Breedtesport marketing as good as it gets

Amerika, we kunnen zeggen over onze Amerikaanse vrienden wat we willen maar sport en marketing daarin zijn zij al jaren wereldkampioen. De MLB of wel Major League Baseball, kent jaarlijks haar All Star Game. Een scherp opgezet event waar de beste spelers van de American league and the National league het tegen elkaar opnemen.

Naast de hoofdwedstrijd worden er drie dagen lang allerlei opbouwende events georganiseerd. En daar is op maandag avond het klapstuk, The State Farm Home Run Derby. Het concept is simpel, de ballen worden fijntjes aangegooid en de bedoeling is dat je homeruns slaat meer dan dat je ballen in het veld slaat. 

De wedstrijd op zich is voor een niet honkballiefhebber weinig exciting. Maar kijk je verder en even langer dan zie je dat dit het ultieme breedtesport event is, waarin sterren voor het amusement zorgen. Een gemêleerd publiek van fans, jong, middelbare leeftijd, ouderen zijn allemaal vertegenwoordigd, met een honkbalhandschoen. Iedereen wil die ballen vangen en gaat dan ook waanzinnig uit zijn dak bij het vangen van zo’n bal. Er wordt haast zelfs om zo’n bal gevochten. Daarnaast staan er op het veld kinderen die de ballen mogen vangen, zijn er speciale boxen voor families en individuen die deze hebben kunnen winnen. De uiteindelijke winnaar, Cano van de NY Yankees, laat de ballen door zijn vader aangooien. En een prachtige vader zoon relatie wordt fijntjes uitgemolken, A family affair!

Het klopt van A tot Z! De ogenschijnlijke saaie bedoeling, is voor de fans juist spanning en sensatie. De beleving die gecreëerd wordt, de gekte die het bij mensen opwekt is excellent in elkaar gezet. Enkele goede stories die verteld, herhaald en in aanloop naar de All Star Games gevoed zijn aan de fans. Het brengt een hoge mate van betrokkenheid te weeg. Niet alleen voor de sport en haar toppers maar ook de sponsoren en partners van de MLB. De gehele opzet wordt perfect in beeld gebracht waardoor ook de fan thuis betrokken wordt en deel kan uitmaken.

Het geheel wordt prachtig afgesloten door de hoofdsponsor State Farm, verzekeringsorganisatie, die ruim 600.000,- dollar doneert voor communities. Want daar wil zij immers zo graag aanwezig en zichtbaar zijn, zij willen die betrouwbare “buurman” voor haar Amerikaanse burgers zijn.  

Prachtig om deze breedtesport marketing te zien. Ik zie zoveel kansen voor onze Nederlandse breedtesport en private partijen die graag dicht met hun doelgroepen in contact willen staan.