Vier manieren om een interactieve sponsorship te activeren

Tottenham Hotspur heeft voor het komende seizoen een nieuwe shirtsponsor, Aurusma een software bedrijf bekend van mobiele technologie en augmented reality. De bekendmaking en de persconferentie zijn redelijk low-profile gebleven maar dit biedt natuurlijk unieke kansen. Vooral de zin: “Fans can look forward to future developments, including bringing Tottenham Hotspur content to life with interactive features using Aurasma ” schept verwachtingen. Voor de activering van de sponsorship kunnen ze de IBM van het voetbal worden.

In aanloop naar de wedstrijd
Allereerst het interactieve programmaboekje. Voor de wedstrijd ga je met vrienden wat drinken in een nabijgelegen café om te praten over de wedstrijd. Op je smartphone heb je direct het interactieve programmaboekje bij je. Tijdens het gesprek zegt één van je vrienden: “ Weet je nog vorige week die geniale pass van van der Vaart waar het eerste doelpunt uitkwam? “ Je pakt het programmaboekje erbij en ziet daarin de highlights van de vorige wedstrijd, inclusief de geniale pass van van der Vaart.

Onderweg naar het stadion besluit je in de fanshop het shirt van van der Vaart te kopen. Na de aanschaf pak je wederom je smartphone, scant het shirt en ziet de laatste statistieken, video’s, interviews en de ‘like-button’ voor de Fanpage van van der Vaart.

Eenmaal plaatsgenomen op je stoeltje zie je welke aanbiedingen er in de buurt van jouw plek in het stadion beschikbaar zijn. Je krijgt de snelste looproute naar een eetgelegenheid waar het op dat moment rustig is. Genietend van een patatje-met krijg je de uiteindelijke opstelling door met de mogelijkheid om geld in te zetten op de wedstrijd. Nu je de opstelling weet (en ziet dat van der Vaart erin staat) ben je overtuigd van de winst en zet je in op een 2-0 overwinning.

Buiten de wedstrijd om is het logo op de shirts een ‘Augmented Reality Marker’ die allerlei mogelijkheden voor activering biedt. “ Ga op de foto met het shirt en maak kans op gratis kaarten. “ “Scan het Aurasma logo en krijg 10% korting bij de dichtstbijzijnde eetgelegenheid. ”. ‘Scan het logo en krijg 25% korting op het broekje en de sokken. “

"We are pleased to be supporting Autonomy and its revolutionary Aurasma platform. Autonomy continues to push the boundaries of new technology and with Aurasma we are seeing the future of augmented reality and mobile technology."  - Daniel Levy - Chairman Tottenham Hotspur

Augmented Reality mainstream?
Het zijn slechts enkele voorbeelden die een interactieve sponsor in aanloop naar een wedstrijd kan ondernemen om betrokkenheid bij de fans te creëren maar ook om omzet te genereren. Belangrijker nog met dit soort sponsoren (en de initiatieven die ermee samenhangen) wordt de mogelijkheid steeds groter dat Augmented Reality mainstream zou kunnen gaan. Voorlopig is het nog toekomstmuziek maar ik kijk uit naar de ontwikkelingen.