Hoe Olympisch ben jij?

Samsung Electronics wil ervoor gaan zorgen dat mensen zich verbonden gaan voelen met de aankomende Olympische Spelen in Londen door een nieuw social media expertiment genaamd 'The Olympic Genome Project'. Het project focust zich op Facebook en heeft als doel om een community van gelijkgestemden op te bouwen door via een meeslepende ervaring aan te tonen hoe personen individueel verbonden zijn aan Olympische topatleten. Dit gebeurt door openbaar gedeelde data als: likes, scholen, woonplaats, favoriete (sport)locaties. "The best explanation of it is, it's a Facebook app that literally builds a 'family tree' that shows how connected you are to Olympic athletes, it creates connection points you would have not known about. "

Sociale spelen
De insteek van het project is gebaseerd op het feit dat mensen meer willen weten over de Olympische spelen en zich verbonden willen voelen met de atleten, meer dan ze nu zijn. De opkomst van social media sinds de winterspelen in 2010 maakt van de Olympische Spelen in Londen de eerste 'echt sociale spelen'. 

"I fully believe everyone will be doing something social. We put a lot of thought into what we could do to leverage the power of social that's truly differentiated," people want to be involved with the Olympic movement, but they don't know how they can do it outside of that specific window [of when the games are occurring]. This is a way to do that."

Verbonden met de atleet
Via de app (welke beschikbaar zal zijn op de Facebook van Samsung in maart 2012) kunnen fans ontdekken welke gelijkwaardigheden zij hebben met de atleten en deze informatie delen met hun Facebook-connecties. De atleten uit de Verenigde Station kunnen het platform tevens gebruiken om informatie te delen over hunzelf, de sport die zij beoefenen en de voorbereiding op de Spelen. De opbouw van de community en de band met de atleten is gelinkt aan de six degress of seperation theorie. Deze theorie stelt dat een ieder op deze planeet met elkaar verbonden is via een netwerk van zes niveaus. Aan de hand van deze theorie is iedere fan verbonden aan zijn favoriete Olympische atleet.

"For athletes, there's a lot in this, they're looking to grow their social graph as well. They'll discover new fans. As we get into this idea, there will be a community that we creating here, and will let the community to help shape where it's going."

Community bepaalt financiering voor atleten
Naast de activiteiten in de community zullen de fans ook de bepalen waar het geld voor de atleten heen gaat. Hoe meer de fans gebruikmaken van de Genome-community (door bijvoorbeeld in te checken op de Olympische venues, of promotionele venues van Samsung) des te meer zijn ze in staat om invloed uit te oefenen op de richting van de community en daarmee de richting van het geld.

Als de app gelanceerd wordt in maart zal Samsung deze gaan promoten via traditionele digitale advertenties, sterke segmentgroepen en social media-bureaus om de interactiviteit van het programma en Samung's Olympische sponsorship te promoten.