Sponsoractivatie in de toekomst vaker online

Internetmarketing heeft de toekomst bij de grote Nederlandse sportsponsors als het gaat om het activeren van de sponsoring. Dit is gebleken uit het onderzoek dat PauwRPlay heeft uitgevoerd onder de grootste Nederlandse sportsponsors. Negen op de 10 sponsors geeft aan met name social media hiervoor in te zullen zetten. Ook de eigen website wordt belangrijker in de online activatie.

Online Activatie kanalen
De meest gebruikte activatie kanalen zijn op dit moment printmedia, internet, TV en e-mail. Print is nu nog het meest gebruikte kanaal voor sponsoractivatie, gevolgd door internet en TV. Hoewel dat laatste kanaal door 44% van de sportsponsors niet wordt ingezet. Internet zal print het komende jaar voorbijstreven als meest gebruikte kanaal, voor 58% is/wordt dit (heel) belangrijk. TV stijgt naar 38% en e-mail en print volgen met 29%.

Activatie van de sponsoring wordt voor de sportsponsors belangrijker voor het komende jaar. Op dit moment activeert 24% van de respondenten zijn sponsoring niet, maar dit zal het komende jaar teruglopen tot 21%.

Typen Internetmarketing
Het type internetmarketing dat het vaakst wordt ingezet door de organisaties voor de activatie van de sponsoring, is social media marketing (bijna 65%). Vooral Twitter is populair, 41% van de sportsponsors twittert om de sponsoring te activeren. Facebook en LinkedIn volgen met 32%. Na social media marketing, worden bannering en e-mailmarketing ook veel toegepast, door respectievelijk 56% en 50%. Zoekmachinemarketing blijft in gebruik daarbij nog achter. Slechts één op de vier sportsponsors maakt gebruik van Google AdWords (advertenties boven of naast de zoekresultaten) om hun sponsoring te activeren.

Waarom niet online activeren?
Meer dan de helft van de sportsponsors geeft aan op dit moment nog niet genoeg online actief te zijn als het gaat om de activering van de sponsoring. De redenen die het vaakst genoemd worden zijn het feit dat de mogelijkheden onduidelijk zijn (33%) en tijdgebrek (29%) en 24% denkt dat het niet relevant is om hun doelgroepen online te benaderen.

Het onderzoek is een vervolg op de OAS Index (link), waarbij de online activatie van de hoofdsponsors in de Eredivisie voetbal en drie Nederlandse wielerploegen is getoetst. Hieruit bleek dat de online activatie bij veel sponsors te wensen overliet. Alleen AEGON en Rabobank hadden hun zaakjes echt goed op orde. Sportsponsors kunnen derhalve nog veel winst boeken de komende jaren, ook gezien het feit dat de Nederlandse sportliefhebber het internet al langer heeft omarmd als favoriete medium (link).

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder de sponsors van de grote Nederlandse sportbonden/koepels, sportclubs, sportevenementen en sportcompetities. In totaal bedroeg de onderzoekspopulatie 205 sponsors, voornamelijk sponsors van sportclubs (46%) en sportbonden (32%). Het responspercentage van de enquête was ruim 17%.

Slideshare