Premier League-clubs veroveren Azië via de mobiel

Tijdens de trips van de Premier League-clubs afgelopen zomer naar het (Midden-) Oosten kwamen ze in aanraking gekomen met de enorme fanbase die zich in het Oosten (Azie, Verenigde Arabische Emiraten) woont. Bij terugkomst realiseren marketeers wat voor enorm potentieel onbenut wordt gelaten, maar hoe zijn deze fans te bereiken? Via de mobiel. Aston Villa, Everton, Arsenal en Manchester United hebben ingespeeld op deze potentiële fanbase door partnerships aan te gaan met marktleiders in mobiele communicatie uit de desbetreffende gebieden. Vietnam, Verenigde Arabische Emiraten, India en Japan worden vanaf nu via de mobiel op de hoogte gehouden met het laatste nieuws, de mooiste doelpunten, actuele stand, diepte-interviews en behind-the-scenes video's. 

Aston Villa
Aston Villa heeft een partnership afgesloten met CWS Brains (mobile content provider in Japan) voor het distribueren van mobiele content. Hiermee komt Aston Villa in het gezelschap van Manchester United, Everton en Arsenal die ook een enorme stijging zagen van de fanbase in Azië na deelname aan de Barclays Asia Trophy. Met deze fanbase steeg de behoefte om (inter)nationaal de fans via verschillende platformen, waaronder mobiel, te bedienen.

"We are delighted to have secured a deal with CWS Brains as the partnership will provide yet another platform to engage with our fans in Asia.”

De deal met CWS Brains zal ervoor gaan zorgen dat de fans mobiele toegang krijgen tot nieuws, ringtones, wallpapers, screensavers en video's van hun favoriete spelers. Voor de fans in Japan s het ook mogelijk om op wedstrijdagen SMS-alerts te ontvangen met opstellingen, doelpunten en doelkansen. Tevens krijgen de Japanners toegang tot een WAP site waarop klassieke doelpunten, foto's van wedstrijden en hoogtepunten van 30 seconden te vinden zijn.

“Thanks to the reach of the Premier League, our supporter club network, new sponsors Genting and our participation in the Barclays Asia Trophy, we have seen a very rapid and recent growth in our Asian fan base."

Manchester United
Du, marktleider in mobiele communicatie uit de Verenigde Arabische Emiraten, geeft Manchester United de mogelijkheid om de ruim 56 miljoen fans via de mobiel te bedienen met doelpunten, exclusieve interviews, nieuws en video's van achter de schermen. De deal komt na een eerdere aankonding van een drie jarige partnership met Beeline, marktleider in de Vietnamese mobiele communicatie.

“The partnership with Du extends our coverage to our 56 million fans in the Middle East even further and we’re delighted to have found a partner that can give our supporters in the country a premier service of updates, exclusives and action "


Everton
Everton is een partnership aangegaan met Total Sports Asia, belangrijke speler voor mobiele sportcommunicatie in Azië. Via mobiele websites, WAP, ringtones, wallpapers en video's van de favoriete spelers wordt de voetballiefhebber in Azië verdient.

“The Everton fan base is going from strength to strength across Asia and it is vital we reach as fans many as possible using a range of media platforms and mobile media is just one extension of the services we provide to communicate with our supporters across the world.”

Arsenal
Eerder verscheen op Sport28 al dat Arsenal zich na het bezoek aan de Asian Trophy heeft gerealiseerd dat er een enorm potentieel in Azie schuilt. Een potentieel dat via internet en mobiel te bereiken is. Bij Arsenal maakt het deel uit van een nieuwe digitale marketingcampagne. 

“There is a massive opportunity to reach the general Arsenal fan who up until recently we have allowed to be served by third party broadcasters or sports shops in the main.”