Twitter en de Sportarbeidsmarkt

Wanneer je op zoek bent naar een baan in de sport is ‘netwerken’ een van de tips die steeds terugkomt. En terecht, want het is dankzij contact met de juiste mensen dat nieuwe ideeën ontspruiten en je als eerste nieuwe ontwikkelingen kan ontdekken. Ook in de sportsector is het goed om je netwerk uit te breiden. Dit kan bijvoorbeeld via Twitter. Hieronder volgen een aantal tips welke nuttig kunnen zijn in je zoektocht naar een baan in de sport. Deze is samengesteld met Jelle Verdoodt, tevens blogger op Sport28.

Twitter, daar heeft iedereen ondertussen al van gehoord. Maar net als andere sociale media en sociale netwerken geldt hier ook: onbekend is onbemind. Het is een ietwat apart medium doordat het lijkt alsof het alleen maar draait om statusupdates met een beperking van 140 tekens en het gebruik van rare afkortingen en 'hashtags' (#). Het lijkt een nutteloos tijdverdrijf, maar niets is minder waar. Achter Twitter schuilen mogelijkheden die je zelfs kunnen helpen om een job in de sport te vinden.

Twitter in Nederland
Nederland is het epicentrum van online sociaal netwerken. Ons land heeft het hoogste percentage gebruikers van Twitter en LinkedIn. Het is echter onduidelijk hoeveel Nederlanders een Twitter-account hebben. Ook zeggen de unieke bezoekers op Twitter.com weinig over het totaal aantal tweeps, omdat velen externe apps gebruiken. Uit een schatting van vorig jaar bleek vorig jaar dat er 1,5 a 2 miljoen Nederlandse Twitter-accounts zijn. Maar daarvan zouden er maar 200.000 echt actief zijn. Twirus heeft in 2010 onderzoek gedaan naar Twitter in Nederland. De steekproef heeft uitgewezen dat er in Nederland 191.000 actieve accounts zijn, 57% mannelijk is, de meeste Twitteraars tussen de 20 en 29 jaar oud zijn en Twitter over het algemeen voor privé wordt ingezet.

10 redenen om Twitter te gebruiken
Er zijn 10 redenen waarom je op zijn minst moet overwegen om Twitter te gebruiken in je zoektocht naar een baan in de sport.

1. Vacatures worden meer en meer gedeeld via sociale media
Dit is de meest simpele vorm om een baan te vinden via Twitter. Een belangrijk aantal bedrijven en vacaturewebsites plaatsen hun jobs door naar Twitter. Door het volgen van organisaties waar je graag zou willen werken of sportvacatures websites kan je dit natuurlijk doen, maar je kan ook de zoekfunctie gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld zoekwoorden als sportvacature, werken in de sport, vacature sport of werken bij … (Adidas, Nike, NOC*NSF)

2. Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de sportsector
De sportsector evolueert snel en dankzij het volgen van de juiste kanalen op Twitter kan je heel gemakkelijk bijblijven met de ontwikkelingen in de sport. Wie weet ontdek jij op deze manier een project, innovatie of concept dat perfect past bij jouw kennis en capaciteiten.

3. Leer nog dagelijks bij van professionals in verschillende vakgebieden
Persoonlijk vind ik dit een van de sterkste elementen van Twitter. Heel wat professionals in sociale media, sportbeleid, events, ... delen hun kennis en ervaringen met anderen op dit platform. Het zou zonde zijn om deze kennis gewoon te negeren! Zeker als net-afgestudeerde sportprofessional is het enorm nuttig om te leren van mensen die al wat gerealiseerd hebben in hun carrière.

4. Kom rechtstreeks in contact met organisaties
Bij elke organisatie (dat de nodige middelen heeft) zou je normaal gezien terug kunnen vinden op Twitter. Het leuke is dat je op deze manier vrij laagdrempelig in contact kan komen met het bedrijf. Daarom niet altijd met de persoon die beslist over het aanwerven van personeel, maar het geeft je alvast de kans om een soort van relatie op te bouwen met het bedrijf.

5. Vergroot je netwerk
Die laagdrempeligheid zorgt ervoor dat je ook snel in contact kan komen met andere Twitteraars of ook wel 'Tweeps' genoemd. Mensen die jouw interesses delen (of juist niet, maar die dan wel een goede discussie kunnen teweeg brengen) en die je uiteindelijk in contact kunnen brengen met de juiste persoon, die je mogelijkheden aanbieden of die je nuttige informatie bezorgen.

6. Profileer jezelf
Ook jouw naam word ongetwijfeld al eens gegoogled. Dat brengt met zich mee dat je twee keuzes hebt: ofwel zorg je dat je helemaal niet terug te vinden bent, of je zorgt dat wat er online te vinden is, positief bijdraagt aan jouw imago. Geen betere manier om dit te doen met Twitter, LinkedIn of Google+, want dit zijn kanalen die jij zelf in de hand hebt en die vrijwel altijd tevoorschijn komen in de zoekresultaten

7. Deel jouw mening en kennis
In het verlengde van de mogelijkheden om jouw online imago te controleren, liggen de kansen om jouw eigen kennis en mening te delen. Geen betere manier om te tonen waar jij voor staat dan het publiceren van jouw visie op het topsportbeleid, jouw ervaring met het zoeken van sponsoring voor je lokale wielerwedstrijd of jouw ideeën over fanmarketing van het Nationale voetbalteam. Dankzij het delen van informatie en kennis op Twitter werk je actief aan je eigen kansen.

8. Toon dat je mee bent met de digitalisering die ook de sport karakteriseert
De sportsector digitaliseert. Blijf niet achter en zorg dat je op zijn minst weet waar de verschillende sociale media als Twitter en sociale netwerken als Facebook om draaien en hoe ze bijdragen aan de sportsector.

9. Krijg hulp en antwoorden op je vragen
Twitter is geven en nemen. Help anderen en je zal geholpen worden. Toegegeven, het klinkt ietwat religieus, maar dat is waar het uiteindelijk om draait. Je haalt er veel uit, maar je moet er ook wat in stoppen. En anderen helpen met jouw kennis is ook nog eens de perfecte manier om naam te maken.

10. Neem een voorsprong op je collega's
Je neemt een onwaarschijnlijke voorsprong op jouw studiegenoten, collega's of concurrenten door Twitter op de juiste manier te gebruiken. En dat betekent profiteren van alle punten die je hierboven leest.