalanalen. In mission control zijn vijtien schermen aanwezig waarmee alle online activiteit rondom de Devils live gemonitord worden.

De Devils hebben zorgvuldig 25 Devil fans geselecteerd om in mission control te werken die zichzelf de Devils generals (@) noemen. Veel van deze fans beheerden zelf al blogs of waren toonaangevend bezig op online media kanalen. De fans bemannen in shifts mission control en op speeldagen wordt mission control tot 12 uur lang bemand door de Devil fans. Op de vraag waarom deze fans al dit werk gratis zouden doen antwoord een van de mission control fans dat de die hard fans thuis ook zouden tweeten en facebooken en dat de Devils ze nu een uniek platform bied waarmee ze meer mensen kunnen bereiken.

Dat het effect heeft blijkt wel in een maand tijd zijn er 70.000 facebook likes bij gekomen en op twitter komen er wekelijks 6 tot 700 nieuwe followers bij. Mooie cijfers zeker als je bedenkt dat het NHL seizoen voor de Devils op 10 april al was afgelopen. Waar normaal een doodse stilte volgde na een seizoen met 24/7 nieuws moet mission control er nu voor zorgen dat de social media kanalen van de Devils ook nu geupdate blijven.

Ook het logo van de Devils mission control is door fans aangeleverd door een crowd-sourced design contest via social media. Devils hebben veel verantwoordelijkheid en vertrouwens gegeven aan hun fans en tot nu toe blijkt het een succes te zijn. 

Het succes is niet onopgemerkt gebleven, andere NHL teams hebben ook hun interesse getoond in mission control. The Islanders, Sabres en Lightnings hebben al geïnformeerd bij de Devils.