Amstel Teamlink, winnaar van de Sport App Award: Teams & Leagues

Winnaar van de eerste Sport App Awards van Nederland, slechts weinigen kunnen het zeggen. Met de verkiezing willen initiatiefnemers Sport28, 2Basics en Arko Sport Media de Nederlandse sportmarkt stimuleren en aanmoedigen meer gebruik te maken van nieuwe media in sportmarketingstrategieën en sportmarketingconcepten. De eerste stap is gezet. Als inspiratie geven de bedenkers/ontwerpers in een interview inzicht in de ontwikkeling van de app. Vandaag het vierde en tevens laatste deel met daarin Amstel Teamlink, winnaar in de categorie 'Teams & League'.

Hoe is het idee ontstaan om Amstel Teamlink te ontwikkelingen?
Amstel en de KNVB hebben een samenwerkingsovereenkomst rondom de online activatie van de sponsoring van de KNVB door Amstel, ter inspiratie, activatie en facilitatie van amateurvoetbal. Deze samenwerking is onderdeel van het sponsorcontract tussen Heineken Nederland BV en de KNVB. Daarom is Amstel Teamlink ontwikkeld. Door Amstel een relevante rol te geven in de levens van amateurvoetballers en met hen een interactieve relatie aan te gaan die verbondenheid tastbaar maakt, zetten we de bestaande merkvoorkeur -meer dan voorheen- om in omzetpenetratie en dus volume.

De Amstel Teamlink krijgt een prominente vaste plek op seniorengebied van voetbal.nl. Amstel Teamlink heeft als verschijningsvorm een widget en een mobiel app (Iphone en Android). De widget kan oa worden geplaatst op teamsites, Hyves en als gezegd op voetbal.nl. Ook kan de widget worden gebruikt op Teamlink.nl. Wanneer Teamlink extern is geplaatst op bovengenoemde platformen levert dit extra branding op voor Amstel.

Welke doelstellingen zijn er vooraf gesteld?
Zijn deze tussentijds nog bijgesteld? Doelstelling was om een substantieel deel van het aantal seniorenvoetbalteams enthousiast te maken en te houden voor het gebruik van Teamlink. Hier zijn vooraf geen harde doelstellingen aan gesteld.

Hoe is het proces ontwikkelingen en doorontwikkelingen verlopen?
Op basis van eerste grove ideeën nav het sponsorcontract zijn we volledige blanco met een aantal mensen (Heineken/Amstel intern, creatief buro, bouwpartij) samen om de tafel gegaan en hebben de ideeën van grote lijnen teruggebracht naar een concrete functionaliteit/applicatie/website. Hierna volgde het gebruikelijke Interaction Ontwerp, Functioneel Ontwerp, Technisch Ontwerp, Design, Bouw, etc.

Hoe is de samenwerking met de partners verlopen?
Omdat het een redelijk complexe applicatie is, heeft er veel afstemming plaats gevonden. Dit werkte goed. Dit geldt voor zowel de interne projectzaken als ook de samenwerking met de KNVB.

In welk behoefte voorziet de app? Hoe zien jullie de gebruiker van de app nu en in de toekomst?
Door Amstel een relevante rol te geven in de levens van amateurvoetballers (door het aanbieden van tools als ‘aangeven of je aanwezig bent’, het wedstrijdprogramma voor de komende periode, spelersstatistieken, etc) voorziet de app in het goed en gemakkelijk regelen van teamzaken.

Welke resultaten heeft Teamlink tot nu toe behaald?
Wij maken dergelijke cijfers en/of investeringen niet openbaar

Arjan Duijndam - Heineken 

Met Amstel Teamlink sluiten we af voor wat betreft de eerste Sport App Awards van Nederland. Graag willen we alle deelnemers, stemmers, bezoekers en winnaars bedanken voor het enthousiasme en de passie. Op naar naar de volgende editie van de Sport App Awards!