Interview met Arno de Jong, directeur Media & Marketing Eredivisie

Sinds de oprichting van de Eredivisie in 1997 is het medialandschap enorm veranderd. Traditioneel heeft de NOS (met een korte tussenstop) de samenvattingrechten en verzorgde Canal Plus en later Versatel de live-uitzendingen. Tot de liverechten in 2008 vrijkwamen en er door het gebrek aan strategisch geld bij de TV aanbieders geen reële biedingen op tafel kwamen. In een zwaar bekabeld Nederland, waar Satelliet TV en ITV nog relatief kleine spelers waren, besloten de clubs unaniem een nieuwe weg in te slaan door een eigen TV kanaal op te richten: Eredivisie Live. In de ontwikkeling hiervan werd tevens gekeken naar mogelijke strategische partners die hierin zouden kunnen participeren. Zo kwam een nieuwe entiteit tot stand: Eredivisie Media en Marketing CV (EMM), waarin de collectieve media- en sponsorrechten namens de Eredivisie clubs worden geëxploiteerd. EMM is opgezet door Eredivisie CV en Endemol Sport Investments. Inmiddels heeft ook de KNVB zich bij de club gevoegd en is de voetballiefhebber een totaal andere mediaconsument geworden. Hoe ziet Arno de Jong – directeur Media & Marketing - de veranderende sportconsument en wat kunnen we als voetballiefhebber van de Eredivisie in de toekomst verwachten?  

Eredivisie Media en Marketing
Sinds de oprichting in 2008 is er zoals gezegd bij de zenders en de ontvangers veel veranderd. De kabelaars gingen massaal digitaal (langzaam ook online), iTV werd geintroduceerd en de sportconsumenten werden online sociaal. Niet langer werd het zenden en ontvangen, interactiviteit speelt een grote rol.

Distributie
Die verandering heeft ervoor gezorgd dat Eredivisie Live zich heeft ontwikkeld tot meer dan alleen een TV kanaal. De nadruk komt steeds meer te liggen op de content en de distributie daarvan. Deze verspreiding vindt plaats in allerlei vormen, lengtes en resoluties en via verschillende platformen. De opkomst van mobiel en online zijn twee belangrijke pijlers.

Hoe ziet u de opkomst van interactiviteit tijdens uitzendingen?
Interactiviteit zien wij als twee aparte onderdelen; inter en actief. Bij inter ligt de nadruk op de sociale component, bijvoorbeeld door het gebruik van Twitter en overige sociale media. Tijdens de wedstrijden en tijdens de uitzendingen zijn voetballiefhebbers met elkaar in contact en in staat om te discussiëren. Wij willen deze meningen bundelen door het gebruik van de hashtag #praatmee. Humberto Tan brengt deze tijdens de uitzendingen meerdere malen onder de aandacht met als resultaat. Onder actief hoort het gebruik van second-screen en games waarbij de voetballiefhebber echt het gevoel heeft verbonden te zijn met de wedstrijd. We zijn druk bezig met de mogelijkheden die second-screens bieden, en verwachten daar nog dit seizoen concreet mee aan de slag te gaan. Onze online management game Profcoach steeg de afgelopen jaren in populariteit en heeft inmiddels 70.000 leden verspreid over 8.000 subleagues.

Hoe beïnvloedt de interactiviteit het aanbieden van de sportcontent?
Zoals gezegd is Eredivisie Live meer dan een TV kanaal, de nadruk komt door de veranderende sportconsument steeds meer te liggen op de content en de wijze waarop die beschikbaar is. Eredivisie Media en Marketing bezit unieke content, die we willen verspreiden via alle platformen. Hierbij geloven wij in een betaald content model, en niet langer enkel en alleen in een advertentiemodel.

Online – website
Recentelijk hebben we een nieuwe website met adaptive streaming gelanceerd. Het aantal bezoeken voor EredivisieLive.nl is verdubbeld tot meer dan 2 miljoen. De video-content wordt ruim 1,8 miljoen keer per maand bekeken en de livestreams worden ruim 100.000 keer per maand bekeken. Het is mogelijk om voor €12,95 per maand een internet abonnement met alle wedstrijden aan te schaffen, let wel dat zijn er meer dan 40 per maand. Naast een abonnement is het mogelijk om voor €6,- een losse wedstrijd (pay per view) te bekijken. Maar als online abonnee heb je bijvoorbeeld al in het weekend toegang tot statistieken, live goals en samenvattingen.Voor niet-abonnees is dat pas maandagochtend beschikbaar.

Mobiel
Op gebied van mobiel hebben we recent onze mobiele website vernieuwd, de iPhone app verder verbeterd en een Android app gelanceerd. Het is mogelijk om via Wi-Fi live wedstrijden te kijken op je mobiel of goal alerts via notificaties te ontvangen. Binnen de mobiele omgeving leggen we de nadruk op exclusieve video content. Mobiel leent zich er goed voor om even snel de samenvattingen en doelpunten bekijken. De content wordt speciaal aangepast voor mobiel.

Sponsoractivaties
Eredivisie Live heeft vier hoofdpartners: VriendenLoterij, Burger King, Plus en Nivea for Men. Bij de activering van de sponsorships kiest iedere partner in overleg met ons een eigen insteek. Wij nemen een ondersteunende rol in. Zo heeft Nivea for Men de 'Leven als een Prof'-actie, een actie met veel online elementen en een TV programma. Plus heeft de Eredivisie Clubmunten, met veel in-store elementen. Zo kiest iedere partner eigen activatie.

Toekomst
In de toekomst zal de concurrentie onder de aanbieders zal intenser worden en de voetballiefhebber zal steeds veeleisender worden. Via TV, online en mobiel wil hij overal en altijd 'verbonden' zijn met de Eredivisie en met Eredivisie Live. Idealiter brengen we onze complete portfolio (TV, online, mobiel) onder in één account maar daar hebben we ook de medewerking van de distributeurs voor nodig. Tijdens de live uitzendingen zal de ontwikkeling van ontvangen naar participeren doorzetten. Qua registratie ligt de toekomst vooral in het optimaliseren voor verschillende platformen en blijven verbeteren van de kwaliteit. Daar blijven we scherp op.