LinkedIn en de Sportarbeidsmarkt

Wanneer je op zoek bent naar een baan in de sport is ‘netwerken’ een van de tips die steeds terugkomt. En terecht, want het is dankzij contact met de juiste mensen dat nieuwe ideeën ontspruiten en je als eerste nieuwe ontwikkelingen kan ontdekken. Ook in de sportsector is het goed om je netwerk uit te breiden. LinkedIn, de professionele tegenhanger van Facebook, is een van de tools die je hierbij kunnen helpen. Hieronder volgen een aantal tips welke nuttig kunnen zijn in je zoektocht naar een baan in de sport. Deze is samengesteld met Jelle Verdoodt, tevens blogger op Sport28.

Je profiel
Meer dan 120 miljoen mensen wereldwijd hebben een profiel op LinkedIn waarvan 2,8 miljoen Nederlanders. Volgens LinkedIn zelf is Nederland niet enkel relatief gezien het best vertegenwoordigde land (zelfs boven de VS!), maar ook het meest actief (qua inloggen en acties). Maar waarom heb je eigenlijk een Linkedin-account? Vele van de 2,8 miljoen Nederlanders hebben een account aangemaakt en zelfs al vele connecties, maar weten eigenlijk niet precies wat ze ermee kunnen.

Je kan een zoekactie uitvoeren naar een bepaald bedrijf in de sport. Je ziet dan meteen wie er bij dit bedrijf werkt(e). In plaats van dat je eigenhandig CV’s in het rond stuurt, zorgt dit er dus voor dat je zelf kan gevonden worden ook. Je kan zelfs aanbevelingen krijgen van (ex)-collega’s, klanten en je baas, wat zeer interessant voor potentiële nieuwe werkgevers.

Connecties, connecties van connecties, connecties van connecties van connecties,…
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen reden om een account op Linkedin aan te maken, maar de belangrijkste reden volgens mij is dat we een zakelijk netwerk opbouwen van mensen die we kennen, waar we mee gewerkt hebben binnen de organisatie of als klant-relatie. LinkedIn toont ook de tweedegraads en derdegraads netwerken en de paden daar naartoe. En dat kan van ongekende waarde zijn.

Veel mensen hebben er al moeite mee hun eigen (eerstegraads) netwerk bij te houden. Het lijkt dan ook onmogelijk te weten welke mensen onze contacten kennen. LinkedIn maakt dit echter zichtbaar. Wat uitzonderlijk krachtig is. Mensen maken vaak de ‘fout’ dat ze alleen maar in hun eigen netwerk kijken als ze iemand zoeken die hen zakelijk kan helpen. Op die manier beperken ze zichzelf enorm.

De kracht van LinkedIn zit hem in de stap nà het toevoegen van vrienden en collega’s uit je directe omgeving. Dankzij LinkedIn kan je in contact komen met de connecties van jouw connecties. Heb je iets aan te bieden wat een meerwaarde kan zijn voor iemand anders? Aarzel dan niet om nieuwe mogelijke connecties aan te spreken.

Discussieer mee via groepen!
Over elk onderwerp of interesseveld bestaat er ondertussen wel een groep op LinkedIn. Heb jij een bepaalde interesse zoals sportvacature, sportsponsoring of sportmarketing, wordt dan lid van die groep en neem deel aan de discussies. Dat zorgt er meteen voor dat mensen uit dezelfde sector jou leren kennen, en omgekeerd. Je hebt meteen ook een raakpunt voor nieuwe connecties aan te trekken, namelijk de groep die je deelt.