Is Manchester United het meest waardevolle sportmerk?

Volgens een nieuw rapport van het adviesbureau Brand Finance is Manchester United het meest waardevolle sportteam in de wereld. In het rapport staat dat de waarde van £192 miljoen in 2005, gestegen is naar £412 miljoen op dit moment. En ook neemt United volgens het rapport de zesde plaats in op de lijst van meest herkenbare merken ter wereld, achter Google, Apple, the BBC, Dyson en Facebook. Onder het bewind van de dubieuze Glazer familie is de waarde meer dan verdubbeld. De Glazers hebben National Footbal League (NFL) marketing experience toegepast, wat houdt dit in?

Relatie tussen sportieve prestaties en financieel
Prestaties op het veld zorgen voor financieel succes. Dave Chattaway, directeur sport bij Brand Finance zegt: “Een van de succesfactoren van de Glazers is het feit dat ze het voor elkaar hebben gekregen om, dé brand manager, Alex Feruguson, voor United te behouden. Ferguson heeft alle middelen en ruimte gekregen die hij nodig had/heeft om te zorgen voor constant succes op het veld. De opbrengsten hebben er voor gezorgd dat United uit de schulden is en zelfs winst maakt. Dit geeft de Glazers de mogelijkheid om de aandelen te verkopen met een goed rendement. Als juni dit jaar als het einde van het boekjaar genomen wordt, steeg de omzet van £45 miljoen in 2010 naar £334,1 miljoen in 2011. En de brutowinst steeg naar £29,7 miljoen, daar waar er vorig jaar nog £15 miljoen verlies werd gemaakt.

De drie belangrijkste markten waarop United zaken doet hebben het afgelopen jaar een hogere winst behaald. Maar de markt die de grootste stijging laat zien, zijn de commerciële inkomsten. Die stegen van £81,4 miljoen naar £103,4 miljoen. Dit komt grotendeels door nieuwe sponsordeals. Zo werd er een shirt sponsor deal gesloten met Aon Corp voor £80 miljoen en een deal voor £40 met DHL om als sponsor op de trainingskleding te mogen verschijnen.

Manchester United vs Barcelona
Dit klinkt allemaal erg positief voor Manchester United, wat niet vermeld wordt in het nieuwsbericht is het feit dat de supporters eigenlijk de dupe zijn geworden van het beleid van de Glazers. Er was een schuld toen ze de club overnamen en die is volgens de Jim White op telegraph.co.uk afgelost door de supporters zelf. Als we bijvoorbeeld de prijzen voor toegangskaartjes vergelijken met Barcelona, een van de concurrenten voor de titel: “grootste club van de wereld”. Dan zien we het prijsverschil steeds groter wordt in het nadeel van United. Op dit moment kost een seizoenskaart voor Barcelona £525. Bij Manchester United kost zo’n zelfde seizoenskaart £1030. En dan te bedenken dat zes jaar terug de seizoenskaarten bij United goedkoper waren dan bij Barcelona.

Imago
Dit is ook gelijk de grootste beschuldiging tegen de Glazers: ze hebben niks gedaan om het imago van de club als “fabriekarbeiders” te behouden of zelfs te versterken! Eigenlijk zijn de Glazers helemaal niet geïnteresseerd in voetbal, ze komen bijna nooit bij een wedstrijd kijken. Het belangrijkste vinden ze geld verdienen. In het stadion wordt er ook actie gevoerd tegen de Glazers. Zelf ben ik namelijk bij een wedstrijd van Manchester United geweest en er zijn heel veel fans in het stadion met de groen-gele sjaaltjes, die verwijzen naar Newton Heath, een voorloper van United. De supporters zijn de steenrijke familie Glazer namelijk helemaal beu en willen terug naar oude tijden. De vraag is dus of United wel zo succesvol is. Financieel gezien misschien wel, maar maatschappelijk gezien ook?

Fanengagment
Uiteraard is Manchester niet de enige club waar dit aan de gang is. Denk aan Chelsea, Manchester City, meerdere clubs in Oost-Europa, recentelijk Málaga en Vitesse ook met Jordania. Het worden er steeds meer. Verliezen al deze clubs de band met hun fans? Dat misschien niet, maar de band word niet versterkt door de komst van iemand die het voornamelijk doet om er zelf beter van te worden. Misschien moeten de clubs op een andere manier de band met de fans gaan versterken. Door ze bijvoorbeeld zoals bij De Graafschap de mogelijkheid te geven om met hun naam op het shirt te komen of misschien op één of andere manier inspraak geven binnen de club. Zelf heb ik zo snel geen oplossing hiervoor. Wel denk ik dat er online nog vele mogelijkheden liggen voor clubs. Het stopt niet bij een Facebookpagina aanmaken. Heeft er iemand ideeën hoe ze bij deze clubs de fans meer betrokken kunnen krijgen? Of is het al voldoende als de komst van een oliesjeik goede resultaten oplevert?