ING gaat voor de Jonge Leeuwen (1/3)

Nadat Nationale Nederlanden twintig jaar hoofdsponsor is geweest van de KNVB heeft ING dit stokje overgenomen. Het eerste jaar lag de focus vooral op het WK en het installeren van ING als hoofdsponsor. Daarna is ING zich gaan richten op de breedte van het voetbal met daarin de focus op de jeugd en de amateurclubs. Drie maanden geleden is ING in dit kader gestart met ‘Jonge Leeuwen’ dat zich richt op kinderen die voetbal leuk vinden en zelf voetballen. Wat is de insteek achter dit jeugdige multimediale format? Wat vinden de Jonge Leeuwen (kinderen van 6 t/m 12 jaar) van het project? Wat zijn de eerste resultaten? En wat kunnen we in de toekomst van Jonge Leeuwen verwachten? Vragen waar manager Sponsoring ING - Marijke Smallegange – en Jeroen de Bakker – Lab111- in een exclusief interview antwoord op geven. Vandaag het eerste deel uit het drieluik met de commitment van ING aan het kindervoetbal, de KNVB en voetbaleducatie.

Waar maakt Jonge Leeuwen - binnen de sponsoring van kindervoetbal - onderdeel van uit en waarom is er gekozen voor deze opzet? (Website, TV-programma, Hyves)
" ING heeft met 8,9 miljoen klanten een breed publiek en voetbal is de grootste sport van Nederland. Onder het motto ‘de jeugd heeft de toekomst’ willen we kinderen graag vroeg kennis laten maken met ING. Binnen ING is financiële educatie een belangrijk begrip. Financiële educatie biedt de basis voor een financieel gezonde toekomst en voetbaleducatie voor een sportief gezonde toekomst. Met ‘Jonge Leeuwen’ willen we kinderen van 6 t/m 12 jaar en het jeugdvoetbal verder helpen en door binding met idolen inspireren, motiveren en via bijvoorbeeld ‘improve your move’ ook faciliteren. Het is leuk om te zien dat bijvoorbeeld Tim Krul (als nieuweling bij het Nederlands Elftal) eerst te zien is op Jonge Leeuwen en vervolgens zijn debuut maakt. Zo inspireer je de kinderen enorm. "

" Als we kijken naar de doelgroep dan zijn kinderen van 6 t/m 8 jaar online nog beperkt actief en kijken voornamelijk TV. In het programma worden door verschillende spelvormen, voetbaltips en trucs geënthousiasmeerd om zelf te gaan voetballen. Via de website (en de koppeling met Hyves) kunnen kinderen van 8 t/m 12 jaar spelletjes spelen, elkaar tot het spelen van spelletjes uitdagen, filmpjes bekijken en zich inschrijven voor Jonge Leeuwen-events. De koppeling met Hyves heeft voor de zichtbaarheid enorme waarde. Zo hadden 3100 Jonge Leeuwen hun Hyves Profiel ‘gepimpt’ in de Jonge Leeuwen stijl wat de actie bij ruim 450.000 kinderen onder de aandacht bracht. "

" Voor de evenementen van de Jonge Leeuwen wordt er gebruik gemaakt van de Jonge Leeuwen selectie. Kinderen kunnen zich via de website opgeven voor de Jonge Leeuwen evenementen die worden georganiseerd. Door middel van een loting worden de kinderen geselecteerd. Eerder hielden we al een kids persconferentie met Bert van Marijk en nu zijn er ruim 3500 aanmeldingen voor de wedstrijd tegen Feyenoord E1 en de Voetbalvaderdag. Het zijn evenementen die het multimediale concept vertaalt naar offline activiteiten. Zo zien we dat het leeft. "

Hoe verloopt de samenwerking met de KNVB en voor hoelang is de commitment?
" De samenwerking is altijd goed geweest maar in het begin van een nieuw project is het altijd aftasten. De KNVB verzorgt de voetbaleducatie en het is zoeken naar spelvormen die aanspreken. Ook met onze mediacoverage was het aftasten, door onze opzet maken we af van de traditionele sportmedia. Recentelijk was het team van Jonge Leeuwen bijvoorbeeld mee naar Brazilië. Omdat er items worden gemaakt die gericht zijn op kinderen stellen wij hele andere vragen aan de spelers dan sportjournalisten. Hier reageren de spelers enorm enthousiast op, ze waarderen de afwisseling. . Voorlopig kijken we niet verder vooruit dan de komende twee jaar. Voor ons is het Jonge Leeuwen project een succes wanneer in 2013 de helft van alle voetballende kinderen (vanuit de KNVB) lid zijn van Jonge Leeuwen. Na de afgelopen drie maanden zitten we op 12%, eind 2011 moet dat 30% zijn. Jonge Leeuwen zit dus op de goede weg. Vrijdag deel twee waarin we dieper ingaan op de eerste resultaten vanuit de doelgroep van Jonge Leeuwen. Welke resultaten toont het platform? Welke content is populair en wat is het effect van Hyves op de zichtbaarheid van Jonge Leeuwen? "

Vrijdagmiddag deel twee waarin we dieper ingaan op de eerste resultaten vanuit de doelgroep van Jonge Leeuwen. Welke resultaten toont het platform? Welke content is populair en wat is het effect van Hyves op de Jonge Leeuwen? Tot die tijd zijn we erg benieuwd naar de reacties van bezoekers op Sport28.