Infostrada Sports Group is geboren: een eerste analyse

De kogel is door de kerk, Nederland heeft zijn eerste crossmediale sportproductie en -distributiebedrijf. Een mengelmoes aan kleine en grote bedrijven in de sport fuseert tot Infostrada Sports Group. Drie productiebedrijven, een sociaal media bedrijf en een sportdatabedrijf vormen dit nieuwe conglomeraat. Samen gaan ze "geïntegreerde, crossmediale oplossingen aan zenders, uitgeverijen en sportrechtenhouders" bieden. Een opvallend initiatief in de sterk veranderende wereld die we hier op Sport28 beschrijven: een korte analyse.

Eyeworks en Infostrada en verder
De twee meest opvallende bedrijven in deze fusie zijn Eyeworks Sport en Infostrada. Grote gevestigde namen in de sportwereld. Concepten en data, zo zou je deze twee samen kunnen benoemen. Creativiteit en boekouders, de ideale combinatie. Maar de bedrijven ernaast zijn minstens zo interessant. Unicem en Sport2Media zijn twee jonge bedrijven bijna geheel gericht op het (goedkoop) maken van content, Sport2Media meer op achtergrond items en Unicem meer op liveverslagen en samenvattingen. De bedrijven waren felle concurrenten totdat ze samen in deze fusie opgingen in Infostrada Sports Group. Minst bekend is NL Buzz, het bedrijf "van" Roeland Stekelenburg, de oude chef internet van de NOS. Dit bedrijf is de social media tak van het conglomeraat en zal vooral de koppelingen naar de conversatie op internet (en mobiel) moeten gaan organiseren. Binnen het raamwerk van deze nieuwe organisatie is Eredivisie Live en dan vooral de site, het eerste echte wapenfeit. Opvallend hier is dat Endemol de uitzendingen maakt. Het mislopen van het voormalig Talpa-contract was voor Eyeworks Sport de belangrijkste reden om zich ernstig te heroriënteren op de markt. Deze fusie is daarvan het gevolg.

Productie, distributie en verder
Sport staat er vreemd voor op dit moment. Enerzijds worden de duurste organisaties van deze wereld, constant bedreigd: door fraude en nepotisme (FIFA), faillissement en schulden (Real Madrid en FC Barcelona) of worden ze overgenomen door nieuw geld uit het oosten (Manchester City en Chelsea) of uit het westen (Manchester United). Aan de andere kant betaalt ESPN in de Verenigde Staten bijna 15 miljard dollar voor een deel van de rechten op de NFL en heeft NBC miljarden over voor de Olympische rechten in de VS. Nog veel belangrijker is dat de scheidslijn tussen de top en de rest steeds groter wordt. De grote goegemeente in de sport heeft erg weinig of geen geld voor media en moet bij de sponsors langs om TV mogelijk te maken. Dat gekoppeld aan het feit dat beleving rond sport steeds meer mobiel en sociaal wordt, legt een grote uitdaging bij de sportwereld: waar laten we onze sport zien, aan wie en hoe financieren we dat? De traditionele lijn van een (dure) productie-crew, distributie via eigen (satelliet)lijnen en de Hilversums van deze wereld naar exclusieve afspraakuitzendingen op de grote zenders staat ernstig onder druk. Er is geen geld meer voor en er zijn veel goedkopere alternatieven. Infostrada Sports Group zal met antwoorden op deze uitdagingen moeten komen.

Rechten, ambush en verder
Sport wordt vaak gezien als laatste veilige haven voor rechten. Ze zijn goed te beschermen en veel geld waard. Dit is net zo goed waar als in de filmindustrie, de muziek of de traditionele media. Slechts enkele grote merken zullen heel veel geld waard blijven (de Lady Gaga's en New York Times' van de sportwereld) en die zullen continu in gevecht zijn met anderen die aan de rechten tornen. Gek genoeg zijn de partijen die aan rechten tornen dezelfde partners aan wie de sport zijn bestaansrecht heeft te danken: het publiek, de media en de sponsors. De een noemt het ambush of user generated content, de ander noemt het vrije nieuwsgaring of een filmpje uit het stadion. Met NL Buzz en de vrije nieuwsgaring van Infostrada Sports Statistics, leunt het nieuwe grote Infostrada sterk op de nieuwe social media mentaliteit, maar met drie (!) productiebedrijven zal ze het vooral van officiële accreditaties en instanties moeten hebben. Je kunt niet je eigen klanten gaan ambushen. Een interessante spagaat.

Hilversum, Nederland en verder
Binnen Nederland zijn er maar een paar rechtenhouders die interessant zijn voor het complete spectrum van Infostrada: Eredivisie Live is al voor de helft klant, er is sprake van dat NOC*NSF ook in onderhandeling is met Infostrada, hockey zit met de EHL deels binnen bij Infostrada en de KNVB via de rechten van SBS ook voor een deel. De rest van de contracten zijn vooral de kleine contractjes van Unicem en Sport2Media uit het verleden, die zeker bij de grote voetbalclubs en enkele grote sportbonden kansen bieden voor echte crossmedialiteit en een geïntegreerde aanpak. Met de concurrentie van onder meer Endemol op de grote contracten en de duizenden eenpitters en kleine productiebedrijven op de kleine contracten, zit de toekomst nadrukkelijk niet in de productie, maar vooral in de data en het social media aspect. En naar alle waarschijnlijkheid, meer buiten Nederland dan in Nederland.

Er is nog veel in de sport te doen: in stadions, apps, gaming, betting en nog vele andere zaken die (nog) niet bij Infostrada genoemd zijn. Ik ga ervan uit dat dit nog lang niet de laatste keer is dat we over Infostrada hebben geschreven, zodat we de antwoorden op bovenstaande vragen en uitdagingen ook met jullie kunnen delen.