Toegevoegde waarde van sportapps voor de actieve sporter

‘Sport en sociale media’ is een onderwerp waar tot op heden beperkt onderzoek naar is verricht. De Sport App Awards lieten destijds zien wat een app voor extra beleving biedt aan zowel de actieve als de passieve sportliefhebber. Met mijn afstudeeronderzoek wil ik het beeld over de rol die sportapps spelen in de sport en de wijze waarop apps de sport kan ondersteunen verbeteren. Het onderzoek richt zich specifiek op actieve sporters die gebruik maken van sportapps. De hoofdvraag voor het onderzoek luidt: ‘Wat is de toegevoegde waarde van sportapps voor de actieve sporter?’

Actieve sporter vs. passieve sporter
Er zijn ontzettend veel sportapps. Bijvoorbeeld over nieuws en uitslagen, maar ook die ervoor zorgen dat je actief gaat sporten. Om mijn doelgroep af te bakenen heb ik de term ‘actieve sporter’ gebruikt. Maar wat is nu eigenlijk een actieve sporter? Dat is iedereen die zelf deelneemt aan een sportactiviteit. Echter, de frequentie en de duur van het sporten kan per individu natuurlijk verschillen. Een passieve sporter daarentegen sport zelf niet, maar vindt het wel leuk om sport te volgen via bijvoorbeeld een sportapp, televisie of live in het stadion.

Opzet
Om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden heb ik een aantal deelvragen opgesteld. Met deze deelvragen wil ik erachter komen waarom gebruikers hun prestaties online delen met anderen en of het gebruik van sportapps een sociale meerwaarde oplevert. Tevens wil ik erachter komen of het gebruik van een sportapp motiverend werkt en aanzet om meer te gaan sporten.

Onderzoeksmethode
Allereerst heb ik een inventarisatie gemaakt van sportapps voor de actieve sporter. Hierbij kunt u denken aan sportapps als RunKeeper, Nike+, MyTracks, etc. Om antwoord te krijgen op de deelvragen heb ik een aantal interviews afgenomen met partijen die direct betrokken zijn bij het ontwikkelen en in de markt zetten van (sport)apps. Naast de interviews heb ik een enquête opgezet die betrekking heeft op de pijlers (sociale meerwaarde, frequentie van het sporten, motivatie en gezondheid) van de deelvragen. Zo worden er inzichten verkregen vanuit twee kanten. Hierbij zal het onderzoek een zestal hypothesen aannemen of verwerpen. 

H1: Gebruikers van sportapps hebben voornamelijk als motief om hun gezondheid te verbeteren.
H2: Gebruikers van sportapps delen hun sportprestaties via social media om anderen hun vorderingen te tonen aan anderen. 
H3: Het gebruik van een sportapp heeft een positieve invloed op de motivatie van de gebruiker.
H4: Het gebruik van een sportapp heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van sociale relaties. 
H5: Het gebruik van een sportapp heeft een positieve invloed op de frequentie van sporten.
H6: Het gebruik van een sportapp heeft een positieve invloed op het bevorderen van een gezonde leefstijl  

Verwachtingen
Mijn verwachting is dat ‘motivatie’ als belangrijkste reden wordt aangedragen om een sportapp te gebruiken. Ik denk dat de frequentie van sporten voornamelijk bij beginnende sporters omhoog zal gaan. Verder verwacht ik dat de sociale meerwaarde vooral ligt in het delen van de prestaties via sociale media en niet in het persoonlijk ontmoeten van andere gebruikers.

Enquete: http://tinyurl.com/66cp8cl